Man blir lite nyfiken på vilka lagar utöver ABS 09 som ger dig rättigheterna att göra vad du vill i huset. Att notera, ni kan ha kommit överens om något som inte vi vet om, det låter jag vara osagt.....men...... Myresjöhus har arbetsmiljöansvaret, du har inte betalat slutfakturan = du har ingen rätt att komma och gå som du vill! Den dagen du har förhandlat bort arbetsmiljöansvaret så säg till, då vill jag anställa dig!H Husbygge Värmland skrev:Det här fallet är glasklart och jag vill bara ge min erfarenhet av Myresjöhus AB och inte göra några diskussioner här.
Kommer inte i fortsättningen svara på alla kommentarer här då många inte förstår vilka rättigheter man har som husköpare när man ger sig in i djungeln med lagar. Lagar ger en mycket mer befogenheter än det som kallas för ABS 09 exempelvis. Diskussioner om ABS 09 tar jag heller ej upp, det är upp till var och en att ta reda på fakta. Jag tänker inte utbilda okunniga här.
Vi är lugna, har svårt att se det framför mig att du och entreprenören har en bra diskussion när du bett dom vara tysta för att du betalar deras lön, jag i alla fall vet vad jag hade gjort i den situationen!
Hoppas allt löser sig i alla fall!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Verkar som TS har missförstått mycket av vad som gäller vid ett husbygge.
KA ska inte själv kontrollera bygget fortlöpande utan gör vissa arbetsplatsbesök utifrån behov. ABS 09 ger inte inte dom rättigheter som TS tror sig ha. Jag förstår om snickarna (oavsett hur kompetenta/inkompetenta dom är) INTE vill ha en TS på plats och springa omkring.
Sen kan problem uppstå under resans gång, det som avgör slutresultatet är hur problemen (och besiktningsanmärkningar) blir lösta och
Oavsett vilken besiktningsman man har så är det deras bedömning som gäller, inte vad som man som köpare är missnöjd med (sen kan man besikta om ifall besiktningsmannen har uppenbart fel)
På alla byggen utgår man från att hantverkarna gör en egenkontroll, där har det uppenbarligen missats en hel del från hantverkarnas sida.
Och jag har aldrig varit med om att en part lyckas ge en helt objektiv sanning i sin berättelse, finns nog lika många sanningar som entreprenörer och parter i målet.
Men jag hoppas allt löser sig på ett bra sätt till slut. Där har TS en stor fördel med att det är köpt på helentreprenad.
KA ska inte själv kontrollera bygget fortlöpande utan gör vissa arbetsplatsbesök utifrån behov. ABS 09 ger inte inte dom rättigheter som TS tror sig ha. Jag förstår om snickarna (oavsett hur kompetenta/inkompetenta dom är) INTE vill ha en TS på plats och springa omkring.
Sen kan problem uppstå under resans gång, det som avgör slutresultatet är hur problemen (och besiktningsanmärkningar) blir lösta och
Oavsett vilken besiktningsman man har så är det deras bedömning som gäller, inte vad som man som köpare är missnöjd med (sen kan man besikta om ifall besiktningsmannen har uppenbart fel)
På alla byggen utgår man från att hantverkarna gör en egenkontroll, där har det uppenbarligen missats en hel del från hantverkarnas sida.
Och jag har aldrig varit med om att en part lyckas ge en helt objektiv sanning i sin berättelse, finns nog lika många sanningar som entreprenörer och parter i målet.
Men jag hoppas allt löser sig på ett bra sätt till slut. Där har TS en stor fördel med att det är köpt på helentreprenad.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Kolla på 2018 kanske?K kakis81 skrev:
Angående husföretag (eller vilka företag som helst) som det skrivs negativt om måste man tänka på hur stor dom är. Om det skrivs mycket skit om dom största företagen så kan det ändå innebära att dom är bäst i branschen.
Många kunder = fler missnöjda i antal, men det kan vara en liten procentuell andel som är missnöjda.
Så det mindre företaget med bara ett klagomål kan vara katastrofsämst
Rättigheterna som varje husköpare har står angivet i lagen. ABS09 är riktlinjer, inga bestämmelser.A Autodidak1 skrev:Verkar som TS har missförstått mycket av vad som gäller vid ett husbygge.
Ni får lära er tolka lagen istället. ABS09 är glasklar att jag som köpare utövar den kontroll som jag anser nödvändig och att det inte har någon inverkan. Punkt slut.
Rätten har man på sin sida självklart som köpare. Ingen har rätt att avvisa en ägare från ett hus på det sättet. Jag som köpare däremot kan skicka ut allt manskap om jag vill för de arbetar på min mark med mina varor och produkter.
Det är som med allt.
Om den som säger annat fortfarande inte förstår beklagar jag det.
Men som jämförelse kan man säga att när du handlar i en butik och har betalat för allt så säger affären vid kassan att du får inte vara där eftersom det är deras varor. Hur låter det?
Det är samma sak vid ett husbygge. Köper jag varorna så har jag all rätt i världen och det tycker alla domstolar också om ni gör lite research bland domar.
Jag kommer som sagt inte kommentera de som är så okloka att inte ha fakta på sin sida först.
Jag vet av väldigt många fall med husbyggen att alla som bygger hus har rätten på sin sida att bestämma, allt handlar om kommunikation innan bygget sätter fart. Husleverantörer har inget att bestämma, det är du som betalar som har rättigheter.
Allt handlar om att kunna kommunicera och läsa lagtext, inget annat och alt som är skrivet i bloggen är juridiskt säkerställt. Amatörkommentarerna som mycket väl kan vara Myresjöhus AB själva som kommenterar det är ju omöjligt veta.
Jag delar som sagt min erfarenhet av ett mygelföretag som heter Myresjöhus AB, det är allt. Kommentarer kring fakta i bloggen är överflödiga eftersom det är 100% sann fakta. Kan förstå att det kan vara svårt tro, det är därför jag varnar så mycket jag kan för detta företag och som många andra med mig gör också om ni anstränger er och söker på Myresjöhus på google eller annan sökmotor. det finns väldigt många andra som säger precis samma sak som jag.
Lycka till nu.
Synd att du missade klausulen om förseningsvite. Det är superviktigt. 89 veckor blir ju en rejäl slant...H Husbygge Värmland skrev:
Hoppas det löser sig på bästa sätt...
Tråkigt att du råkat illa ut både med säljare och hantverkare. Har rest ett antal Myresjöhus och förhoppningsvis lämnat över dessa till nöjda kunder.
När vi var på kurs om säkerheten på byggplatsen (något som jag kan tycka att OBOS lägger lite väl mycket energi på) så fick vi reda på att allt arbete måste läggas ned vid besök av kunder eller andra som inte var underentrepenörer, detta skulle även kunderna informeras om av säljaren så att vi hantverkare skulle kunna jobba ostört.
Givetvis ska kunden kunna besöka sitt kommande hus men de ska inte behöva känna att de behöver övervaka bygget för att allt ska bli rätt.
När vi var på kurs om säkerheten på byggplatsen (något som jag kan tycka att OBOS lägger lite väl mycket energi på) så fick vi reda på att allt arbete måste läggas ned vid besök av kunder eller andra som inte var underentrepenörer, detta skulle även kunderna informeras om av säljaren så att vi hantverkare skulle kunna jobba ostört.
Givetvis ska kunden kunna besöka sitt kommande hus men de ska inte behöva känna att de behöver övervaka bygget för att allt ska bli rätt.