217 947 läst · 3 373 svar
218k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Även BV har högre effektbehov på vintern ön på sommaren då kompressorn arbetar olika mycket. Detta gör att du ändå inte blir av med variationen i effektbehov mellan sommar och vinter. Skillnaden blir dock mindre.K karlmb skrev:Du ska installera en BVP som har 100% effekttäckning så du inte belastar nätet med onödigt mkt just när det är kallt. I ditt fall trologen borra ett extra hål och ev byta til en större BVP om det behövs.
Det sägs här att folk inte har råd.
Som sagt är en investering på detta område ofta återbetald på 10-12 år och det går bra att låna på fastigheten om man inte har pengarna.
Dessutom kan man mkt väl ha statligt investeringsstöd, det har tom Sverige haft för att tex bygga bort direktverkande uppvärmning. Det är också vanligt i andra länder som England och Tyskland att folk under vissa förutsättningar får stöd om de inte har råd 100% själva.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Precis. Vi skall inte glömma att värmepump är elvärme det med. Det må vara mer effektiv elvärme, men det är elvärme lika fullt. Det är inget magiskt med värmepumpar som gör att de helt plötsligt slutar vara beroende av el.pacman42 skrev:
Denna el måste komma någonstans ifrån, annars så blir det kallt.
De som värms med fjärrvärme är inte med i mina 45% (om där inte förekommer spets med el).lars_stefan_axelsson skrev:
Dock är det ju problem med fjärrvärmen, sopmängderna minskar, vad ska de elda med?, och förluster i näten samt underhåll dra kostnader.
Och det är ju mkt effektivare att elda tex flis för att tillverka el + fjärrvärme och använda elen till att driva VP av olika slag, än att bara elda för kråkorna i grandiosa fjärrvärmenät.
Dessutom är det svårt att nå resterande ej anslutna fastigheter eftersom den resan redan är gjord för 10--20 år sedan.
Påstår du att det är svårt att nå 45% besparing på lokaler som värms med direktverkande el?
Givet att man där kan nå kanske 300% iaf med en bra VP-lösning och slår ut det på alla lokaler som idag värms på mindre effektivt sätt så ser jag en stor potential.
Man får väl även ett sämre COP-värde övriga 3 årstider, en dyrare installation och sämre totalekonomi med en överdimensionerad VP.pacman42 skrev:
Det har efterfrågats en stabil baskraft som även kan utgöra reglerkraft.
Nu har jag köpt mina aktier så nu kan jag tipsa om detta:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/792017/climeon-b
Nu har jag köpt mina aktier så nu kan jag tipsa om detta:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/792017/climeon-b
Nej. Du pratar om energibehov, inte effekt.blackarrow skrev:
Självklart drar VP mer på vintern än sommaren. Men peakarna är ju 3-4 ggr lägre, vilket är poängen.
Vad menar du med lägre COP övriga 3 årstider? Naturligtvis inte.
Naturligtvis. En överdimensionerad kompressor får lägre effektivitet. Detta löses dock oftast genom att den får gå en stund och sedan stängas av.K karlmb skrev:
Den skilllnad i effektivitet vi pratar om då är ju någon % eller två. Det är liksom inte samma sak som att ha 4l motor i bilen istf 2l.pacman42 skrev:
Reglering av en VP som inte behöver gå 100% hela tiden kan lösas på 2 sätt, antingen varvtalsreglering, eller on-off. Det senare kombineras lämpligen med en arbetstank för att minimera antalet starter per dygn.
Arbetstanken är en mindre ackumulatortank som inte är trycksatt. Dvs det är en vanlig BV, LV eller FLV som de ser ut idag. Huvudorsaken till att kompressorn startar är temperaturfall i kranvattnet, i övrigt så sker någon start i timmen bara (åtminstone i min FLV). Sedan varierar drifttiden en del med hur mycket värme som behövs. När det blir kallt så närmar den sig 100% (med stopp för avfrostning).K karlmb skrev:Den skilllnad i effektivitet vi pratar om då är ju någon % eller två. Det är liksom inte samma sak som att ha 4l motor i bilen istf 2l.
Reglering av en VP som inte behöver gå 100% hela tiden kan lösas på 2 sätt, antingen varvtalsreglering, eller on-off. Det senare kombineras lämpligen med en arbetstank för att minimera antalet starter per dygn.
Sedan tycker iofs jag att BV är för dyrt med avseende på vad man får när en vanlig LV täcker mycket mer än 95% av årets behov i delar av södra Sverige. I mitt fall kompletterar jag med en vedkamin de kalla dagarna (jag har dock en FLV).
Jag har ett borrhål som är 90 meter.K karlmb skrev:Du ska installera en BVP som har 100% effekttäckning så du inte belastar nätet med onödigt mkt just när det är kallt. I ditt fall trologen borra ett extra hål och ev byta til en större BVP om det behövs.
Det sägs här att folk inte har råd.
Som sagt är en investering på detta område ofta återbetald på 10-12 år och det går bra att låna på fastigheten om man inte har pengarna.
Dessutom kan man mkt väl ha statligt investeringsstöd, det har tom Sverige haft för att tex bygga bort direktverkande uppvärmning. Det är också vanligt i andra länder som England och Tyskland att folk under vissa förutsättningar får stöd om de inte har råd 100% själva.
Kan du garantera att det hålet klarar 100% uppvärmning?
Min bergvärmeanläggning är installerad år 2000.
Ska jag skrota den och borra ett hål till för att klara en större pump.
Den kalkylen går inte räkna hem.
Hur ska någon kunna garantera det utan att ha indata ifrån hur din brinetemperatur ser ut på vårarna, hur mkt du kört på eltillskott etc?optimum skrev:
Du påstår att det aldrig går att räkna hem att borra ett håll till och köra totalt 180 m tex?
Du tror också att din nuvarande VP ekonomiskt sett håller i evighet, eller i vart fall att den bara kan ersättas med en lika underdimensionerad som du har idag?
Givetvis kan du vänta til din gamla VP rasar och då lämpligen ordna en korrekt installation, finns väl ingen större anledning att skrota något i förtid om du tycker du har råd med elräkningarna.