Byggahus.se
Hej,
skall bygga ett isolerat garage(förråd/träningsrum) på c:a 30kvm.

Känns dyrt och onödigt att dra värme i plattan för ett så litet garage. Men funderar på uppvärmning med el element? Vill iaf. hålla 15 grader på vintern, kommer förvara elektronik och annat där.

Kommer det bli svindyrt i längden med elektriska element eller är de effektiva nuförtiden? Nått speciellt element man skall ha?

Andra tips med inte så hög investeringskostnad?

Luftvärmepump är det självklara valet, du får typ 3 gånger så mycket värme för samma mängd el.
Det är ingen skillnad på ett el element från 1970 eller 2019, båda drar lika mycket ström.

• Gilla
Woundedknee och 2 till
  • Laddar…
Dessutom har många luft-luftvärmepumpar en funktion för att hålla 7-8 gr. Jula hade kampanj förra veckan, 5 000:- exkl. installation

Bygger du välisolerat och inte ska ha en bil där utan bara gå genom en vanlig dörr så blir det inte så dyrt att hålla 15 grader oavsett direktel eller luftvärmepump men pumpen är självklart mycket effektivare men dyrare investering.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tomture61
Har ett välisolerat garage (nybyggt) kör än så länge med en byggfläkt (Biltema) lägsta effekt ,720W , med en elektronisk termostat , +18 gr . Garaget är 35 kvm invändigt och 2,75 - 3,82 i takhöjd.
Om den går 24/7 så blir det ca 500:-/månad (1kwh=1kr)
Ventilationen är för närvarande , under garageportar (10mm) och ett spirorör (160mm) längst upp som jag iofs har pluggat med isolering .
Min plan är att investera i LLVP . Kanske jag kan ta bort pluggen till ventilationen :D

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Luft-luft värmepump är grymt, väldigt snabbt att justera temperaturen och ger bra cirkulation på luften

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.