Byggahus.se
Press fit => Greppassning

Och du kommer förstås inte åt att montera någon annan form av låsning av kugghjulet på axeln så som den sitter nu? Borra hål och montera ett eller flera stift, eller något sådant?

Problemet blir ju givetvis hållfastheten. Ett kilförband är inte att förakta när det gäller överförbart moment. Men det kan kanske gå att få till ett eller två axiella stift.

Kilspåret ska tas i bruk igen, om det är för skadat så måste det repareras på något vis och sen får en maskinverkstad göra ett nytt spår. Kan hända jag gör ett spår till 180 grader från det nuvarande och har dreven modifierade så dom också tar två kilar. Så som det är på ritningarna jag har visat.

Kanske tillverka ett delbart drev och ersätta både det gamla drevet och kilarna?

Hur går det? Blev det paus?

Det fortsätter nog men jag har inget att rapportera ännu.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Idag lyckades jag äntligen, med läppningspasta fick jag det tredje drevet att röra sig axiellt. Jag lyckades nästan pressa av alla dreven med verktyget jag tillverkat men det tog stopp mot slutet, orsaken är väl att det tredje drevet inte längre är linjerat med kilspåret så det tar stopp där nu.

QKmLjJ1h.jpg

Föga förvånande då skaftet har snurrat och drevets hållits stilla med en kofot som tryckte ddrevet framåt på samma gång, läppningspastan som jag blandade ut med WD-40 och sprutade in i kilspåret har då slipat ner graderna som höll fast drevet. Det är en speciell pasta som inte går in i materialet och bryts ner helt med tiden.

Nästa steg är att jag måste pressa isär drevet igen och orientera det mot kilspåret och sen pressa ihop det igen i rätt position, försiktigt så det inte rör sig igen, låter som det kommer bli irriterande, men ett steg framåt iallafall.

• Gilla
Björn Melander och 13 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fått bort skaftet helt och hållet. Men jag får inte ut alla drev, det första drevet sitter fast (för stort) och det är så man måste plocka bort båda skaften för att få ut allting. Jag tror det är något jag måste göra, för att rengöra alla delar, det har fallit mycket slipdamm och grejs i växellådan.

Såhär ser skadorna ut, gängorna där framme blev helt förstörda... Jag ser ingen annan lösning än det jag redan ponerat. Kapa skaftet och gänga fast en ny del, eller svetsa på nytt material och svarva ner allting på nytt och göra nya gängor. Ta noggranna mått först såklart...

Dreven är praktiskt taget oskadda annars, en grad kände jag på ena drevet men inget annat.

fWBZDvz.jpg

lgITn9w.jpg

sv3zTkW.jpg

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Har Du ingen i din närhet som kan tillverka en ny axel? Svetsa på en axel är riskabelt, den kan slå sig och bli krokig. Kapa, gänga och montera en ny del går förstås men det är en hel del jobb med det också. Jag skulle nog göra en ny axel.

Jo det finns en maskinverkstad i närheten, men det är ju lite komplicerat (dyrt) att tillverka splines har jag fått höra. Så först vill jag ju se hur billigt kommer jag undan.

När jag säger svetsa så menar jag svetsa hela vägen runt axeln och svarva ner på nytt, då svarvar man ju den rak på nytt, så länge det inte slår sig där man inte svetsade och inte tänkt svarva.

Då känns det säkrare att gänga på en ny del, med röd loctite tycker jag det bör hålla mer än väl, speciellt om man gör gängorna så dom drar ihop under last.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
C
Går ju att renovera axlar med sprutsvetsning. Har sett att det är rätt många som jobbar specifikt med detta.
Men det blir förmodligen inte helt gratis.

På splinesytan så ser det ut som om slitaget sitter på ytterdelen/den stora radien. Om det är så så behöver inte botten på splinesen vara exakt då denna inte är i kontakt med kugghjulet. Då går det att fräsa splinen utan specialverktyg mao vanlig pinnfräs. Borde vara allra enklast/billigast att tillverka en helt ny axel.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Det är faktiskt så att slitaget sitter på den mindre ytan. Den yttre delen är "grovt" svarvad så man ser ränderna så att säga. Den inre delen är silvrig och förmodligen slipad. Jag tror alla ytor som det bär emot är slipade.

Nu har jag fått in de grundläggande dimensionerna i CAD iallafall

8YQmDjgh.jpg

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag en ritning med de viktigaste måtten. Dags att fundera på olika metoder att reparera.

17978824755d91c3a37b0b7.jpg

• Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.