Byggahus.se
E
Hur funkar det med kontraktet ang installation om jag tänker köpa pumpen i Sverige men installera i ex sommarstugan i Norge?

Du får nog skaffa en installatör i norge då - ja eller göra det själv då.

Norge är inte med i EU
De är inte bundna av EU-förordningen
De kan ha egna bestämmelser

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
E
electroluxaren electroluxaren skrev:
Norge är inte med i EU
De är inte bundna av EU-förordningen
De kan ha egna bestämmelser
Precis, men vad gör jag med pappret från jula som jag förväntas skicka in?

Tappa bort det...

Papper ??
Ehhh, vilket papper ... ?
;)

• Wow
kest
  • Laddar…
Jag fick inget papper. På riktigt alltså. Jag har inte heller skrivit på några papper i butiken, bara uppgivit mina personuppgifter i offertunderlaget.

Mikael_L
Slog igång min Julapump i garaget den här veckan. Den rullade snällt igång efter ytterligare ett sommarstopp. Jag har kostnadsmässigt antagligen gått breakeven snart, jämfört med elvärmen förut.
Hade jag köpt en dyr pump som någon nisse kommit och monterat hade jag fortfarande fått vänta 6 år till innan jag kunnat andats ut och veta att jag åtminstone inte förlorade pengar på investeringen.
Men nu, börjar pengarna rulla in redan denna vinter. :)

Och hur mycket klimatavtryck har jag då minskat under denna tiden då?
Det har eldats mindre kol i Tyskland motsvarande ca 5MWh el, dvs ca 15MWh kol, redan, och besparingen fortsätter.
Någon kan ju räkna ut vad det innebär i CO2.

Och då måste jag alltså lyfta detta inlägg jag gjorde tidigare i tråden:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag anser att lagstiftning borde ändras, till att faktiskt tillåta vem som helst utföra ihopkoppling av förfyllda system med snabbkoppling. Man kan sätta en gräns på vilka köldmedium och maxvikt i systemet.

Det gäller att ha lite perspektiv på saker och ting.
Ta en typisk JULA luft luft, den har 7-900 gram R410a.
RA410 är ingen ozonskiktsförstörande gas, men den ger däremot en kraftigare växthuseffekt än t.ex. den koldioxid som vi och bilar andas ut.
R410a Förstör som sagt inte ozonlagret, men har ett GWP på 1725.
(Global Warming Potential)
Det betyder att 1kg R410 motsvarar ett CO2-utsläpp på 1725kg.

Dvs ungefär vad en Volvo S70/V70 släpper ut på ca 7-800 mils körning.

Det är alltså vad den värsta konsekvensen blir ifall man helt 100% totalt misslyckas med ihopkopplingen av värmepumpen och släpper ur all gas.
Eller i klartext, för den som inte orkar klicka för att "veckla ut inlägget"

Jag anser att lagstiftning borde ändras, till att faktiskt tillåta vem som helst utföra ihopkoppling av förfyllda system med snabbkoppling. Man kan sätta en gräns på vilka köldmedium och maxvikt i systemet.

RA410 är ingen ozonskiktsförstörande gas, men den ger däremot en kraftigare växthuseffekt än t.ex. den koldioxid som vi och bilar andas ut.

Det är alltså vad den värsta konsekvensen blir ifall man helt 100% totalt misslyckas med ihopkopplingen av värmepumpen och släpper ur all gas.

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då ska man dessutom ställa det i relation till att väldigt många pumpar går tills en större del av gasen har läckt ut (inklusive proffsinstallerade finpumpar), så i många fall kommer kylmediat ut i atmosfären ändå förr eller senare oavsett hur bra man är på att trycka ihop snabbkopplingarna eller kona rör...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Slog igång min Julapump i garaget den här veckan. Den rullade snällt igång efter ytterligare ett sommarstopp. Jag har kostnadsmässigt antagligen gått breakeven snart, jämfört med elvärmen förut.
Hade jag köpt en dyr pump som någon nisse kommit och monterat hade jag fortfarande fått vänta 6 år till innan jag kunnat andats ut och veta att jag åtminstone inte förlorade pengar på investeringen.
Men nu, börjar pengarna rulla in redan denna vinter. :)

Och hur mycket klimatavtryck har jag då minskat under denna tiden då?
Det har eldats mindre kol i Tyskland motsvarande ca 5MWh el, dvs ca 15MWh kol, redan, och besparingen fortsätter.
Någon kan ju räkna ut vad det innebär i CO2.

Och då måste jag alltså lyfta detta inlägg jag gjorde tidigare i tråden:

Eller i klartext, för den som inte orkar klicka för att "veckla ut inlägget"

En dyr fin pump ger ännu mindre klimatavtryck dvs än mer kol hade sparats i Tyskland..
Koldioxid utsläpp är ju helt PK att beröra numera. Om 100 pumpar med R410A läcker ut i stort sätt all gas motsvarar det vad en ko fiser ut om året, så detär ju enkelt att klimatkompensera!

Eftersom det pratas om luftvärmepumpar här så undrar jag var man får tag i en fläktmotor till en Fujitsu? Finns det ingen som renoverar dessa då det är lagren som är slut? Ringde till den som hade installerat men de sålde inte dessa utan man var tvungen att anlita dom för reparation och att det skulle kosta ungefär 3800 kr inklusive delar och arbete. Det är lite surt egentligen för de var ute och gjorde service på samtliga pumpar på lantstället, då borde de väl uppmärksammat att lagret är på upphällningen. Men då hade väl varit tvungen att beställa hem den. Jag frågade även om det medel de använder kan ha effekt på lagren då den började låta strax därefter. Där var svaret tvärt nej.

Silver78 Silver78 skrev:
Eftersom det pratas om luftvärmepumpar här så undrar jag var man får tag i en fläktmotor till en Fujitsu? Finns det ingen som renoverar dessa då det är lagren som är slut? Ringde till den som hade installerat men de sålde inte dessa utan man var tvungen att anlita dom för reparation och att det skulle kosta ungefär 3800 kr inklusive delar och arbete. Det är lite surt egentligen för de var ute och gjorde service på samtliga pumpar på lantstället, då borde de väl uppmärksammat att lagret är på upphällningen. Men då hade väl varit tvungen att beställa hem den. Jag frågade även om det medel de använder kan ha effekt på lagren då den började låta strax därefter. Där var svaret tvärt nej.
Du kan alltid renovera motorn hos en lindareverkstad men frågan är vad det kostar jämfört med att köpa nytt. Behöver du byta ut motorn så vet också lindareverkstaden var man får tag på passande motorer.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Är det någon som har erfarenhet av de få luft/luft-värmepumpar som har sluten köldmediekedja och där inomhusdelen ansluts med med vanliga prisolrör som fylls med glykolblandat vatten? (de är i princip en luft/vatten-värmepump men komplett med passande inomhusdel som har vattenpump/expansionskärl och radiator med fläkt)

Silver78 Silver78 skrev:
vilken motor är det ?
till ute del eller inne del?
utedel går nog inte byta på
innedel går ju men risken är att kretskortet i motorn går och då är en ny bättre
dessa finns på FG-nordic

electroluxaren electroluxaren skrev:
vilken motor är det ?
till ute del eller inne del?
utedel går nog inte byta på
innedel går ju men risken är att kretskortet i motorn går och då är en ny bättre
dessa finns på FG-nordic
Det är fläktlagren som sitter på utedelen som börjar bli slitna. Enligt installationsfirman måste man byta hela fläktmotorn med lager för lagren är kapslade. De säljer inte denna löst utan man köper en tjänst där de byter ut den själva och då kostar det 3800 kr lite drygt. Hittar inte var man kan köpa sådana själv för det var ett enkelt arbete enligt installationsfirman. Då misstänker jag att denna del är hyfsat dyr och frågan är om det är någon som renoverar dessa till ett bra pris?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.