Byggahus.se
Precis som @fsn säger så är det mest viktiga din topeffekt vilket är antalet paneler gånger vad varje panel kan generera som man går efter. Jag försöker komma upp till vad jag har förbrukat förra året själv.

S
T tompaah7503 skrev:
Det där får du nog ange en källa på. Enligt IPCC ligger små solcellsanläggningar på 41 g CO2e/kWh i median men ända så lågt ner som 26 g CO2e/kWh. Fortfarande långt högre än storskalig vindkraft och kärnkraft men långt ifrån så dåligt som dina siffror vill få det till.
[länk]
Tack för att du bryr dig och är intresserad av ämnet och tar reda på fakta. Din länk visar mycket riktigt på de siffror du anger. 26 som min, 41 som medel och 60 som max. De siffrorna är från 2014 och bör rimligtvis vara lite lägre nu. Det finns internationellt vedertagna standarder för att mäta energiutbytet man får av solceller. De använder den ljusmängd man får i nästan ökenklimat nära ekvatorn. I Sverige får vi ungefär hälften så mycket el från solcellerna så då får man dubbla koldioxidutsläppen per kWh. Min uppskattning på 70 g/kWh motsvarar alltså 35 g/kWh mätt enligt standarderna.
Jag vill ånyo påpeka att det är hårklyverier att diskutera allt under 100 g/kWh när resten av världen ser ut som den gör. Vi har väsentligen redan koldioxidfri el i Sverige och borde investera våra pengar på andra saker som ger verklig miljönytta. Jag pendlar 3 mil till jobbet varje dag och kör en laddhybrid som jag laddar på jobbet. Med en minimal batterimängd så kör jag långt över 90% på el istället för bensin. Bra investering för både miljö och plånbok. De flesta har säkert några projekt som de skulle kunna göra för att minska sin miljöpåverkan på riktigt. Kanske t.ex. bergvärmepump eller tilläggsisolering?

T tompaah7503 skrev:
Det här får du förtydliga.
På vilket sätt skickar man pengar till Kina genom att ha en solcellsanläggning? Det finns inget koppling till någon Western Union-tjänst i min (österrikisktillverkade) växelriktare eller fanns någon option att betala till Kina när jag köpte mina (tysktillverkade) paneler.
De flesta solcellerna tillverkas i Kina även om de ibland byggs ihop till paneler i andra länder. Jag lade faktiskt till "i de flesta fall" eftersom det givetvis finns undantag. Givetvis går inte heller alla pengar pengar till Kina eftersom det finns många mellanhänder och arbete som utförs här. Sedan låter jag var och en bedöma vilka länder och styresskick man vill stödja.

Magnus E K
Trådrubriken är ju "Kan jag tjäna något på att skaffa solpaneler?" och svaret på den frågan verkar ju kunna bli t ex "ja", "nej", "kanske" och alla varianter där i mellan.

Men om frågan istället var "Kan jag göra en insats för miljön genom att skaffa solpaneler?" (i Sverige 2019) så räcker det med "Nej" och sen stäng tråden.

Medveten om att detta är en gammal tråd men den dök upp när jag sökte.

Det jag är ute efter är en bedömning av hur kalkylen ser ut idag. Det verkar väldigt dyrt att ”köpa tillbaks” ev överskott som producerats under sommaren, såvida man inte sitter på riktigt förmånliga långa fastprisavtal.

Blev uppringd av en firma som ville lämna en offert, jag tänkte tja varför inte. Dock ser jag kalkylparametrarna som sällsynt osäkra i dagsläget så jag funderar på vad det kan vara för intelligenta frågor som bör ställas när de ringer på fredag. Till saken hör att taket är orienterat i sämsta tånkbara riktning dvs Öst och Väst, 38 graders lutning, 100 kvm boyta i entreplanet så ca 80 kvm per takhalva om jag höftar litet grovt, exklusive fönster, ventilationsprylar osv. Elbil har vi ingen i dagsläget men kanske om några år om det passar in i livet vid den tiden.

Finns det någon nyare tråd om samma sak så kan jag flytta dit.

• Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
A
Vi har typ samma förutsättningar, vi bygger under vintern. 10,26kWp, en bit under 120 000:- min kalkyl ger god förtjänst sett över livstid.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Till saken hör att taket är orienterat i sämsta tånkbara riktning dvs Öst och Väst, 38 graders lutning, 100 kvm boyta i entreplanet så ca 80 kvm per takhalva om jag höftar litet grovt, exklusive fönster, ventilationsprylar osv. Elbil har vi ingen i dagsläget men kanske om några år om det passar in i livet vid den tiden.
Det är rätt tråd :)
Pappa har liknande förutsättningar men något brantare tak. En enda firma erbjöd sig kika på det, och de avrådde. Dock har han berg och skog bakom huset, så bara taket på västsidan är aktuellt för solpaneler, solen går upp för sent stora delar av året ansåg de, dessutom var det problem med så brant tegeltak.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Medveten om att detta är en gammal tråd men den dök upp när jag sökte.

Det jag är ute efter är en bedömning av hur kalkylen ser ut idag. Det verkar väldigt dyrt att ”köpa tillbaks” ev överskott som producerats under sommaren, såvida man inte sitter på riktigt förmånliga långa fastprisavtal.

Blev uppringd av en firma som ville lämna en offert, jag tänkte tja varför inte. Dock ser jag kalkylparametrarna som sällsynt osäkra i dagsläget så jag funderar på vad det kan vara för intelligenta frågor som bör ställas när de ringer på fredag. Till saken hör att taket är orienterat i sämsta tånkbara riktning dvs Öst och Väst, 38 graders lutning, 100 kvm boyta i entreplanet så ca 80 kvm per takhalva om jag höftar litet grovt, exklusive fönster, ventilationsprylar osv. Elbil har vi ingen i dagsläget men kanske om några år om det passar in i livet vid den tiden.

Finns det någon nyare tråd om samma sak så kan jag flytta dit.

Jag har 60 paneler i väst med 20 graders lutning och hade gärna haft paneler mot öst också. Då får man ju jämnare produktion över dagen istället för en kraftigare ”puckel” mitt på dagen då man inte förbrukar så mycket själv. Jag inbillar mig att egenanvändningen kommer att vara det viktigaste i framtiden.

• Gilla
Tola02
  • Laddar…
Tack för input!

Faktum är att jag fick en påringning från en annan firma för en tid sedan som bokade en tid åt sin uppdragsgivare, för en genomgång via telefon av elfaktura osv. De ringde aldrig, antar de kollat in satellitbilder på orientering osv och sett hur det ligger till. Vi får se om den här potentielle offertgivaren ringer på fredag, det var Sunpricer som bokade tiden för Svea Solar den här gången.

Mina egna preliminära kalkyler enligt online-verktygen pekar på en lång återbetalningstid men som sagt, parametrarna i kalkylen är väldigt osäkra på många punkter. Inte minst svårbedömt hur ett ökande och mer volatilt elpris över året påverkar återbetalningstiden. Sedan kommer man inte ifrån att det kan slå åt båda hållen vad gäller marknadsattraktivitet på villan, långt ifrån alla tycker det är en tillgång med solpaneler på taket idag. Men visst sådant kan ändra på sig framöver.

H Harald Blåtumme skrev:
Hej Harald Blåtumme

Naturligtvis så kan det bli en problematik, för de som har solceller, om elpriset när de producerar och säljer överskottet och elpriset när de köper tillbaka elenergi varierat stort, och om skillnaden i framtiden ökar.

Dessutom så ser osäkert ut om fastprisavtal kommer att erbjudas framöver, som prisutvecklingen ser ut dag; ”Flera elleverantörer har meddelat att de slutar med fastprisavtal på grund av att det är riskabelt att låta sina kunder låsa elpriset. En anledning till det är att likviditeten på prissäkringsmarknaden Nasdaq (där elleverantörer prissäkrar fastprisavtal för att inte behöva ta hela risken) just nu är för låg”, skriver GodEl.”
https://www.privataaffarer.se/kraftig-prisokning-pa-fasta-elavtal/

Jämtkraft har en variant som de kallar ”Dela vattnet” som de beskriver så här;
”SÅ FUNGERAR DET
  • Den överskottsproduktionen som du matar in på elnätet under 1 april - 30 september sparar vi.
  • 1 oktober – 31 mars portioneras alla sparade kWh ut jämnt fördelat över 1 oktober- 31 mars.
  • 1 oktober - 31 mars får du ersättning för de sparade kWh enligt det rådande spotpriset på elbörsen Nord Pool den aktuella vintermånaden + påslaget som du har på ditt förbrukningsavtal.
  • Din elräkning reduceras med den sparade ersättningen, under vinterhalvåret.
  • Som kund betalar du en månadsavgift som baseras på hur stort överskott du producerar. Kontakta oss för att få veta din exakta månadsavgift. I övrigt är det inga andra kostnader för tjänsten.
  • Dela vattnet är en elhandelstjänst som inte påverkar dina nätkostnader.
  • Som mikroproducent kvarstår skattereduktionen även för dig som har Dela vattnet. ”
https://www.jamtkraft.se/privat/solel/tjanster/vi-lagrar-ditt-overskott/

Kan den varianten vara bättre?

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Naturligtvis så kan det bli en problematik, för de som har solceller, om elpriset när de producerar och säljer överskottet och elpriset när de köper tillbaka elenergi varierat stort, och om skillnaden i framtiden ökar.

Dessutom så ser osäkert ut om fastprisavtal kommer att erbjudas framöver, som prisutvecklingen ser ut dag; ”Flera elleverantörer har meddelat att de slutar med fastprisavtal på grund av att det är riskabelt att låta sina kunder låsa elpriset. En anledning till det är att likviditeten på prissäkringsmarknaden Nasdaq (där elleverantörer prissäkrar fastprisavtal för att inte behöva ta hela risken) just nu är för låg”, skriver GodEl.”
[länk]

Jämtkraft har en variant som de kallar ”Dela vattnet” som de beskriver så här;
”SÅ FUNGERAR DET
  • Den överskottsproduktionen som du matar in på elnätet under 1 april - 30 september sparar vi.
  • 1 oktober – 31 mars portioneras alla sparade kWh ut jämnt fördelat över 1 oktober- 31 mars.
  • 1 oktober - 31 mars får du ersättning för de sparade kWh enligt det rådande spotpriset på elbörsen Nord Pool den aktuella vintermånaden + påslaget som du har på ditt förbrukningsavtal.
  • Din elräkning reduceras med den sparade ersättningen, under vinterhalvåret.
  • Som kund betalar du en månadsavgift som baseras på hur stort överskott du producerar. Kontakta oss för att få veta din exakta månadsavgift. I övrigt är det inga andra kostnader för tjänsten.
  • Dela vattnet är en elhandelstjänst som inte påverkar dina nätkostnader.
  • Som mikroproducent kvarstår skattereduktionen även för dig som har Dela vattnet. ”
[länk]

Kan den varianten vara bättre?
Det är ju inte 1/1 i antal inmatade kWh/ uttagna kWh utan det är spotprisberoende. Har du sålt för 60 öre/ kWh och spotpriset är 600 öre när du behöver ha tillbaka så blir det liksom 10/1. Så exakt vad är skillnaden mot en helt vanligt tim-deal med random elhandlare?

Tack för info, vi får se hur dessa avtal omarbetas framöver. Jag har svårt att se bärigheten från elleverantörernas sida att skapa en "kWh-skuld" till konsumenterna när el finns i överflöd och därmed är billig för att sedan betala tillbaka när priset är extremt mycket högre pga effektbrist i näten. Ju fler mikroproducenter med sol-el desto omöjligare blir affärsmodellen, såvida detta inte göms i en motsvarande högre månadsavgift för att använda denna tjänst. Eller har jag förstått fel?

När det gäller detta med fastprisavtal så uppfattade jag det som att elleverantörer inte vill erbjuda detta till kunderna just nu pga det blir orimligt dyra avtal man sätter fast folk i, ett utslag av renhårighet kanske.

Jag håller precis i dagarna på att få solceller monterat på huset. Vi har monterat 22 paneler i väst läge och 22 paneler i öst läge utöver de paneler som hamnar i direkt sydläge. Tittar man på hur spotpriserna sett ut timme för timme så upplever iaf jag att det ser ut som att det rent generellt varit högre priser på förmiddag och eftermiddag jämfört med mitt på dagen och på natten. Så med det som bakgrund så bör paneler i öst och väst läge kunna vara lönsamt om man har skuggfria lägen. Även egen användningen av el förbrukningen tenderar ju att hamna på dessa tider. Vilket jag tycker talar för att prisbilden kommer fortsätta att se ut så. Jag tror därför att solceller i dessa väderstreck bara kommer bli mer lönsamt framöver.

Har du tecknat timprisavtal för ström du köper med ditt elhandelsbolag? Har du så kallat rörligt elavtal för ström du köper, påverkar dygnets variationer på tim-elspottpriset inte din elnota. Så kallat rörligt elavtal för att köpa ström, där beräknas nämligen elpriset baserat på medelvärdet av månadens timspottpriser.

Du har alltså paneler i tre olika väderstreck? Vad har du då för växelriktare, fabrikat? Har den 3 st separata MPPT-ingångar på DC-sidan? Normalt kan man nämligen bara ha paneler i två olika väderstreck på en växelriktare.

Tim pris via Tibber för inköp för tillfället. Planerar att fortsätta med det även med försäljningen. Iaf till en början för att utvärdera. Ingen rolig prisbild för inköp av el just nu. Men tron på kvarstående fluktuationer av elpriser över dygnet gör att jag planerar att stanna. Vi har fått två växelriktare installerade. SMA Tripower 8kW och 10kW. Hur dessa rent tekniskt är kopplade för att hantera tre väderstreck är jag inte påläst om. Men så kommer det att se ut.

F fsn skrev:
Det är ju inte 1/1 i antal inmatade kWh/ uttagna kWh utan det är spotprisberoende. Har du sålt för 60 öre/ kWh och spotpriset är 600 öre när du behöver ha tillbaka så blir det liksom 10/1. Så exakt vad är skillnaden mot en helt vanligt tim-deal med random elhandlare?
Hej fsn

Jag tycker mig inte ha påstått att det skulle vara ”1/1 i antal inmatade kWh/ uttagna kWh” utan att det är en variant.

Hur tolkar du texten ” Den överskottsproduktionen som du matar in på elnätet under 1 april - 30 september sparar vi”. Tillsammans med texten ”1 oktober - 31 mars får du ersättning för de sparade kWh enligt det rådande spotpriset på elbörsen Nord Pool den aktuella vintermånaden + påslaget som du har på ditt förbrukningsavtal.”?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.