Byggahus.se
Jag ska fixa en bypasskoppling till mitt vattenfilter på tappvattnet. Tre kulventiler och 22mm kopparrör. Går det bra att använda klämringskopplingar eller är det bättre med presskopplingar av någon anledning?

...och om man kör klämringskopplingar ska man då använda stödhylsa på 22mm kopparrör?

Hej,
Det går bra med klämmringskopplingar. Man användar pressdelar i rörbranschen för att det är smidigt och delarna billigiare. Kör helst Vatette eller VSH men inget från Biltema.
Stödhylsa behövs om det är mjukt kopparrör (prisol) som du troligen inte har.

Klämringskopplingar föredrar jag för de kan man plocka isär och sätta ihop igen. Det går inte med presskopplingar.

Jag tror inte det här är prisol!?

20191010_192706-500x716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det okej kopplingar på Bauhaus (Admiral)?

20191010_193414-567x441.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Du har hårdkopparrör så ingen hylsa behövs. Rörmokaren föredrar Vatette men Admiral funkar och är godkänt.

Jag har sett att rörmokare använder någon slags tätningsmassa på tub som de smetar in predskopplingarna med. Är det något man måste/bör använda och hur i så fall?

janwide
Ja, det underlättar. Det är inte för tätning utan för att det ska gå lättare att dra och att gängen inte ska skära. Smörj lite i gängan. Ingen gängtejp eller annat. Se till att änden på röret är utan längsgående repor eller grader efter kapningen. Enligt Bauhaus kundtjänst drar du först muttern för hand tills det tar stopp sedan ytterligare ett varv med skiftnyckel. Inte mer. Vatettes 22 mm kopplingar ska dras 1 1/4 varv.

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Aha, okej! Så det ska inte vara på klämringen (mellan klämring och kopplingen med andra ord!?

R rsa skrev:
Aha, okej! Så det ska inte vara på klämringen (mellan klämring och kopplingen med andra ord!?
Du kan med fördel lägga lite där också och med betoning på lite inga mängder eller att man tvunget ska täcka yta eller runt om osv.

Tack för alla svar! Så här blev det. Jag körde utan stödhylsor. Hoppas det ser någorlunda okej ut :thinking::)

20191012_115300-1008x567.jpg
Skapa konto

• Gilla
lostinsweden och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.