1 870 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Ny kakelugn, nåt att rekommendera?
Hej!
I början på nästa år flyttar vi in i ett sutteräng "betonghus" från 60-talet, som drar drygt 30.000 kwh.
På nedre botten har jag tänkt att installera en luftvärmepump (väntar på test i Råd o Rön!). På övre plan (öppen planlösning) har vi tänkt att installera nån "elstad", både för trivsel och ur energisynpunkt.
Igår var vi runt på 3 ställen här i Skaraborg och tittade på alternativ. Vi tror oss ha fastnat för en kakelugn, troligen "Gustaf" eller "Viktoria" från Camina. Det vi proriterar är att kunna se elden, inte bara rakt frammifrån, utan också så mycket som möjligt från sidan.
Undrar....
1. Nån med erfarenhet av dessa kakelugnar. Nöjd?
2. Kakelugnen kommer att hamna mot en yttervägg. Detta gör att skorstenen hamnar långt från taknock. Vet nån med bestämdhet om skorstenen måste vara 1 meter över taknock (skulle se ut som en fabriksskorsten hos oss...)? Fått olika svar av försäljarna igår.
3. Finns det nån konkurrens? Priserna vi fick av de tre olika återförsäljarna var skrämmande lika. Totalt knappt 65.000 för kakelung+ skorsten+ installation (40+12+12).
Tips?
4. Förekommer typ "kampanj" eller "extrapris på dylika
tingestar?
Tacksam för synpunkter och funderingar!
Jan
I början på nästa år flyttar vi in i ett sutteräng "betonghus" från 60-talet, som drar drygt 30.000 kwh.
På nedre botten har jag tänkt att installera en luftvärmepump (väntar på test i Råd o Rön!). På övre plan (öppen planlösning) har vi tänkt att installera nån "elstad", både för trivsel och ur energisynpunkt.
Igår var vi runt på 3 ställen här i Skaraborg och tittade på alternativ. Vi tror oss ha fastnat för en kakelugn, troligen "Gustaf" eller "Viktoria" från Camina. Det vi proriterar är att kunna se elden, inte bara rakt frammifrån, utan också så mycket som möjligt från sidan.
Undrar....
1. Nån med erfarenhet av dessa kakelugnar. Nöjd?
2. Kakelugnen kommer att hamna mot en yttervägg. Detta gör att skorstenen hamnar långt från taknock. Vet nån med bestämdhet om skorstenen måste vara 1 meter över taknock (skulle se ut som en fabriksskorsten hos oss...)? Fått olika svar av försäljarna igår.
3. Finns det nån konkurrens? Priserna vi fick av de tre olika återförsäljarna var skrämmande lika. Totalt knappt 65.000 för kakelung+ skorsten+ installation (40+12+12).
Tips?
4. Förekommer typ "kampanj" eller "extrapris på dylika
tingestar?
Tacksam för synpunkter och funderingar!
Jan
Kakelugnspannan är för vattenburen värme. Ska vara ett stort hus om den ska in på en övervåning.
Jag har svårt att se att det Lazze säger skulle vara tillåtet, med skorstenen alltså.
Då värme stiger uppåt skulle jag rekommendera eldstaden på nedre plan men det beror ju givetvis på planlösning.
Jag har svårt att se att det Lazze säger skulle vara tillåtet, med skorstenen alltså.
Då värme stiger uppåt skulle jag rekommendera eldstaden på nedre plan men det beror ju givetvis på planlösning.
Kakelugnspannan är på 19,2 kW!!!
Kolla på NIBE (Cronspisen). Mycket fin och effektiv! Prisvärd.
Se även KEDDY, FINSPIS
Kolla på NIBE (Cronspisen). Mycket fin och effektiv! Prisvärd.
Se även KEDDY, FINSPIS
Hej!
Vi kommer få ung 120 m2 i varje plan.
"Enda" anledningen till att kakelugnen troligen hamnar vid yttervägg på övervåningen, är att
- den skulle estetiskt passa ypperligt där
- det är på övervåningen som vi mest kommer vara
- den kommer i princip att synas från 100 av de 120 m2 på övervåningen (så den måste vara snygg !)
Hälsningar
Jan
Vi kommer få ung 120 m2 i varje plan.
"Enda" anledningen till att kakelugnen troligen hamnar vid yttervägg på övervåningen, är att
- den skulle estetiskt passa ypperligt där
- det är på övervåningen som vi mest kommer vara
- den kommer i princip att synas från 100 av de 120 m2 på övervåningen (så den måste vara snygg !)
Hälsningar
Jan
Ingen mer som vill kommentera mina funderingar... ???
Varför just en kakelugn? om priset är lite högt menar jag. Finns snygga täljstenskaminer också, de ger bra värme de också. Är det att se elden finns det andra läckra eldstäder.
Den som vet hur ni ska/får göra med skorsten är sotarn, ring och kolla. Han ska ju besiktiga det hela sedan.
Den som vet hur ni ska/får göra med skorsten är sotarn, ring och kolla. Han ska ju besiktiga det hela sedan.
Hej,
Sitter i ungefär samma situation och har efter många om och men bestämt mig för en vattenmantlad kakelugn från Nordic Trä & Bygg. Man får "mysvärme" och tillför värme till Ack.tank som också skall installeras. Till detta dockas en Nibe 310.
Varmt/halvvarmt ute så sköter Nibe 360 uppvärmning/tappvärmevatten, när det blir kallare så eldar jag och är jag borta så tar värmepumpen hjälp av elpatronen.
Jag tror det blir bra.
Sitter i ungefär samma situation och har efter många om och men bestämt mig för en vattenmantlad kakelugn från Nordic Trä & Bygg. Man får "mysvärme" och tillför värme till Ack.tank som också skall installeras. Till detta dockas en Nibe 310.
Varmt/halvvarmt ute så sköter Nibe 360 uppvärmning/tappvärmevatten, när det blir kallare så eldar jag och är jag borta så tar värmepumpen hjälp av elpatronen.
Jag tror det blir bra.
Var du placerar din kakelugn har väl ingen större betydelse, det är ju upp till dig. Höjd över nock på skorstenen är 1m som regel men det går att få typ dispens och det är sotaren i ditt område som bestämmer det. Det jag gjorde innan jag bestämde hur jag skulle göra var att jag tog hem sotaren och diskuterade det på plats med honnom. RING sotaren!!
Liknande trådar
-
Ny tjänst från Skatteverket för att beräkna avdrag för renoveringar och nybyggnation
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga ny innervägg på befintligt laminat/klickgolv? Eller borde golvet bytas först? (Inga planer på att byta annars inom de närmsta åren.)
Byggmaterial & Byggteknik -
Nytt nätfilter till köksfläkt (Husqvarna, 80-tal)
Ventilation -
Nybyggnation villa med öppen spis
Bygglov -
Olika höjder på golv - Lägga Nytt laminatgolv
Golv