Byggahus.se
Har ett hus med källare där vi bott i 3 år. I källaren finns en gillestuga som gränsar till pannrummet. Sedan 2006 är oljepannan utbytt mot bergvärmepump. Golvet i gillestugan är rejäla golvplankor med isolering under.

Nu till problemet.

I gillestugan har det sen vi flyttat in luktat bensin (eller liknande) och det verkar uppenbarligen inte försvinna.

Vid besiktning av huset vid köpet så nämnde besiktningsmannen att det kunde vara isoleringen som var impregnerad med något.

Min första tanke var att det kunde vara något spill i samband med att man tog ut oljepannan och oljetanken som letat sig in i isoleringen. I pannrummet luktar det inte men där är både väggar och golv ren betong.

Jag tycker oavsett att lukten borde avtagit med tiden men så är det icke!

Går det att få bort en sån här lukt utan att riva upp golvet och byta isoleringen? Vet ju inte ens om det är den som är boven.

Någon som haft liknande bekymmer och kommit tillrätta med problemet?

Rent allmänt är petroleumstank ett riktigt kvalificerat monumentalt pyramidalt eländes elände att försöka få bort. Ju mer du kan riva ut av det som luktar, desto bättre.

Jag gissar att det är från den gamla oljepannan det stinker, det vore i så fall inte första gången kan jag säga. Spill som hamnat i skrevor och skrymslen, allmänt ”inrökt” luft... det finns många tänkbara bovar i det dramat.

I vissa lägen kan du ev. tvingas täcka över det som luktar på ena eller andra sättet, t ex med spärrfärg. Annars rekommenderar jag att ta dit saneringsfirma, det kommer att bespara dig många frustrerade timmar, fula ord, samt skador på levern.

Jag spall bensin i kombin en gång... hujedamej. Det slutade med att jag fick lägga in nytt golv i bagageutrymme och runt baksätet. Helt omöjligt att bli av med på något annat sätt.

• Gilla
Göran1948
  • Laddar…
Ja, det behöver inte vara så att oljetanken läckt några mängder. En liten skvätt bara och det luktar i decennier.

Säker på att det inte är etanol från BVP som luktar? Det kan finnas en liten läcka i brinekretsen.

Tack för svar. Det var ju uppmuntrande. :thinking:

Jag är säker på att det inte är brine som luktar. Har haft en läcka på det systemet i pannrummet och etanolen eller vad det nu är dunstade väldigt fort och lukten försvann nästan direkt.

Det lutar onekligen åt att riva allt i gillestugan och börja om där. Trist.

M msjoho skrev:
Tack för svar. Det var ju uppmuntrande. :thinking:

Jag är säker på att det inte är brine som luktar. Har haft en läcka på det systemet i pannrummet och etanolen eller vad det nu är dunstade väldigt fort och lukten försvann nästan direkt.

Det lutar onekligen åt att riva allt i gillestugan och börja om där. Trist.
Om det läcker lite hela tiden så luktar det ju hela tiden. Men om du jämfört och känner att det inte är sprit som doftar så är det något annat då ja.

K karlmb skrev:
Om det läcker lite hela tiden så luktar det ju hela tiden. Men om du jämfört och känner att det inte är sprit som doftar så är det något annat då ja.
Ja, har målat om i pannrummet och inga spår eller doft av brine där. Inne i gillestugan däremot luktar det. Och det är inte brine.

M msjoho skrev:
Ja, har målat om i pannrummet och inga spår eller doft av brine där. Inne i gillestugan däremot luktar det. Och det är inte brine.
OK. Inte mögel då iaf.
Kan det funka med ozonbehandling?

Inte för att märka ord här men det är ganska stor skillnad i doft på bensin och diesel (olja). Genom att försöka förstå vilken av dofterna det liknar så kanske det är lättare att förstå vad den kommer ifrån.
Jag har väldigt svårt att tro att lite (mycket?) spilld olja för 13 år sedan skulle lukta starkt fortfarande. När jag byter bränslefilter i båten med dieselmotor så händer det att jag spiller (inombordare mitt i båten), den lukten försvinner snabbt och är inte speciellt frän.
Kanske du kan göra ett pilothål i golvet för att känna om det doftar från isoleringen?
Ozongenerator är jag själv intresserad av men det känns som att man måste få bort källan till odören först. Om man bara behandlar luften så lär ju doften återkomma snart.
Knepigt!

/Marcus

M Maximarcus skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att lite (mycket?) spilld olja för 13 år sedan skulle lukta starkt fortfarande.
Jo, eldningsolja 1 var aromatisk. Hade en oljetank som togs bort 2006. Det gamla mätarröret med en liten öppningsventil efterdroppade lite, vilket samlades upp i en burk. Innan burken började användas kanske det hamnade några deciliter (högst en halvliter) olja på betonggolvet totalt under årens lopp.
Det luktar fortfarande tydligt. Ska ta och bila bort en liten bit och gjuta om.

M Maximarcus skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att lite (mycket?) spilld olja för 13 år sedan skulle lukta starkt fortfarande. När jag byter bränslefilter i båten med dieselmotor så händer det att jag spiller (inombordare mitt i båten), den lukten försvinner snabbt och är inte speciellt frän.
Kanske du kan göra ett pilothål i golvet för att känna om det doftar från isoleringen?
Ozongenerator är jag själv intresserad av men det känns som att man måste få bort källan till odören först. Om man bara behandlar luften så lär ju doften återkomma snart.
Knepigt!

/Marcus
Jo, tyvärr, det stinker som Beelsebubs rövhål och sitter kvar tills denne potentats hemvist fryser till is. Båten din har ju gott om havsbris runt sig, så där får du gott om frisk luft, men i instängda utrymmen är det betydligt värre.

Tyvärr tror jag inte på ozonbehandling — jag säger som du @Maximarcus , man måste riva upp eländet med rötterna. Det kommer tillbaka förr eller senare eljest — och vem vet vad för spännande molekyler man andats in under tiden. Så det är ju inte bara lukten man vill bli av med, utan innehållet i densamma. Annars sminkar man bara över problemet tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.