Har varit medlem på forumet under många år men inte delat med mig av något eget projekt tidigare. Har renoverat lägenheter och sedan 2014 renoverar vi vårt 20-talshus.
De stora renoveringarna är klara. Nu börjar vi med våra "nöjes"-renoveringar. Detta delprojekt handlar om just ett nöjes projekt.
Redan när vi gjorde gjorde besiktningsgenomgången på huset så nämnde tidigare ägare "Här skulle man kunna göra en bastu" och pekade på en lucka i en vägg i källaren. Jag har inte riktigt släppt tanken på det.
Sent i våras tog jag bort luckan och kröp in i hålet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet är ca 40*40cm. Väggen är ca 40cm tjock. Fotot är taget från vår källare.
Logga in
Skapa konto
När man väl kommit in så finns det ett utrymme som är ca 2,7m brett och 2m djupt. Takhöjden är 2m. Cirka en halv meter in i rummet så kommer berget upp i dagen och reser upp sig mot den inre långsidan. Takhöjden i den låga delen är ca 1-1,3m. Ovanför detta "rum" finns idag en inre hall. På 20-talet var det den gamla glasverandan. Därför är det 3st ytterväggare och en vägg som ligger mot den övriga källaren.
Tanken är allstå att göra en bastu här inne. Jag vill försök maximera måtten. Framför allt takhöjden. Nu kör vi.
Några fler bilder inifrån det tilltänkta utrymmet. Svårt att ta några bra bilder, då det är svårt att ta sig in samtidigt som det är mörkt och skitigt.
Logga in
Skapa konto
Bilden ovan visar till vänster innanför "hålet"
Logga in
Skapa konto
Bilden ovan visar till höger innanför hålet.
Logga in
Skapa konto
Första steget var att ta ner den gamla isoleringen i mellanbjälklaget. Tanken är att ersätta med stenull och sätta bastupanel så tight som möjligt. Ska även ta bort det gamla elementröret som är pluggat och inte används.
Första steget var att ta ner all isolering i det bjälklaget. Dels för att se efter hur det såg ut men oxå för att ge möjlighet att öka takhöjden några centimeter.
Jobbet var fruktansvärt smutsigt, då isolering bestod av 100år gammal torv mm. Dessutom fanns det fortfarande ingen ordentlig ingång i utrymmet. Detta innebar att allt material släpades genom det lilla hålet. Såhär i efterhand borde jag nog gjort dörrhålet först.
Logga in
Skapa konto
Mycket material blev det. Åtminstone ett par vändor till tippen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blev att fundera över dörröppning och eventuell avväxling av det.
Kul projekt, kommer följas! Tänk på att det blir oerhört viktigt att få det diffusionstätt om du inte ska få problem med omkringliggande konstruktion med den placeringen. Hur ser ventilationen ut i övriga källaren? Varm fuktig luft lär ju ta sig ut där också när ni bastar och öppnar dörren o.s.v.
Håller helt med. Tanken är att göra en "rum-i-rum"-lösning som är helt diffusionstät mot omkringliggande väggar/tak. Källaren är verkligen en källare, men med hjälp av avfuktare så är miljön bra. På sikt ska även den förnyas och huset ska delvis dräneras.
Men just nu tänkte jag fokusera på ett roligare projekt
Oh, det där hålet påminner mig om en återkommande mardröm jag hade som barn, om en källare med en labyrint som blev trängre och trängre. Men nu vet jag vad som fanns på andra sidan
Att det tog fem år att öppna luckan och krypa in? Jag hade gjort det direkt då jag är jäkligt vetgirig (troligen redan på visningen) och inte kunnat bärga mig.
Hade älskat att ha ett sådant utrymme. Men jag hade gjort en vinkällare istället. Tänk vad coolt med dämpad belysning mot berget och murade vinställ...
Kul projakt never the less - måste följas.
2m i takhöjd blir tight. Jag gissar att det bara blir en sittlav och att den hamnar på ena kortsidan med aggregatet på andra långsidan?
Köp inte för litet aggregat, minste en storlek över det som borde räcka, särksilt med tanke på det kylande berget som knappast kommer att isoleras särskilt mycket.
Ett tips, med effekttaxor, elbilar och annat i antågande, se till att förbereda för en kontaktor till aggregatet och köp ett aggregat med extern timer. Då kan du dels styra när den skall slås på bättre och kan samtidigt styra effektutnyttjandet mer dynamiskt. Jag har redan en kontaktor, men det är för att vattenpumpen går på samma matning och de skall helst inte gå samtidigt då det finns risk att säkringen går då. Det var för mig det eller att dra nya ledningar där det inte fanns plats för dem...
Att det tog fem år att öppna luckan och krypa in? Jag hade gjort det direkt då jag är jäkligt vetgirig (troligen redan på visningen) och inte kunnat bärga mig.
Hade älskat att ha ett sådant utrymme. Men jag hade gjort en vinkällare istället. Tänk vad coolt med dämpad belysning mot berget och murade vinställ...
Kul projakt never the less - måste följas.
Vinkällare med miniatyrdörr så man får krypa in efter påfyllningen