Jag har förstått det där med att slingorna ska vara lika långa när man lägger golvvärme, men det blir näst intill en teknisk omöjlighet om huset inte är symmetriskt och centralen sitter i mitten.
Så min fundering är kort och gott: Vad är en acceptabel diff på sling-längderna?
I mitt fall handlar det om LK:s 20 mm och i en källare. Jag satt länge och väl och räknade på tänkbara uppdelningar av slingorna och kom fram till att minsta gemensamma nämnare var "15 kvadrat", det vill säga 60 meter. Sen la jag på transportsträcka så att varje slinga är 70 meter och kan justeras vid fördelaren. Det handlar för det mesta om runt 4 meter slang som totalt ska klippas från varje slinga, men jag har ett rum som ställer till det lite. Det är så gott som ingen transportsträcka och rummet är drygt 14 kvadrat, så det handlar om 50-55 meter slang i det rummet. Är det okej med en diff på så mycket som låt säga 50 och 70 meter i värsta fall?
Har aldrig hört att slingorna ska vara lika långa. Du justerar ju ändå in mottrycket över slingorna på ventilerna på fördelaren. Så nej inga problem så länger man håller sig under max längd per slinga.
Dåså! Då kan jag sova lugnt.
Angående att slingorna skulle vara lika långa är något jag läst återkommande både bland inläggen här men även hos tillverkarna, så jag har kanske varit övernoggrann.
Mina kunnskaper om golvvärme är begränsade. Men, att slingorna måste vara lika långa, är ren rappakalja. Precis som att avloppsrör inte får luta för mycket. Själv har jag tre slingor med väldigt olika länder, och det fungerar finfint.
Jag skickade in en ritning på min planritning och fick tillbaka vilka slinglängder och hur de skulle dras för varje rum. Åtminstone ett rum fick dubbla slingor för att det var stort. Försök göra detta istället så slipper du oroa dig för att det ska bli något fel. Vet inte om du måste gå genom VVS-firma för att få denna service men det är ju ofta ändå billigare att låta VVS-firman tjäna lite pengar emellan på materialet än att köpa det själv utan rabatter.
Vad är det fördel att inte "behöva strypa flödet lika mycket".?
Mindre mottryck för cirkulationspumpen!
Om man har (samma hus) med 5 st lika långa slingor eller 5 st med stor skillnad i längd mellan kortaste och längsta så är det helt klart lite mer gynnsamt med 5 nästan lika långa.
Men det är alltså inget problem med olika långa heller (så länge man har en GV-fördelare med justeringsmöjlighet för slingorna).
Det är alltså bara lite bättre, på marginalen, att försöka dimensionera med så lika längder som möjligt. Och det som inte går löser man genom att strypa slingan i fördelaren.
Har du slingor som är något så när lika långa (+- någon meter) så kan du hoppa över den klassiska fördelaren helt och spara många tusenlappar. Titta på Optiheats lösning, de kör med lika långa slingor just av denna anledning.
Jag har inte använt mig av en VVS:are av en enkel anledning: Ekonomi.
500 meter golvvärmeslang på 20 mm kostade mig 6800 och fördelaren för 7 slingor köpte jag nu för 3600. Jag kunde dels köpa dem under olika månader så min ekonomi slog inte i taket och dels till internetpriser istället för Ahlsell-priser (för sakens skull så är listpriserna där 22 400:- och 10 400:- utan moms för respektive produkt).
Skulle en rörmokare ritat upp dragningen åt mig hade nog den firman också krävt att jag köpte allt av dem och det hade blivit dyrare och att jag behövde förmodligen köpa allt på en gång.