284 703 läst · 5 241 svar
285k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Något som alla kan göra, oavsett om man tror att krisen existerar eller ej, är att kolla hur mycket koldioxid ens hushåll bidrar med på ett år. Det finns åtminstone två svenska sajter där man fyller i sina uppgifter och får en siffra som svar. Den ena tillhör Svenska Dagbladet, den andra Vi-skogen. Jag testade båda i våras och fick ungefär samma resultat trots deras väldigt olika upplägg (=visar trovärdighet?). Och trots att båda har väldigt trubbiga mått att välja bland, och att ingen av dem räknar med att vi kan ha både lägenhet/villa och sommarstuga. Det senare försökte jag lösa genom att slå ihop lägenhetsyta och sommarstugeyta.K karlmb skrev:
Vi-skogens sajt har en finess som saknas hos Svenska Dagbladet, det går att kompensera sin CO2-produktion med trädplantering om man nu tror på sånt. Jag kollade vad det skulle kosta och jag måste säga att jag blev överraskad. Varför? Det ska jag avslöja när jag ser att någon mer än jag har testat. Jag har ju inte läst allt i det här forumet men rätt mycket och inte sett att de här koldioxiduträkningarna har nämnts tidigare.
https://www.svd.se/mer/om/klimatkalkylatorn/
Jag var inloggad som prenumerant, vet inte om man kommer åt den utan prenumeration
https://viskogen.se/klimatkompensation/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Jag killgissar att det du är överraskad över är hur billigt det är att klimatkompensera. 5–10 % av kostnaden för att göra något chansar jag vidare.
18,2 fick jag. Du lever som vi hade 6,4 jordklot.
Det är lika bra stanna hemma och inte göra nånting, kanske dö skulle det vara bästa för miljön. Om man inte vill krementeras förstås.
Det är lika bra stanna hemma och inte göra nånting, kanske dö skulle det vara bästa för miljön. Om man inte vill krementeras förstås.
L LasseMorin skrev:Något som alla kan göra, oavsett om man tror att krisen existerar eller ej, är att kolla hur mycket koldioxid ens hushåll bidrar med på ett år. Det finns åtminstone två svenska sajter där man fyller i sina uppgifter och får en siffra som svar. Den ena tillhör Svenska Dagbladet, den andra Vi-skogen. Jag testade båda i våras och fick ungefär samma resultat trots deras väldigt olika upplägg (=visar trovärdighet?). Och trots att båda har väldigt trubbiga mått att välja bland, och att ingen av dem räknar med att vi kan ha både lägenhet/villa och sommarstuga. Det senare försökte jag lösa genom att slå ihop lägenhetsyta och sommarstugeyta.
Vi-skogens sajt har en finess som saknas hos Svenska Dagbladet, det går att kompensera sin CO2-produktion med trädplantering om man nu tror på sånt. Jag kollade vad det skulle kosta och jag måste säga att jag blev överraskad. Varför? Det ska jag avslöja när jag ser att någon mer än jag har testat. Jag har ju inte läst allt i det här forumet men rätt mycket och inte sett att de här koldioxiduträkningarna har nämnts tidigare.
[länk]
Jag var inloggad som prenumerant, vet inte om man kommer åt den utan prenumeration
[länk]
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Att du brister i ditt resonemang i jakten efter att vända på resonemanget och på så sätt hitta något positivt i ett klipp som driver med aktivister men det tror jag redan framgått. Anledningen till att jag går i polemik ev är ju att du kräver kommentarer från någon men detta på väldigt lösa boliner eftersom du saknar poäng.mathiash77 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Den sverigedemokratiska filmen var bra underhållning men särskilt seriös var den ju inte, det var uppenbart att intervjuaren letade efter udda personer med udda förslag. Jag var med i den där demonstrationen och såg många sorters plakat, några som mest såg ut att vara ute efter att väcka uppmärksamhet. T ex bilden av Greta som ikon (rysk helgonbild, inte datorikon), vilket kändes som en överdrift även för ett Greta-fan.J Jocke Best skrev:
En hel del humor av mer realistiskt slag: "Det finns ingen Planet B" och "Om planeten var en bank skulle vi redan ha räddat den".
Vänstern och yttersta vänstern var förstås på plats. En del med det gamla vanliga argumentet att allt är kapitalismens fel. Nånting har ändå ändrats, när göteborgskommunisterna ställer upp på att göra "nåt" åt klimatkrisen. Jag minns hur Proletären skrev när staten uppmanade oss att spara energi under oljekrisen -73. "Duscha mer och längre än nånsin!"
Om det hade varit en demonstration av klimatskeptiker hade vi fått se ett plakat med texten "Köttskatt? Ska dom tvinga oss att bli veganer allihop?" och ett med texten "Global uppvärmning? Utan värme finns inget liv!" Och de hade inte ogiltigförklarat alla andra argument från skeptikerna.
(Suck -- nu är jag igång och postar inlägg igen fast jag lovat låta bli och borde syssla med annat.)
Eftersom jag i ett långt inlägg beskrivit vad jag gjort för att minska min klimatpåverkan, får jag väl bidra med mina siffror också:
Du släpper ut 6.55 ton CO2e per år, vilket är under målen för 2020 men över det globala snittet
Du lever som vi hade 2,5 jordklot
Drygt en tredjedel av vad @Lars48 presterar, som jag gissar inte gjort ett smack. Och då känner jag inte att jag gjort avkall på något egentligen.
Min största enskilda post är bilen, så då är jag inte så snett ute när jag sneglar på elbil.
Du släpper ut 6.55 ton CO2e per år, vilket är under målen för 2020 men över det globala snittet
Du lever som vi hade 2,5 jordklot
Drygt en tredjedel av vad @Lars48 presterar, som jag gissar inte gjort ett smack. Och då känner jag inte att jag gjort avkall på något egentligen.
Min största enskilda post är bilen, så då är jag inte så snett ute när jag sneglar på elbil.
Jag är överens med er om allt det där. Men diskussionen om 2.16 är en annan sak. Man behöver inte göra sig dummare än vad man är. Åtminstone inte jag.L LasseMorin skrev:Den sverigedemokratiska filmen var bra underhållning men särskilt seriös var den ju inte, det var uppenbart att intervjuaren letade efter udda personer med udda förslag. Jag var med i den där demonstrationen och såg många sorters plakat, några som mest såg ut att vara ute efter att väcka uppmärksamhet. T ex bilden av Greta som ikon (rysk helgonbild, inte datorikon), vilket kändes som en överdrift även för ett Greta-fan.
En hel del humor av mer realistiskt slag: "Det finns ingen Planet B" och "Om planeten var en bank skulle vi redan ha räddat den".
Vänstern och yttersta vänstern var förstås på plats. En del med det gamla vanliga argumentet att allt är kapitalismens fel. Nånting har ändå ändrats, när göteborgskommunisterna ställer upp på att göra "nåt" åt klimatkrisen. Jag minns hur Proletären skrev när staten uppmanade oss att spara energi under oljekrisen -73. "Duscha mer och längre än nånsin!"
Om det hade varit en demonstration av klimatskeptiker hade vi fått se ett plakat med texten "Köttskatt? Ska dom tvinga oss att bli veganer allihop?" och ett med texten "Global uppvärmning? Utan värme finns inget liv!" Och de hade inte ogiltigförklarat alla andra argument från skeptikerna.
(Suck -- nu är jag igång och postar inlägg igen fast jag lovat låta bli och borde syssla med annat.)
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Den har varit uppe innan, jag gjorde WWFs och om jag inte missminner mig låg jag på 2.7 jordklot, varav 1 var min belastning på samhället. Bilen (hybrid) var en inte obetydlig del av min påverkan, men då har vi inte tagit hänsyn till att jag och frun samåker till jobb.
Så det är helt ok att lyfta fram en video som medvetet försöker skapa en vinkling i ett ämne men inte att vinkla samma video på andra hållet?J Jocke Best skrev:
Det är lite parodi i ett sådant påstående och jag vet inte om det är dumhet också, du får bestämma själv då du nämnde ordet...
Då får vissa sluta prata om hockeyklubban, om ”saknad/justerad” data och istället endast lägga fram fakta!
Jag gissar dock på att det är just faktan som saknas då påhoppen på IPCC och andra riktar in sig på att hitta delar av faktan som går att attackera.
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Vi har bra variationer här!B bakterie skrev:
Om vi ska prata ytterligheter så skriver The Guardian idag att 20 företag står för en tredjedel av alla koldioxidutsläpp på den här planeten.
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Hur menar du med "1 var min belastning på samhället?"13th Marine skrev:
De två sajter jag nämnde räknar per hushåll, då skulle samåkningen finnas med. WWF räknar per person?
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Jag får för mig att du inte gick vidare till klimatkompenseringen. Vi-skogen vill ju att du betalar för trädplantering (klimatkompensering). Underförstått: sen kan du fortsätta leva som om vi hade 6,4 jordklot.L Lars48 skrev:
OT: Kremering är överspelat. Det nya är frystorkning. Bättre för miljön.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Hittade mitt inlägg.L LasseMorin skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ot-att-bry-sig-om.93343/page-234#post-3358446