Byggahus.se
Hej,

Vi ska bygga en ny tvättstuga i källaren och önskar lite tips på färger, material mm. På den ena väggen ska tvättpelaren, bergvärmepumpen samt någon slags tvättho och bänk stå. På den väggen mittemot kommer det att stå en snickar bänk och verktygsförråd. På tredje väggen kommer det att vara en ytterdörr samt ett fönster. På den fjärde väggen in emot huset är det en innerdörr samt en kort vägg där ett par garderober kommer att stå.

Det kommer att vara golvvärme och klinkers på golvet. Jag funderar på ett grått klinkersgolv. Funderar även på att kakla den väggen bakom tvättpelaren och bergvämepumpen. Övriga väggar ska målas. Är lite inne på om kaklet ska vara vitt, kanske avlångt liggande kakel. Men vet inte riktigt vad jag ska måla väggarna i för färg. Det måste vara ljust i källaren i alla fall. Eller så kanske man skulle ha vita målade väggar och någon färg på kaklet....

Är det någon som har lite tips på färger på kakel och väggar och klinkers. Gärna lite bilder vore kul.

//Petra

Vår granne har gjort om sin tvättstuga, ljusgrå väggar och ett par nyanser mörkare grått i klinkers, jättesnyggt. Annars tycker jag det är snyggt med ljust terrakotta, det ger ett lite varmare intryck, väggarna kan ju vara vita ändå.

Du skriver inte om det finns några fönster i tvättstugan i källaren, men hursomhelst så skulle jag för den händelse det inte finns några ljusinsläpp av dagsljus (alt. 'glasbetongfönster' i två rader ;)) själv gärna välja mellangrå klinker på golvet, vita väggar och varför inte en vägg med avvikande kakel.

Till den väggen skulle jag själv fundera på antingen vitt standardkakel 20x20 cm. med fog i samma färg som golvet alt. 'samma' typ av kakel som det vita, men i blått (inte ljusblått eller något åt det hållet, utan en blank blå-cobolt nyans på standardkaklet ;) vilket för mig personligen symboliserar rent ochh fräscht :)

Detta sammantaget ger ett ljust och fräscht intryck i tvättstugan, utan att vara vare sig trendkänsligt eller för den delen känsligt för nyanser på kompletterande detaljer.

standard-cobolt_rak555.jpg

Ytterligare ett alternativ på fräscht kakel med vita/ljusgrå väggar och samma mellangrå klinker, är detta fasade vita kakel med några 'textplattor' valda att passa till aktiviteterna i en tvättstuga, adderar en liten extradetalj ;) http://www.kakelcentralen.se/kakel_vagg~43.php?refpage=0|3&gid=43&sid=1349.

MVH//Christina.

Jo, det finns ett fönster bredvid ytterdörren samt två rader betongglas 2x7 st ovanför snickarbänken.

//Petra

Vi körde grått kakel/klinkers och gråmålad betong.

duscht.jpg

Vi har kakel upp till taket bara i dusch-hörnan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.