31 630 läst · 110 svar
32k läst
110 svar
Äga hus tillsammans med ex
Tänk på att du inte får värdera igen förrän 5 år har gått sedan den senaste värderingen. Vilket jag antar att du gjort ganska nyligen då huset är nybyggt och bankerna vill ha en slutvärdering för bolånet.H hajnor skrev:Nej, i dagsläget, om huset inte stigit i värde sen värderingen som gjordes i våras, så ska han inte ha en krona.
Men jag måste ändå komma på ett sätt att få stå på hela lånet själv.
Men det bästa kanske är att snabbt som attan ta in en ny värdering, hoppas den är samma som sist och sedan hitta en bank som går med på att ta in pappa som medlåntagare. Den banken vorde väl kunna hjälpa med alla papper, jag köper väl halva fastgheten av exet och så river vi bara skuldebrevet?
Alternativt, om huset gått upp avsevärt i värde (tvivlar på det) så kanske man ska överväga att sälja. Jag kommer ha mer pengar ut än vad jag gick in med (och kan bygga ett nytt hus då jag äger en tomt nära gården där jag växte upp, dock tre timmar/25 mil bort från exet då....) , exet får lite cash han förhoppnigsvis kan komma en bit på vägen till en egen bostadsrätt, så sonen slipper bo i ett skyffe om han nu ska hälsa på pappa ibland också.,...
Det gäller väl om man ska lägga om lånen eller så? Jag kan väl rimligen fråga vilken mäklare som helst om en värdering inför försäljning?T Thomas' skrev:
Iofs, ska jag köpa ut exet är det kanske bättre att hålla sig till den som gjordes i våras
Det stämmer absolut inte, jag tog över lån på 3,9 MSEK ensam när jag skilde mig.Pytt skrev:
Jag har inga barn, och inte mitt ex heller, men när vi skulle separera och han ville ta över huset var det totalt omöjligt för honom att låna mer än ca 1,4 miljoner själv, och hans inkomst var nog ungefär som din då också. Vi löste det med att han fick låna pengar av sina föräldrar (och jag var lite väl snäll med värdering och sådär, men men).
Min poäng är dock att bankerna lånar knappt ut någonting om man är ensamhushåll, vare sig man har barn eller ej.
Jag gick precis genom motsvarande (köpte 2016, köpte loss ex halva hus 2019). Banken värderade glatt om huset när vi bytte ägare och jag fick låna max 50% av beloppet för de ansåg jag inte kunde betala amortering och 7% ränta. Så runt 2.2 miljoner fick jag låna ensam (nya värderingen 4.4 miljoner och lånet då amorteringsfritt). Skulle då tippa att banken vill att du går in med närmare 1 miljon till så du kommer ner i 50% om din månadslön inte under 44 000 eller så (gjorde inga beräkningar; din bank kan göra sånt åt dig på en spekulativ försäljning).T Thomas' skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Kan du tänka dig att köpa ett nytt hus med ditt ex som delägare? Om inte, varför inte? Du har väl svaret där egentligen.
När han träffar någon som han vill köpa bostad tillsammans med så måste du lösa problemet och det är väl bättre att ordna det nu än sen.
Väldigt knölig situation....[/QUOTE]
När han träffar någon som han vill köpa bostad tillsammans med så måste du lösa problemet och det är väl bättre att ordna det nu än sen.
Väldigt knölig situation....[/QUOTE]
Du får göra en värdering precis hur ofta du vill. Hur banken får använda sig av din värdering map lånets storlek och amorteringsgrad är däremot reglerat.T Thomas' skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
Räntan är en del i investeringen och inte enbart driftkostnad så det ända rätta är som angivits, äga 100% själv. Övrigt blir knepigt att dela rättvist vid värdeförändring på fastigheten.
Däremot skulle en fd kunna gå in med kontanter och äga del av hus. Då regleras allt enligt ägarandelar.
Däremot skulle en fd kunna gå in med kontanter och äga del av hus. Då regleras allt enligt ägarandelar.
Bra input.M Mikasw skrev:
Alt 1 är nu att få ta öven lånen själv med hjälp av min pappa. Säger bankerna nej, blir det alt 2: Försäljning inom en snar framtid.
Ni bör nog dela på amorteringen och investeringar/renoveringar. Resten finns nog inget bra svar på utan är väl mer upp till vad ni kommer överens om. Edit: missade en massa sidor i tråden, kan du så är det ju såklart allra bäst om du kan stå på boendet själv.H hajnor skrev:Hej!
Jag och sambon har separerat. Vi har ett barn ihop.
Vi står 50/50 som ägare på en nybyggd villa, som vi flyttade in i februari i år. Vi har gemensamt lån på ca 65% av bostadsvärdet. Villan är idag värderad till ungefär samma som vad den kostade att bygga. (strax över 5 milj)
Jag har stått för HELA kontantinsatsen själv, vi har ett skuldebrev emellan oss för att reglera detta.
Jag har ingen möjlighet att ta över hela lånet själv, jag har däremot råd att bo kvar och stå för alla kostnader.
Sambon har sagt att han kan stå kvar som ägare, i och med att han inte har låst fast några pengar i huset så gör det inte honom så mkt, och han vill gärna att sonen ska få växa upp i huset.
Men hur ska man tänka med ränta, amortering etc? Om jag står för allt själv, hur blir det då vid ev försäljning, då har ju jag amorterat även på hans del av lånet... Ska han amortera på sin egen del, och jag står för resten?
Ska också tillägga att vi ( i alla fall tills vidare) kommit överens om att sonen ska bo 100 % hos mig (exet flyttat 10 mil bort), men att han kommer till oss varje vecka och bor över i gästrummet 1-2 nätter och har då hand om sonen.
Väldigt knölig situation....
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
Jag ser det som otroligt vanskligt och dumdristigt att försöka äga huset tillsammans långsiktigt, låter i mina öron som totalt vansinne.H hajnor skrev:
Jag tycker tom att det är helt vansinnigt även en kort tid.
En clean cut vad det gäller huset och allt det ekonomiska är det enda jag vill råda till.
Om det innebär att ni måste sälja eller att du får in föräldrar som medlåntagare eller nåt spelar mindre roll.
Men avsluta alla ekonomiska relationer, direkt.
Jag ser det som att ni har tillräckligt mycket kontaktyta med risk för problem med gemensamt barn, öka inte den risken med ytterligare kontaktytor som kan skava.. Tvärtom, om ni inte har som kan skapa problem så ökar chansen våldsamt mycket att ni klarar av att vara bra föräldrar.
Sen när allt är i hamn, så är det jättefint om ni kan ordna det så att han kan komma och bo lite då och då för att träffa sonen. Men då är det lätt att ändra på detta vid ev behov.