Byggahus.se
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det är inte vettigt och i ditt fall ska du inte göra så.

Du har en normal häll som har en (1) anslutningsterminal där de två neutralledarna är byglade. Då räcker det med att du använder en av dem i sladden, lämpligen blå. Den grå lägger du åt sidan eller parkerar på en ledig plint. Detta eftersom du matar de två fasledarna från varsin fas. Då blir inte neutralledaren överbelastad.

(Det finns även konstiga, ej omkopplingsbara hällar som består av två helt oberoende halvor internt som därför var och en ska ha L+N. Då måste båda neutralledarna användas.)
Nej det är inte vettigt och i ditt fall ska du inte göra så.

Du har en normal häll som har en (1) anslutningsterminal där de två neutralledarna är byglade. Då räcker det med att du använder en av dem i sladden, lämpligen blå. Den grå lägger du åt sidan eller parkerar på en ledig plint. Detta eftersom du matar de två fasledarna från varsin fas. Då blir inte neutralledaren överbelastad.

(Det finns även konstiga, ej omkopplingsbara hällar som består av två helt oberoende halvor internt som därför var och en ska ha L+N. Då måste båda neutralledarna användas.)
Tack för svaret!
Det luriga är att ett av inkopplingsalternativen som visas är med L1 och L2 men bara 1 N och där ansluts båda noll-terminalerna i hällen med blå respektive grå ledare men de har gemensamt nolla ute i kopplingsdosan... Ska försöka hitta en bild.

Bild: Titta bakåt i tråden inlägg #5 koppla enligt mitt-alternativet.

Mikael_L
S Sir Duke skrev:
I hällen är blå och grå plint byglade, men i andra änden av sladden i kopplingsdosan kopplar man väl både blå och grå till nollplinten som har en enda inkommande blå? Verkar det vettigt?
Jag tycker inte det spelar någon större roll ifall man använder endast blå, eller både blå och grå parallellt till nollan.
Se bara till att det blir ordentligt anslutet och bra kontakt, och välj sen det som är enklast.

Iom trefas kan du köra på endast den blå ledaren som nolla om du vill, men då måste det finnas en bygel mellan nollplintarna i hällen, om den har två olika nollplintar.

L Leif i Skåne skrev:
Bild: Titta bakåt i tråden inlägg #5 koppla enligt mitt-alternativet.
Tack alla
Nu hittade jag bruxen till just min häll.
Tänkte att första alternativet blir bäst, se bild nedan? (Bilden är vänd så jag menar alternativet som är högst upp på bilden)

• thumbnail_image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sir Duke skrev:
Tack för svaret!
Det luriga är att ett av inkopplingsalternativen som visas är med L1 och L2 men bara 1 N och där ansluts båda noll-terminalerna i hällen med blå respektive grå ledare men de har gemensamt nolla ute i kopplingsdosan... Ska försöka hitta en bild.
Liknar det vad om visas här?
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374

Siffran i märkningen "1N" anger antalet faser, åtminstone när den skrivs t.ex "400 V 3N~" så det är något lurt med din anvisning. Det skulle kunna vara ett alternativ för enfasmatning "230 V 1N~" men det skriver man inte så, utan "230 V~". Märkningen på dagens hällar saknar all ordning som fanns förr tyvärr, nu kan man hitta saker som "2L/2N" (men som inte gäller i Sverige). Du kan ju räkna antalet trådar vi har i ämnet ;) Här tycker jag att man ska försöka skapa lite ordning t.ex genom att inte använda dubbla ledare när det inte behövs. Det finns nämligen inget inkopplingssätt i Sverige som kräver dubbla ledare i anslutningssladden. Undantaget är vissa hällar med anslutningssladd som inte går att byta, men dessa behöver man inte köpa...

Nu såg jag din bild. Det är alternativet högst upp (vänster) "230/400 2N~" som du ska använda, fast med en neutralledare. Se till att bygeln sitter där bara.
Mittenalternativet är helt riktigt enfasmatning som också kan komma ifråga i Sverige, fast då med en 3G2.5 kabel istället för 5G1.5.

Mikael_L
Nu såg jag din bild. Det är alternativet högst upp (vänster) "230/400 2N~" som du ska använda, fast med en neutralledare. Se till att bygeln sitter där bara.
I den bilden ser det ut som att det finns en bygel mellan N1 och N2, och då går det bra att köra med endast blå ledare som nolla, bygeln ser till att båda nollorna blir anslutna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tusen tack för bra förklaringar!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag följer den här tråden men mina konfogurationer ser annorlunda ut. Den gamla trefasen (bilden bifogad) har brun(1) svart(2) grå(3) neutral(4-5) och grund. Men den nya (bilden från manualen) säger svart(1) brun(2), neutral(4-5) och grund. Mina frågor är (a) är det ok att ändra ordning (b) är det ok att lämna grå(3) tråd men isolera den i spisfacket. Eller ska köpa ny tråd.

• Schema över elektrisk koppling med olika konfigurationer för 1-fas och 2-fas anslutningar och kabelinställningar.
    Skapa konto
  • Elektrisk trefaskontakt med kablar i färger brun, svart, grå, blå och grön/gul anslutna till terminaler.
    Skapa konto
Har du inkopplingsschema till din gamla häll på någon bild.
Protte

• Gilla
Ikbangesh
  • Laddar…
Jag rekommenderar att du behåller den ordning du har i gamla hällen. Om man ska prata färger så är den rätt, brun, svart, grå för faserna, Ordningen svart, brun, grå upphävdes för drygt 20 år sedan så din nya anvisning är felaktig.

Ordningen har ingen betydelse för hällens funktion då den inte är en roterande maskin som ställer krav på fasordningen. Men det kan ha betydelse för att belastningen i din anläggning ska bli lika. Då är det främst den tredje fasen jag tänker på.

Din gamla häll ser ut att vara trefasig, men det kan vara så att den tredje fasen inte används. Nya hällar är alltid tvåfasiga (om vi bortser från "fuskhällar" som bara går på en fas), så den tredje fasen lägger man åt sidan. Den kanske används för en ugn i ditt fall, så då vill man att den inte ska användas av hällen.

Om du glömmer färger och tänker funktion så blir din fråga betydligt enklare - du kopplar in din nya häll på samma sätt som den gamla. Den överblivna tredje fasen parkeras på en blindplint eller läggs i en U-båt.

• Gilla
Ikbangesh
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har du inkopplingsschema till din gamla häll på någon bild.
Protte
Tack, det finns och bifogade.
enligt @Bo.Siltbergs svar ska jag koppla L1 (brun) L2 (svart) L3 (ingen eftersom grå ha u-båt) L4-L5 (blå) och sen noll. jag bor i små stad och svart att få el person i tiden. tack så mycket.

• Elektrisk kopplingsschema för enfas och trefas elinstallation med uppmärkta ledningar L1, L2, L3, N och PE.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.