Byggahus.se
Hej,

Har nyligen flyttat till en bostadsrätt och har problem med avloppslukt i badrummet, trodde den försvinner med tiden. Badrummet renoverades ca 1.5 år sen sambandet med stambyte. Lukten är mer aktiv på morgonen eller när grannarna ovan använder sina toaletter. Har lyckas lukta mig fram att det pyser ut lukt från anslutningen till toastolen och avloppet (inte hela tiden). Idag såg jag t.o.m få tal immande vattendroppar på toppen av avtäckningsluckan. Det verkar som stolen sitter inte alls rätt. Jag försökte torka omkring rören med papper men det verkar vara ganska torrt omkring avloppsbrunnen.

Lägga silicon mellan toastolen och gummit, kan det vara en lösning?

Vad kan man göra för att åtgärda felet?

• IMG_0414.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0413.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Börja med att fylla tätningen med vatten. Om vattnet sjunker undan eller rör sig när du spolar, så vet du att det inte är tätt och du kan försöka täta läckan provisoriskt ev. med silikon ( efter vattnet torkat helt ).
Skärmklipp.PNG
Skapa konto

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Börja med att fylla tätningen med vatten. Om vattnet sjunker undan eller rör sig när du spolar, så vet du att det inte är tätt och du kan försöka täta läckan provisoriskt ev. med silikon ( efter vattnet torkat helt ).
[bild]
Tack för tipset. Jag lyckades få dit lite vatten som du sa men den minskades inte vid spolningar. Jag ska avvakta och se ifall vattnet minskar efter några timmar.
Så fort jag fick lite vatten mellan packningen det börja lukta men bara just närheten av det inte när man står upp. Lukten kommer i små luktvågor. Det började lukta så fort jag tog av avtäckningsluckan.
Kan det vara porslinet eller själva röret som har en smyg spricka?

Kom du fram till vad problemet var? Jag har exakt samma problem, även en hel drös med avloppsflugor som verkar komma därifrån. Rörmokare har varit och monterat om stolen två ggr utan förbättring. Nu är de inte sugna på att komma och försöka något mer... Vid senaste ommonteringen såg jag att golvet där stolen stått var helt täckt med döda flugor. Funderar på om det som du nämnde ovan kan vara något läckage i själva toastolen?

jonas91 jonas91 skrev:
Kom du fram till vad problemet var? Jag har exakt samma problem, även en hel drös med avloppsflugor som verkar komma därifrån. Rörmokare har varit och monterat om stolen två ggr utan förbättring. Nu är de inte sugna på att komma och försöka något mer... Vid senaste ommonteringen såg jag att golvet där stolen stått var helt täckt med döda flugor. Funderar på om det som du nämnde ovan kan vara något läckage i själva toastolen?
Rörmokaren kom och bytte packningen och då var problemet löst ca 5 månader. Det började lukta igen då och då särskilt vid slutet av sommaren. Nu verkar den vara borta igen utan några åtgärder. Hade dock inga flugor eller insekter när toastolen monterades bort. Så fortfarande oklart vad som orsakar problemet. Kan vara så att vid lågtryck i badrummet sugs det ut luft från avloppet.

När jag bytte toastolen gned jag in gummipackningen med fett så att gummipackningen gled upp en bit och ligger vågrät och inte som en skål nertryckt i röret. Ta bort toastolen och gör rent röret som sitter i golvet gissar att det är ett skrovligt gjutjärnsrör som bör skrapas rent med en kniv innan du drar över gummihylsan. Tror inte så att säga att det är toastolens rör som släpper in skitlukten.
Ps köp en nu gummimuff istället för den gamla som sitter på röret!

jonas91 jonas91 skrev:
Detta har faktiskt hänt, det har varit mindre porer i porslinet på vissa svenska fabrikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.