Byggahus.se
S saiter skrev:
Beror ju helt på vilken cirkelsåg man har.

//AA
Finns väl 36v från dewalt tex?

Sticksåg hade jag aldrig köpt med sladd.

Dewalt har en Flexvolt på 54v också!

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
nikasp
S saiter skrev:
Beror ju helt på vilken cirkelsåg man har.

//AA
Jepp men kanske lite "steep" prismässigt med 36V-maskiner för oss amatörer :D

Jag har en makita dhs680. 18volt.
Funkar mycket bra.
Är inte sämre på mått sätt än de (230volts) nät maskiner jag kört.

//AA

S saiter skrev:
Jag har en makita dhs680. 18volt.
Funkar mycket bra.
Är inte sämre på mått sätt än de (230volts) nät maskiner jag kört.

//AA
tyvärr ser man sällan uppgifter på vilken effekt dessa Batterimaskiner verkligen har. Kör man bara lätta jobb som inte fått en sladdmaskin att ens gå tungt så kan en batteriladdning funka precis lika bra. Därav min åsikt om att sticksåg funkar fint, sällan jag kör så tungt med en sticksåg. Men en cirkelsåg i sega tjocka träslag kan få en sladdmaskin att gå tungt också, en som exempelvis ligger på 1800w. Kör du samma effekt i en 18v maskin med 4ah batteri tar batteriet slut på under 2,5 minuter.

så det beror helt på hur den ska användas. Ska man kapa några snitt i 11mm osb, några råspont osv är det oslagbart med batterimaskiner! Ska man göra tyngre saker kommer man svära sig trött på att maskinen inte orkar.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Dewalt har en Flexvolt på 54v också!
Finns cirkelsågar för trefas också... om man nu ska jämföra äpplen och päron.

• Haha
Immobil
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag håller ändå inte med. Jag klarar mig egentligen jättebra med sladdmaskiner men det hade varit grymt med cirkelsåg och sticksåg på batteri i somras när jag la tak. Tycker att det är en hel del grejer som är bra-att-ha som sen blir oumbärliga. Typ vår tvättmaskin som har automatiskt dosering av tvättmedel, går att köra kring 25 tvättar innan man behöver fylla på.
Det är flera aspekter som spelar in här. Jag använder sticksågen 5 / år, cirkelsåg 1/2 / år, vinkelslip 2 / år o.s.v, detta innebär att de extra sekunderna det tar att koppla in maskinen inte spelar någon roll. Även om jag inte har något emot denna extra tid så vill jag dock inte börja med att ladda batteriet 45 min.

Batteriet har en livstid på ca 1-2 år, vissa batterityper gillar dessutom inte att ligga oanvända under längre tid. Så risken är stor att man får köpa nya batteri lite då och då och i förläggningen är det också risk att batteritypen går ur sortiment.

Så säg att vi köper 2 sticksågar, en med sladd, en med batteri. Vi använder dem vars 5 gånger om året, hur ser statusen ut efter 10 år? Skicket på själva sticksågen lär vara samma, men strömkällan skiljer markant, även om vi har turen att batteriet fortfarande finns på marknaden så har det ändå fått bytas ca 4 gånger. Sticksågen som drivs på batteri kostar dubbla priset(minst) i inköp och nytt batteri kostar runt 500-1000 kr. Så efter 10 år har vi 2500 + (4 x 650) = 5100 kr för batteridriven sticksåg och ca 1500 kr för en med sladd. Hur skiljer sig resultatet på jobbet man gjort?

Och jo, maskiner kan mycket väl fortfarande vara i bruk efter 10 år, vet bekanta som har långt mycket äldre maskiner som fungerar utmärkt. Såklart är de sladd drivna allihop :)

Jag är dock helt med på att batteri alternativ fortfarande är motiverat i en hel del fall, särskilt för hantverkare som använder maskinerna non-stop och som behöver spara in alla sekunder de kan. Dessutom så är det inte alltid det finns tillgång till uttag.

Visst kan man försöka försvara sig med att man kör 1 batteri system genom alla maskiner och det är ju bra och så tills jag finner att maskinen från konkurrerande system hade passat mig bättre. Idag har jag ex en batteridriven spikpistol från en tillverkare som jag inte har några andra maskiner från.

• Gilla
pilen och 2 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Det är flera aspekter som spelar in här. Jag använder sticksågen 5 / år, cirkelsåg 1/2 / år, vinkelslip 2 / år o.s.v, detta innebär att de extra sekunderna det tar att koppla in maskinen inte spelar någon roll. Även om jag inte har något emot denna extra tid så vill jag dock inte börja med att ladda batteriet 45 min.

Batteriet har en livstid på ca 1-2 år, vissa batterityper gillar dessutom inte att ligga oanvända under längre tid. Så risken är stor att man får köpa nya batteri lite då och då och i förläggningen är det också risk att batteritypen går ur sortiment.

Så säg att vi köper 2 sticksågar, en med sladd, en med batteri. Vi använder dem vars 5 gånger om året, hur ser statusen ut efter 10 år? Skicket på själva sticksågen lär vara samma, men strömkällan skiljer markant, även om vi har turen att batteriet fortfarande finns på marknaden så har det ändå fått bytas ca 4 gånger. Sticksågen som drivs på batteri kostar dubbla priset(minst) i inköp och nytt batteri kostar runt 500-1000 kr. Så efter 10 år har vi 2500 + (4 x 650) = 5100 kr för batteridriven sticksåg och ca 1500 kr för en med sladd. Hur skiljer sig resultatet på jobbet man gjort?

Och jo, maskiner kan mycket väl fortfarande vara i bruk efter 10 år, vet bekanta som har långt mycket äldre maskiner som fungerar utmärkt. Såklart är de sladd drivna allihop :)

Jag är dock helt med på att batteri alternativ fortfarande är motiverat i en hel del fall, särskilt för hantverkare som använder maskinerna non-stop och som behöver spara in alla sekunder de kan. Dessutom så är det inte alltid det finns tillgång till uttag.

Visst kan man försöka försvara sig med att man kör 1 batteri system genom alla maskiner och det är ju bra och så tills jag finner att maskinen från konkurrerande system hade passat mig bättre. Idag har jag ex en batteridriven spikpistol från en tillverkare som jag inte har några andra maskiner från.
Så sällan du använder dina maskiner måste det löna sig att hyra. :crysmile:

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Så sällan du använder dina maskiner måste det löna sig att hyra. :crysmile:
Haha kanske i vissa fall ja :D

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Finns cirkelsågar för trefas också... om man nu ska jämföra äpplen och päron.
Just det specifika fallet gällde Dewalt och dess batterisågar...

nikasp
S snowjim skrev:

Fast nu gled vi från ämnet. Det jag menade var att verktygslöst byte eller ompositionering av bladet är något man vill ha de gånger man använder maskinen oavsett om det är få gånger per år. Jag kör själv det mesta blå eller (helst inte) gröna Bosch. Har skruvdragare och laser som går på batterier, allt annat (3 cirkelsågar, sticksåg, handlverfräs, borrhammare mm) med sladd. Men moderna batterier dör absolut inte så snabbt som 1-2 år och jag behöver aldrig börja med att ladda dånade inte laddar ur heller. Enda risken jag ser är att om 8 år kanske det är helt andra batteripack som gäller - dock så kan det ju vara värt att det är kul att jobba också och slippa svära åt kablar.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
...
Har aldrig haft problem med kablar märkligt nog, antar att vi helt enkelt värdesätter olika saker i livet :)

nikasp
S snowjim skrev:
Har aldrig haft problem med kablar märkligt nog, antar att vi helt enkelt värdesätter olika saker i livet :)
De är väldigt ivägen och hakar fast i saker när man klättrar och läktar på tak. Har inte stört mig så mycket tidigare när man har fötterna på marken. Har även 36V rejält stark grästrimmer och häcksax. Där skulle jag säga att det är som natt och dag att man kan gå runt helt fritt, tom 200 meter bort och kapade en av grannens buskar som skymde utfart på stora vägen. De grejerna köpte jag bara för att jag kör batteriklippare hemma, vanlig Stiga i torpet.

S snowjim skrev:
Jag håller med. Har haft mitt multiverktyg i 5 år nu och även om jag bytt många klingor så har jag aldrig bytt vinkel på klingan. Jag använder den dessutom till väldigt mycket, men oftast är det gott om plats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.