284 622 läst · 5 241 svar
285k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
32000 ton kol har årligen reducerats från atmosfären till havet och blivit CaCO3 deponerad av planktonen och koraller i marina sediment. Detta har sänkt koldioxid halten i atmosfären från 2500 till 150 ppm under 140000 år. Är det också en avvikelse som har skett för att det finns liv på jorden. Fanns det ingen plankton och korrarev då skulle koldioxid halten se helt annorlunda ut än det gör idag.Anna_H skrev:
Det är väl inget som har mörkats? Tvärtom konstaterar man att vi har tur att det är så, och att det blir varmare trots att vi pga solaktiviteten borde få det svalare.
Det många förnekare gör är att de hakar upp sig på den enda faktorn koldioxid och försöker bevisa med kurvor likt den ovan att de inte följer varandra exakt. Men det beror ju på att solaktivitet, vulkanutbrott, kometnedslag och annat har påverkat. Man måste alltså väga in ALLA kända faktorer som påverkar temperaturen. Och då ser man att det finns en avvikelse just nu som bara kan förklaras av människans utsläpp av fossilt CO2.
Senaste nyheten är ju att det visar sig att när taigan och tundran i norr tinar upp så frigörs en massa koldioxid från döda växtdelar, som varit infruset. Detta accelererar då temperaturhöjningen. Vissa försöker bevisa att grönlandsisarna växer, vilket de inte gör. Mark kommer fram istället för is, och marken är mörkare och tar därmed upp värme, vilket accelererar temperaturhöjningen, det också.
Högre koldioxidhalt får många växter att växa bättre, och många anser att det är det som får öknarna att krympa. Det är dock också ett problem, eftersom skog är mörkare än öken, varvid temperaturen ökar. Men vadå, om det växer mer både av värme och av koldioxid är det väl en bra förändring?
Nej, eftersom inte alla växter och djur tycker att varmare är bättre. Väldigt många växter och djur är anpassade efter sin miljö. Om vi höjer temperaturen och koldioxidhalten försvinner deras nisch och därmed de arterna. Människan hör ju dit, visst kan det bli skönare i Sverige med varmare somrar och regnigare vintrar istället för snö, men i många delar av världen är redan värmen hög och dessa människor kommer ju att behöva flytta till svalare områden. Men här har vi stängt gränserna. Klimatflyktingar är inte välkomna![]()
Medlem
· Stockholm
· 2 161 inlägg
Ledordet här är 140000 år. Jag har ingen aning om ifall några av dina siffror stämmer men det största problemet är förändringshastigheten.L Lars48 skrev:32000 ton kol har årligen reducerats från atmosfären till havet och blivit CaCO3 deponerad av planktonen och koraller i marina sediment. Detta har sänkt koldioxid halten i atmosfären från 2500 till 150 ppm under 140000 år. Är det också en avvikelse som har skett för att det finns liv på jorden. Fanns det ingen plankton och korrarev då skulle koldioxid halten se helt annorlunda ut än det gör idag.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Nu precis som förra gången jag diskuterade detta så är märkligt ofta perspektivet en enskild människas liv. Jag trodde miljörörelsen inte var egoister utan värnar om kommande generationer?HasseTeknik skrev:
Det gör givetvis inget om det tar 3 generationer att åka till närmaste galax så länge den fantastiska varelse som människan är, överlever i det långa loppet. Jag börjar tyvärr bli till åren men skriver utan tvekat på för en sådan resa och hade gjort det så länge jag varit medveten om att det finns en värld bortom Tellus, runt 5-årsåldern. Tyvärr hade nog mina föräldrar satt stopp.
För övrigt vet vi inte hur snabbt vi kan lösa rymdtransporter nära ljusets hastighet (eller kanske t o m över). Inte många trodde att USA skulle landa på månen inom 10år när JFK sa det i sitt berömda tal på tidigt 1960-tal.
3 generationer tar dig inte ens till närmaste stjärna (som är rätt ointressant), och ännu mindre till närmaste galax.MultiMan skrev:
Jag såg ett exempel: Det snabbaste rymdskepp vi har byggt är Voyager. Om vi hade skickat iväg den precis i civilisationens börja, när människan började använda verktyg, och den hade åkt mot närmaste stjärna, genom hela historien, genom stenålder, bronsålder, antikens grekland, romarriket, vikingar, medeltid, industrialismen, världskrigen och fram till våra dagar, så hade den hunnit 15% av avståndet.
Det är ofattbara avstånd.
MogetBirgitS skrev:
Det roliga är ju att vi så kallade klimatförnekare ska fram med källor så fort vi säger något men det gäller inte er klimatalarmister tydligen som kan kan snacka vilken dynga som helst. Och om man lämnar med en källa så viftar ni bara bort det med att det tror inte ni på och förnekar fakta, hopplöst och därför är denna tråd bara en cirkeldiskussion.
Dessutom är jag ingen klimatförnekare för naturligtvis har vi ett klimat bara det att människan inte påverkar det, ytterst marginellt i så fall.
Skillnaden är att vi "alarmister" har vetenskapen på vår sida medans ni "förnekare" har ett gäng gubbar på youtubeT tank77 skrev:MogetSom vanligt är ni som 5-åringar som ska trotsa, pinsamt.
Det roliga är ju att vi så kallade klimatförnekare ska fram med källor så fort vi säger något men det gäller inte er klimatalarmister tydligen som kan kan snacka vilken dynga som helst. Och om man lämnar med en källa så viftar ni bara bort det med att det tror inte ni på och förnekar fakta, hopplöst och därför är denna tråd bara en cirkeldiskussion.
Dessutom är jag ingen klimatförnekare för naturligtvis har vi ett klimat bara det att människan inte påverkar det, ytterst marginellt i så fall.
Att du försöker likställa vetenskap med "religiös fanatism" är ett rätt töntigt grepp och omoget om något.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 499 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 499 inlägg
Och du menar att ditt inlägg var moget?T tank77 skrev:MogetSom vanligt är ni som 5-åringar som ska trotsa, pinsamt.
Det finns mängder med forskarrapporter att läsa sen flera årtionden som handlar om att människans utsläpp av koldioxid påverkar klimatet. Du behöver inte leta upp konstiga videor på youtube utan källhänvisningar. Du kan börja läsa på engelska Wikipedia som har gott om referenser till källorna. Eller mer lättsmält på Forskning och Framsteg: https://fof.se/
Ofta direkt från forskarna.
Jag skriver inte längre klimatförnekare men du fortsätter att skriva klimatalarmister fast det inte finns några som larmar om att det finns ett klimat.
Kanske dags för alla att tänka på lösningar istället för att förneka att problemet finns. OM det senare skulle visa sig att det inte var ett problem, så kan vi ju då sätta igång med att producera mer CO2 om vi önskar. Alltid svårare att ta bort än att producera nytt.
Jag kände igen ditt exempel ifrån ett video klipp och jag tycker det är ett bra exempel på hur det fungerar, det diskuteras i början av denna video.tompas11 skrev:
Antropogena utsläpp av koldioxid.
Hypotesen att det är antropogena (mänskliga) utsläpp av koldioxid som driver klimatet så att temperaturen stiger är allmänt spridd. Koldioxidhalten i atmosfären är 400 ppm (0,04 %), möjligt att den är några ppm högre, men låt oss för enkelhetens skull hålla oss till 400 ppm.
De antropogena utsläppen av koldioxid beräknas utgöra 3 % av dessa 400 ppm, vilket blir 12 ppm eller 0,0012 %. Frågan är då hur denna lilla mängd antropogen koldioxid kan vara det som får klimatet att bli varmare och varmare.
Fick en förenklad förklaring 2011 av en amerikansk klimatforskare, vilken ingick i den grupp av forskare som IPCC engagerat i klimatfrågan. Tyvärr så avled han senare samma år. Ungefär så här förklarade han hur det förhöll sig:
Tänk dig ett badkar med utloppet öppet. Varje sekund tillförs badkaret 1 liter vatten och utloppet kan maximalt svälja 1 liter per sekund. Så länge detta förhållande bibehålls, så är vattennivån konstant dvs närmare noll. Tänk dig att vi ökar den tillförda litern vatten med 3 %. Detta kommer då att innebära att vattennivån i badkaret stiger med 3 % varje sekund eftersom utloppet bara kan göra sig av med maximalt en liter per sekund. Tänk dig att vi tillför 3 % koldioxid till atmosfären varje år…
Vad säger ni? Har den enkla förklaringen relevans eller är det mumbo jumbo?
De här förutsägelserna om utrotning av arter och utrotning av människornas civilisation på grund av 2 graders förhöjning av temperaturen måste vara den mest ologiska påståenden som klimatalarmister har hittills kommit med.
För 50 miljoner år sedan var den genomsnittliga temperaturen 16 grader värmare än nuvarande temperatur men våra förfäder klarade tydligen av det annars skulle vi inte finnas här idag. De klarade av de extrema kalla perioderna också. Varför ska all liv på jorden försvinna inklusive människornas om temperaturen steg bara 2 grader mer än den nuvarande ?!!! och varför ska man tro att människan i nuvarande form är den mest optimala arten som ska bevaras i nuvarande format för all framtid ?! Är det inte mer realistisk att anta att i framtiden kommer den överlevande arten att ha helt annorlunda fysiologi och anatomi än människan har idag. Då finns det ingen större anledning för denna art att flytta sig från planet till planet för att överleva. Den har redan anpassat sig till klimatförändringarna.
För 50 miljoner år sedan var den genomsnittliga temperaturen 16 grader värmare än nuvarande temperatur men våra förfäder klarade tydligen av det annars skulle vi inte finnas här idag. De klarade av de extrema kalla perioderna också. Varför ska all liv på jorden försvinna inklusive människornas om temperaturen steg bara 2 grader mer än den nuvarande ?!!! och varför ska man tro att människan i nuvarande form är den mest optimala arten som ska bevaras i nuvarande format för all framtid ?! Är det inte mer realistisk att anta att i framtiden kommer den överlevande arten att ha helt annorlunda fysiologi och anatomi än människan har idag. Då finns det ingen större anledning för denna art att flytta sig från planet till planet för att överleva. Den har redan anpassat sig till klimatförändringarna.
Ja exemplet är från den videon. Jag mindes tydligen årtalet fel, videon är från 2010 och inte 2011 som jag felaktigt uppgav.Pernas skrev:
Detta var del 2 av 4.
L Lars48 skrev:De här förutsägelserna om utrotning av arter och utrotning av människornas civilisation på grund av 2 graders förhöjning av temperaturen måste vara den mest ologiska påståenden som klimatalarmister har hittills kommit med.
Jämförelser med klimatet för 50 miljoner år sedan visar bara på att du inte förstått problemet. Visst har det varit mycket varmare än idag och visst fanns det liv då också. Men det såg väldigt annorlunda ut. Livet idag är anpassat för dagens klimat.
Dessutom är det ingen som hävdar att människan skulle dö ut om temperaturen stiger med 2 grader. Allra minst har väl någon påstått att allt liv skulle utrotas. Snygg halmgubbe.
Anpassning? Ja då måste det finnas tid för anpassning. Jag gissar att dina kunskaper om evolution är lika bristfälliga som om klimathotet om du tror att det görs inom överskådlig framtid.