Byggahus.se
Hej!

Jag har en fråga som ingen verkar kunna ge ett klart besked på då varken golvvärmetillverkaren eller golvtillverkare anser att det är deras puck.

Jag skall lägga en golvspånskiva över den spårade spånskivan då jag skall lägga vinylklick över.
Enligt Pergo skall jag ha en plast under vinylklicken vid golvvärme.
Men frågan blir då om plasten skall ligga mellan den spårade spånskivan och golvspånskivan eller om man skall lägga den över golvspånskivan närmast vinylen?
Det smidigaste med tanke på framtida golvbyten vore ju att lägga den över golvspånskivan.

Sen undrar jag varför man inte vill skruva fast golvspånet i den spårade spånskivan, finns det några nackdelar med det förutom att man kan råka skruva i värmeröret såklart. Tycker det vore bra att klämma ner golvvärmeplåtarna ordentligt så man slipper missljud..?

Lång uppsats blev det visst

Var du sätter plasten spelar ingen roll i detta läget så gör som du vill.

Angående att du ska få missljud så behöver du inte oroa dig, har löslagt ett 11 mm laminatgolv direkt på plåtar med glespanel utan missljud. Dock häftade jag fast plåtarna.

• Gilla
Tobias.hagg
  • Laddar…
Varför dubbla spån egentligen ? Aldrig hört talas om detta.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Förmodligen för att han ska ha just vinylgolv som ytskikt då detta inte går att montera på golvvärmeplåtarna. Dock kan han ju istället för spårad golvskiva ta glespanel om man vill spara pengar.

Ja, precis.
Men dom spårade skivorna ligger redan. I största delen av huset skall vi ha parkettgolv över, så då är det ju inga problem.
Men detta är i en hall där vi vill ha vinylklickgolv som är 5mm, så då måste man ha ett skivmaterial över de spårade skivorna.

Jag har Uponor 17mm i spårade 22mm golvspån. linoleummattan i köket, den är limmad på 12mm golvspån. Inget ljud alls när man går på det.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Jag har Uponor 17mm i spårade 22mm golvspån. linoleummattan i köket, den är limmad på 12mm golvspån. Inget ljud alls när man går på det.
Det låter bra!
Ligger golvspånet flytande eller har du fäst det något?
Behöver man ångspärr till linolium, i så fall vart ligger den?

Flytande, ingen ångspärr.

• Gilla
Tobias.hagg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.