37 483 läst · 178 svar
37k läst
178 svar
Frågor om vägförening
https://www.revriks.se/media/1317/arbetsgivaravgift-151217-utdrag-fraan-evarev.pdf?s=arvode
REV står för Riksföreningen Enskilda Vägar där denna länk är hämtad från.
På annan plats står att läsa:
Sociala avgifter och skatteavdrag
Om föreningen ska betala ut arvode (lön) till förtroendevalda eller andra privatpersoner har föreningen skyldighet att registrera sig som arbetsgivare. De flesta föreningar betala bara ut ersättning en gång per år och kan då registrera sig som säsongsarbetsgivare. När föreningen betalar ut arvode till förtroendevalda på 1 000 kronor eller mer under ett kalenderår, så ska föreningen både betala sociala avgifter och göra skatteavdrag om minst 30 procent. På Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se hittar ni information hur föreningen ska göra. Föreningen ska också redovisa till Skatteverket hur mycket som betalats ut, och till vem. Redovisningskravet gäller om 100 kronor eller mer under ett kalenderår till en person. Tidigare kallades redovisningen ”kontrolluppgift” och gjordes efter varje kalenderårs slut men från och med 2019 gäller nya regler. Numera heter det istället ”arbetsgivardeklaration på individnivå” och ska göras direkt efter den månad som utbetalning skett.
Om föreningen ska betala ut arvode (lön) till förtroendevalda eller andra privatpersoner har föreningen skyldighet att registrera sig som arbetsgivare. De flesta föreningar betala bara ut ersättning en gång per år och kan då registrera sig som säsongsarbetsgivare. När föreningen betalar ut arvode till förtroendevalda på 1 000 kronor eller mer under ett kalenderår, så ska föreningen både betala sociala avgifter och göra skatteavdrag om minst 30 procent. På Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se hittar ni information hur föreningen ska göra. Föreningen ska också redovisa till Skatteverket hur mycket som betalats ut, och till vem. Redovisningskravet gäller om 100 kronor eller mer under ett kalenderår till en person. Tidigare kallades redovisningen ”kontrolluppgift” och gjordes efter varje kalenderårs slut men från och med 2019 gäller nya regler. Numera heter det istället ”arbetsgivardeklaration på individnivå” och ska göras direkt efter den månad som utbetalning skett.
Redigerat:
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 662 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 662 inlägg
Socialavgiftslag (2000:980) 2 kap. 14 §: En ersättning till en person är avgiftsfri om ersättningen till den personen under året understigit 1 000 kronor.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Och så måste man lämna kontrolluppgift om man betalar ut mer än 100kr.
Känns spontant som ett effektivt sätt att döda föreningslivet i Sverige (antar att det finns goda anledningar till instiftandet, men det blir onekligen avskräckande för små föreningar).
Känns spontant som ett effektivt sätt att döda föreningslivet i Sverige (antar att det finns goda anledningar till instiftandet, men det blir onekligen avskräckande för små föreningar).
Ja, jag måste göra det, dvs skicka ut länken till de som bor i byn. Jag har inte mail till alla men till många. Kan ju också meddela att vi på årsmötet blev tillsagda att vi inte får skicka mejl till medlemmarna. En i styrelsen läste upp ett brev på årsmötet från hans fru där hon undanbad sig mejl från andra föreningsmedlemmar. Hela grejen är väl ganska infekterad kan man säga.Björkisvägen skrev:
Då får skicka ut länken till alla medlemmar via mejl eller snigelpost. Det kan bli ett intressant samtalsämne i bygden. Nu kanske det redan är det då plogaren tydligen var lätt att identifiera?
Näringsförbud ligger väl nära till hands i straffskalan för den som har F-skattsedel men dokumenterat tar betalt utan att fakturera?
Till nästa årsstämma, be att få noterat till protokollet att snöröjningen betalts utan vare sig arbetsgivaravgift eller mot faktura med F-skatt. Om det redan framgår av kalleslen till senaste årsstämman så borde den bilagan finnas med i protokollet och lagbrottet vara väldokumenterat.
Det är styrelsemedlemmarna som blir dömda och får betala böter, liksom snöröjaren som lär få rejäla skattetillägg om inte näringsförbud.
Vidare skulle det vara intressant att se det vetenskapliga underlaget på att snöslunga skulle vara en bättre snöröjningsmetod för den aktuella vägtypen. Är det kanhända höga murar på båda sidor om vägen så att snön måste slungas över murarna?
Angående något som togs upp i tråden tididgare så vill jag säga att jag gärna sitter i styrelsen men jag är naturligtvis inte välkommen där. På årsmötet är det alltid många i styrelsen som vill sitta kvar och valberedningen som består av frun till en i styrelsen har ju bara förslag på de som redan sitter, dvs sin make och hans kompisar, plus några nyinflyttade som de vill få över på sin sida, men dessa två suppleanter (som valdes in 2018) öppnade inte munnen på årsmötet utan såg förskräckta ut men valde att sitta kvar. Innan årsmötet började satt dessutom styrelsen redan i rummet och hade möte där de förmodligen diskuterade hur de skulle lyckas behålla "makten" . Att de vill behålla makten är ju för att det genererar mycket svarta inkomster åtminstone för en av styrelsemedlemmarna.
Sen i maj hade vi "vägsyn" och då deltog jag naturligtivis för jag är intresserad, men endast en av styrelsemedlemmarna dök upp. Styrelsemedlemmarna som sitter och säger på årsmötet att de jobbar så mycket gratis orkade inte ens vara med. Inklusive suppleanter är det säkert 7 i styrelsen, och datum för vägsynen bestämdes på årsmötet så de borde ju ta en dag de kan närvara, och det var på kvällstid.
Du tar upp en sak som är viktigt och det är att i protokollen tas aldrig upp något som är negativt för styrelsen, som att medlemmar som jag ifrågasätter att de betalar ut lönerna svart. Många andra synpunkter och ämnen hamnar inte heller i protokollet och man måste ju få till en justerare nästa år som inte är lika korrupt som styrelsemedlemmarna. Lagbrottet är alltså inte väldokumenterat alls. Grejen är väl att dessa medlemmar inte ens förstår att det är ett lagbrott. Vissa verkar vara inne på att man kan betala ut arvode utan att betala skatt, men som ni säger så går gränsen vid tusen kr per person och år. Här har vi alltså en styrelsemedlem som fick ut 60 tusen per år. Samt en revisor som tycker det är onödigt med moms.
Angående hur vägen ser ut så går den på ett ställe rakt över en åker och där driver det igen ibland. Det är inga murar eller något. De har inget underlag för att det är bättre med snöslunga eftersom de aldrig provat något annat på den sträckan vad jag vet. På vägmötet skickade de runt några foton men det var helt obegripligt vad de ville säga med dessa.
Ja, när det var möte var jag inne på att föreningen borde betala arbetsgivaravgifter men den som utför snöröjningen har faktiskt f-skatt så det ligger på honom att fakturera rätt och ta upp detta i sin bokföring. Nu gör han inte det utan det betalas ut svart. Sen kom det upp det här med att de inte vill anlita någon med f-skatt eftersom de då måste betala moms. De anlitar alltså någon med f-skatt, men som inte använder sin f-skatt när han snöröjer. Hade snöröjaren inte ens haft f-skatt hade ju föreningen begått fel, men nu är det ju egentligen bara snöröjaren som inte kan skicka korrekta fakturor?M Myckling skrev:[länk]
Styrelsemedlemmarna tycker heller inte de anlitar någon med f-skatt utan deras version, enligt deras mejl, är att de sköter snöröjningen i "egen regi", och att inga företag har anlitats. Man kan tolka det som att de äger ett företag och jobbar lite gratis i det där inga transaktioner förekom. Detta hade väl varit rätt ifall ingen hade fått ersättning alls för snöröjningen. Eftersom den som snöröjer sitter i styrelsen anser de att de varken behöver anlita någon som fakturerar med f-skatt eller att de ska betala arb.givar-avgifter. Hade de däremot anlitat någon utanför styrelsen så hade de antagligen fattat att de måste anlita någon med f-skatt. Så har jag försått att de resonerar.
Nu har jag mejlat ut länk till denna tråd till vägföreningens egen mailadress samt till de medlemmar vars mail jag har tillgång till, (ca 20st) . Om inte annat bör de ju kunna lära sig något av detta eftersom det är så många inlägg. Jag har lärt mig massor. Tack så mycket till er som har svarat på mina frågor.
Hej!O oliva skrev:Nu har jag mejlat ut länk till denna tråd till vägföreningens egen mailadress samt till de medlemmar vars mail jag har tillgång till, (ca 20st) . Om inte annat bör de ju kunna lära sig något av detta eftersom det är så många inlägg. Jag har lärt mig massor. Tack så mycket till er som har svarat på mina frågor.![]()
Det finns en mycket bra bok skriven av Björn Lundèn som heter: Samfälligheter, en praktisk handbok i vägföreningsarbete. Man kan också kontakta Länsstyrelsen om det förekommer oegentligheter, och stadgarna samt skattelagar inte följs. De är en myndighet som gärna hjälper till, jag vet av egen erfarenhet. Lycka till!
Lite kommentarer till din syn på styreslearbetet och årsmötet:
Det är helt normalt att ha ett litet styrelsemöte före årsmötet, antingen någon vecka innan eller precis före, för att prata ihop sig om vilka som ställer upp till omval, prata ihop sig med valberedningen, gå igenom vilka som ska sitta ett år till, finslipa årsberättelsen och verksamhetsplanen och sådant.
Direkt efter (eller någon vecka senare) kan man sedan ha ett konstituerande styrelsemöte om inte alla ledamöter redan är fast valda till en styrelsepost av årsmötet.
Valberedningen ska föreslås av årsmötet, inte av valberedning eller av styrelsen. Dock brukar det oftast inte komma några sådana förslag, varför styrelsen eller valberedningen i allmänhet ändå har ett förslag på ny valberedning. Som medlem i föreningen bör du i god tid kontakta valberedningen för att informera om att du är intresserad av en styrelsepost.
Om du inte blir föreslagen till någon post av valberedningen kan du på årsmötet själv anmäla ditt intresse för de olika posterna som ska väljas och se vad årsmötet säger.
Intressant vore väl även att hitta någon som kan väljas in som ny revisor och därmed göra en rejäl granskning av räkenskaperna. Även där kan du givetvis anmäla ditt intresse.
Det finns även vissa möjligheter att begära en granskning från länsstyrelsen enligt vad jag förstått. Men läs gärna boken som Birgitta64 tipsar om, den är riktigt bra och där hittar du också information om hur du kan få hjälp med att rätta till missförhållandena!
Det är helt normalt att ha ett litet styrelsemöte före årsmötet, antingen någon vecka innan eller precis före, för att prata ihop sig om vilka som ställer upp till omval, prata ihop sig med valberedningen, gå igenom vilka som ska sitta ett år till, finslipa årsberättelsen och verksamhetsplanen och sådant.
Direkt efter (eller någon vecka senare) kan man sedan ha ett konstituerande styrelsemöte om inte alla ledamöter redan är fast valda till en styrelsepost av årsmötet.
Valberedningen ska föreslås av årsmötet, inte av valberedning eller av styrelsen. Dock brukar det oftast inte komma några sådana förslag, varför styrelsen eller valberedningen i allmänhet ändå har ett förslag på ny valberedning. Som medlem i föreningen bör du i god tid kontakta valberedningen för att informera om att du är intresserad av en styrelsepost.
Om du inte blir föreslagen till någon post av valberedningen kan du på årsmötet själv anmäla ditt intresse för de olika posterna som ska väljas och se vad årsmötet säger.
Intressant vore väl även att hitta någon som kan väljas in som ny revisor och därmed göra en rejäl granskning av räkenskaperna. Även där kan du givetvis anmäla ditt intresse.
Det finns även vissa möjligheter att begära en granskning från länsstyrelsen enligt vad jag förstått. Men läs gärna boken som Birgitta64 tipsar om, den är riktigt bra och där hittar du också information om hur du kan få hjälp med att rätta till missförhållandena!
Hej igen. Eftersom jag fortfarande har frågor om vägföreningar så skriver jag i samma tråd.
1. Kan man på årsmötet besluta om saker när det inte finns motioner? Jag skickade in motioner men de sa att de kom för sent så mina förslag vägrar de ta beslut om, men däremot så sitter de och beslutar andra saker. Det fanns inga motioner från någon i föreningen och inga från styrelsen heller. Detta står även i protokollet.
Exempelvis föreslog någon gubbe på mötet att styrelsens arvode skall höjas från 500kr till 1000kr per person, och eftersom det mest var styrelsen som satt där (5 pers) plus jag och den gubben plus 2 fastighetsägare till så röstade de igenom det. Får man göra det? Fanns alltså ingen motion. Om de skickat ut motioner så kanske folk hade pallrat sig dit om de visste att det skulle röstas om saker. Det är ca 30 fastighetsägare i föreningen.
Nästa sak de beslutade om utan att ens rösta, var att en tant tyckte en annan tant kör för fort så då sa en i styrelsen att de ska köpa blomlådor och sätta ut på vägen som är 3 meter bred. Exakt vad som står i protokollet är: "Vägmötet beslutade att ge styrelsen i uppgift att köpa in och placera ut farthinder/vägbulor där"
De har även beslutat om hur de ska göra när de ska ändra fastighetsägares andelstal. Detta fanns inte heller någon motion om, utan föreningen lade fram 4 förslag som folk fick tycka till om. Sen bestämde de bara vilket som var bäst. Ingen röstning.
Det finns ju lagar och regler att följa som finns att läsa här så ni kan ju kolla exmpelvis paragraf nr 16 på sidan 10.
"Medlemmarna kan även ställa frågor om förvaltningen och komma med förslag. Observera dock att inga beslut får fattas i frå- gor som inte står med i kallelsen om inte föreningens samtliga medlem- mar är närvarande och godkänner att det sker."
https://www.lantmateriet.se/globalassets/blanketter/normalstadgar-for-samfallighetsforeningar.pdf
Men är det jag hittat ovan inga regler man måste följa, utan bara förslag? Det är frågan.
Tack.
1. Kan man på årsmötet besluta om saker när det inte finns motioner? Jag skickade in motioner men de sa att de kom för sent så mina förslag vägrar de ta beslut om, men däremot så sitter de och beslutar andra saker. Det fanns inga motioner från någon i föreningen och inga från styrelsen heller. Detta står även i protokollet.
Exempelvis föreslog någon gubbe på mötet att styrelsens arvode skall höjas från 500kr till 1000kr per person, och eftersom det mest var styrelsen som satt där (5 pers) plus jag och den gubben plus 2 fastighetsägare till så röstade de igenom det. Får man göra det? Fanns alltså ingen motion. Om de skickat ut motioner så kanske folk hade pallrat sig dit om de visste att det skulle röstas om saker. Det är ca 30 fastighetsägare i föreningen.
Nästa sak de beslutade om utan att ens rösta, var att en tant tyckte en annan tant kör för fort så då sa en i styrelsen att de ska köpa blomlådor och sätta ut på vägen som är 3 meter bred. Exakt vad som står i protokollet är: "Vägmötet beslutade att ge styrelsen i uppgift att köpa in och placera ut farthinder/vägbulor där"
De har även beslutat om hur de ska göra när de ska ändra fastighetsägares andelstal. Detta fanns inte heller någon motion om, utan föreningen lade fram 4 förslag som folk fick tycka till om. Sen bestämde de bara vilket som var bäst. Ingen röstning.
Det finns ju lagar och regler att följa som finns att läsa här så ni kan ju kolla exmpelvis paragraf nr 16 på sidan 10.
"Medlemmarna kan även ställa frågor om förvaltningen och komma med förslag. Observera dock att inga beslut får fattas i frå- gor som inte står med i kallelsen om inte föreningens samtliga medlem- mar är närvarande och godkänner att det sker."
https://www.lantmateriet.se/globalassets/blanketter/normalstadgar-for-samfallighetsforeningar.pdf
Men är det jag hittat ovan inga regler man måste följa, utan bara förslag? Det är frågan.
Tack.
Det finns tre vägar att gå...O oliva skrev:Hej igen. Eftersom jag fortfarande har frågor om vägföreningar så skriver jag i samma tråd.
[länk]
Tack.
Engagera dig och sätt dig i styrelsen och styr upp den... tar några år men kan bli bra.
Lyssna på 1% rättshaveristerna här och klaga/stäm/överklaga och hyr in en advokat som kan jaga styrelsen... blir nästan aldrig bra och du riskerar bli utfryst.
Låt vägföreningen vara ifred och var tacksam att någon annan gör jobbet istället för dig.
/ATW
Det stämmer. Beslutsförslagen ska vara med i kallelsen. Antingen i form av motioner eller beslutsförslag från styrelsen. Kommer det upp förslag på mötet får de frågorna bordläggas till nästa möte så att informationen kan komma ut.
Om det inte handlar om frågor där styrelsen kan ta besluten på egen hand.
Om det inte handlar om frågor där styrelsen kan ta besluten på egen hand.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Det är nog rätt typiskt för stämmor i samfälligheter att en och annan okunnig inte förstår formatet och börjar lägga plötsliga detaljerade förslag om farthinder o s v. En smart mötesordförande avstyr detta genom att hänskjuta frågan till "Övriga frågor" och sen kan mötet diskutera igenom detaljfrågan utan att fatta något beslut.O oliva skrev:Hej igen. Eftersom jag fortfarande har frågor om vägföreningar så skriver jag i samma tråd.
[länk]
Tack.
Det låter som att de frågor som diskuterades var typiska frågor där styrelsen själva beslutar. Undantaget är styrelsens arvode som brukar beslutas av stämman. Har för mig att vi har det som en egen obligatorisk punkt i kallelsen p g a stadgarna i vägföreningen här.
De flesta frågor i en samfällighetsförening hanteras av styrelsen. Motionsrätten är mer symbolisk än den verkliga vägen för att styra samfällighetsföreningen. Det gör styrelsen.
En del av förslagen är sådant som årsmötet normalt sett beslutar om och behöver därmed inte vara med sparat i kallelsen. Exakt vilka beror lite på stadgarna.
I vår samfällighet har vi tex med styrelsearvoden och förslag om årsavgift i punkten om budget dom alltid finns på dagordningen.
Blomlådor för att få folk att följa hastighetsgränsen skulle jag vilja påstå att det mycket väl kan ingå i det löpande styrelsearbete, och är därmed vad årsmötet anbelanger en del av att fastställa årets verksamhetsplan som också är en stående punkt i dagordningen.
I vår samfällighet har vi tex med styrelsearvoden och förslag om årsavgift i punkten om budget dom alltid finns på dagordningen.
Blomlådor för att få folk att följa hastighetsgränsen skulle jag vilja påstå att det mycket väl kan ingå i det löpande styrelsearbete, och är därmed vad årsmötet anbelanger en del av att fastställa årets verksamhetsplan som också är en stående punkt i dagordningen.