Jag har läst tråden och tittat på bilden. Men Ponnyfarm har inte specat om han fick betala för 3,5h eller om enbart arbetet med byte av befintliga raddisar och dragning av nya rör tog 3,5h att tömning, städning, påfyllning, luftning resa är med. Om man kan nyttja samma konsoler så tar inte ett byte lång tid.
Men kan du inte svara på vad du tycker att det borde ta, vad du borde ha fått fakturerat?
Allt är medräknat förutom städning där jag hjälpte till då jag kollade på när han utförde arbetet. Lägg till ca 20 min extra. Det är dock betydligt bättre än 2 bockade rör
Jag har läst tråden och tittat på bilden. Men Ponnyfarm har inte specat om han fick betala för 3,5h eller om enbart arbetet med byte av befintliga raddisar och dragning av nya rör tog 3,5h att tömning, städning, påfyllning, luftning resa är med. Om man kan nyttja samma konsoler så tar inte ett byte lång tid.
Men kan du inte svara på vad du tycker att det borde ta, vad du borde ha fått fakturerat?
Varken städning påfyllning luftning var hos mej det fick jag göra själv så krasst 2 timmar hade normalt varit
Jag är INTE rörmokare men allmänt händig och gör gärna enklare rördragningar själv. För mig hade detta jobb tagit MINST fyra timmar (utöver att åka och handla material), mycket pga saker som att tömma systemet på vatten och sånt som redan tagits upp i tråden - och inte minst att mäta allt två gånger innan man kapar.
Jag hade därför inte klagat alls på en 4 timmars faktura från en rörmokare, bara jag var nöjd med kvalitén på jobbet i övrigt.
Allt är medräknat förutom städning där jag hjälpte till då jag kollade på när han utförde arbetet. Lägg till ca 20 min extra. Det är dock betydligt bättre än 2 bockade rör
exakt det var vad jag fick på fyra timmar, två bockade rör
Nu är inte jag rörkrökare men inte hade jag skämts för att ta betalt för 4 timmar på ett så litet jobb... Alltid bäst att säga fast pris på sådana jobb så inte kunden tror att de bara behöver betala för 1 timmes jobb...
Ursäkta, men administration av ROT - 30 minuter?? Det består i att fylla i tre uppgifter på en blankett och skicka in den elektroniskt till Skatteverket. Max tre minuter.
Känns lite som kunden som blev sur på bilmekanikern som debiterat 500kr för att dra åt en skruv. På den begärda specificerade fakturan stod det sen
Åtdragning av skruv: 5kr
Veta vilken skruv 495kr
Den rörmokare jag känner har minimum 3 timmars debitering. Framkörning ingår i timdebitering inom 10 km radie. 4 timmar känns inte saltat. Småjobb tar mer tid än stora om man kollar på utförd mängd arbete. Jag har jobbat som röris och jag vet hur omständigt det kan vara med kunder som inte har en aning om vilka prylar som behövs. Ofta var man tvungen att åka och inspektera för att sedan inhandla. Detta är jobb som kan gå bra mycket fortare än 4 timmar men allt omkringjobb kan göra att det lika gärna kan ta längre. Mitt råd är att vara nöjd med att någon tog detta småjobb. Många firmor undviker småkunder pga dålig kritik från kunder baserat på missnöje med fakturan.
Hoppas montören ser din tråd så slipper han och hans kollegor dig om du skulle ringa igen !
Du verkar ju vara världsmästare.
Om du nu vet hur långt tid de bör ta för en yrkesman, då ställer man sig ju frågan. Varför utförde du inte jobbet själv. Kan du inte ? Är du för långsam ? Vet du inte hur man gör ?
Men ändå ligger det en tråd här med klagande
Om man räknar med Krillemans förslag till arbetsmoment och TS redovisade uppgifter ser 4 h ganska rimligt ut:
0,25 h Åka från företaget till dig (2 km)
0,25 h Stänga ner systemet
0,25 h Tappa ur
0,5 h Montera klammer
0,25 h Skära in T-rör
0,25 h Bocka rör
0,25 h Koppla klart
0,25 h Städa
0,25 h Åka hem
0,25 h Fylla på bilen med det som gick åt hos dig
0,5 h Rast
0,5 h Extra bilresa enligt TS
Jag tycker att 4 h för det enkla jobbet är galet mycket. Har han dessutom varit där innan och rekat är det helt oförsvarligt att behöva åka och hämta material som man glömt. Det är ett extremt simpelt jobb liksom de flesta rörjobb är. Ledsen om jag trampar på någon rörmokare som känner sig förolämpad men på de större jobb jag har varit på är det alltid rörisarna som gnäller mest och tar mest betalt för det simpla jobb de utför. Undantaget är arkitekterna som tar ännu mer betalt för ännu mindre jobb men dem räknar jag inte in eftersom man inte ser dem lika ofta ute i verkligheten (läs på bygget ;-)
Jag är hantverkare, inte röris, men har dragit väldigt mycket rör och vet att jag skulle göra det på max två timmar inklusive köra dit och hem och allt annat som har räknats upp här i tråden. Sånt där gör man i förbifarten när man bygger nåt annat åt kunden. Men så har jag också bara nöjda kunder