Byggahus.se
och med terpentin avser de troligast lacknafta eller målarterpentin som det kallades. Och jag håller med,petroleum produkter fördärvar linoljan. Sedan finns det fransk terpentin eller balsamterpentin och där har jag litteratur ända från 1700 talet som beskriver hur man målar. har använts ända sedan 1400-talet inom dekorationsmålning m.m . underligt hur kunskap förvanskas med åren och hur glömt hantverket är redan. Som jag sa,jag tillhör de sista dinosaurierna som lärdes upp av de gamla mästarna. Och ingen vill ha kunskapen jag vill förmedla då det inte passar in i det moderna tänkandet.

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
lopec
Är den moderna linoljefärgen likadan som den på 1700-talet då?
Tänkte att kanske rekommendationerna har ändrats, för att produkten i sig har ändrats..

Tack för alla svar och intressanta diskussioner. Jag har faktiskt bestämt mig för att våga mig på att pappspänna taket och måla på pappen.
Ser mycket fram emot att lära mig pappspänna.

• Gilla
Sophie och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tack för alla svar och intressanta diskussioner. Jag har faktiskt bestämt mig för att våga mig på att pappspänna taket och måla på pappen.
Ser mycket fram emot att lära mig pappspänna.
Mycket bra val och det bästa ur byggnadsvårdssynvinkel då ett osågat tak aldrig varit menat att synas utan säkerligen varit pappspänt från början. Pappspänna är superkul, om än meckigare i ett tak än på väggar. Vi har gjort flera både tak och väggar i vårt hus. Finns flera tips och instruktioner på vår blogg Södergården som du hittar här nedan.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
. Och ingen vill ha kunskapen jag vill förmedla då det inte passar in i det moderna tänkandet.
Det bästa sättet är väl att göra denna informationen tillgänglig då så att de som är intresserade kan ta del av denna. Eller peka var man kan hitta denna information :)

Sophie Sophie skrev:
Mycket bra val och det bästa ur byggnadsvårdssynvinkel då ett osågat tak aldrig varit menat att synas utan säkerligen varit pappspänt från början. Pappspänna är superkul, om än meckigare i ett tak än på väggar. Vi har gjort flera både tak och väggar i vårt hus. Finns flera tips och instruktioner på vår blogg Södergården som du hittar här nedan.
Jag har läst dina tips om pappspänning, och alla andras som jag hittat.
Det är lågt i tak och inte mycket tak eftersom rummet har så mycket snedtak, så jag känner att det är överkomligt. Hade först tänkt pröva på en vägg men nu blir det tak direkt.

Har ni vid något tillfälle provat att använda klammerpistol vid pappspänning?
Sophie Sophie skrev:

Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Har ni vid något tillfälle provat att använda klammerpistol vid pappspänning?
Inte själv eftersom här stod en hel låda med pappspik i snickarboden när vi flyttade in. De är inte slut ännu för det var flera tusen spik...

Men jag vet andra som gjort det och det funkar bra det också. Man ska tänka på att sätta dem lite på snedden bara mot pappen.

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.