48 493 läst · 159 svar
48k läst
159 svar
Huset målades med fel färg!
Husägare
· Leksand
· 54 inlägg

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 216 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 216 inlägg
För att få slamfärg måste man alltså aktivt säga att det är slamfärg man ska ha - inte Falurödfärg. För nästan alla färgmärken har numera en nyans som heter just faluröd eller rent av falurödfärg.
Står det "grundmålad och mellanstruken" vet man att det inte är slamfärg.
Står det "grundmålad och mellanstruken" vet man att det inte är slamfärg.
Husägare
· Leksand
· 54 inlägg
Slamfärgen passar väl dessutom bäst på sågat och inte hyvlat virke men kanske är all nutida fasadpanel sågad? Slamfärg anser jag vara en av de bättre färgerna sett till hållbarhet av underliggande trä och materialkostnad givet att underhållsintervall kan vara tätare, läs man kan måla om själv utan dyra ställningar.
Moderna färger har längre intervall men bygger in ett helvetesmoment när antingen panelen ska rensrkapas och oljefärgsgrundas igen eller bytas ut. Så länge man dött eller sålt när panelen nått helvetesgränsen är det ett bra val.
Moderna färger har längre intervall men bygger in ett helvetesmoment när antingen panelen ska rensrkapas och oljefärgsgrundas igen eller bytas ut. Så länge man dött eller sålt när panelen nått helvetesgränsen är det ett bra val.
Jag ska måla om huset med akrylatfärg nästa år. Kommer tvätta, borsta spola av och sedan måla med täckfärg direkt. Det är väl inget helvetesmoment?J JohanLun skrev:Slamfärgen passar väl dessutom bäst på sågat och inte hyvlat virke men kanske är all nutida fasadpanel sågad? Slamfärg anser jag vara en av de bättre färgerna sett till hållbarhet av underliggande trä och materialkostnad givet att underhållsintervall kan vara tätare, läs man kan måla om själv utan dyra ställningar.
Moderna färger har längre intervall men bygger in ett helvetesmoment när antingen panelen ska rensrkapas och oljefärgsgrundas igen eller bytas ut. Så länge man dött eller sålt när panelen nått helvetesgränsen är det ett bra val.![]()
Det blir ett helvetesmoment om man väntar längre än man skulle ha gjort (som de flesta gör). Målar du INNAN det börjar flaga odyl så räcker det med tvätt och sedan måla direkt.J JohanLun skrev:Slamfärgen passar väl dessutom bäst på sågat och inte hyvlat virke men kanske är all nutida fasadpanel sågad? Slamfärg anser jag vara en av de bättre färgerna sett till hållbarhet av underliggande trä och materialkostnad givet att underhållsintervall kan vara tätare, läs man kan måla om själv utan dyra ställningar.
Moderna färger har längre intervall men bygger in ett helvetesmoment när antingen panelen ska rensrkapas och oljefärgsgrundas igen eller bytas ut. Så länge man dött eller sålt när panelen nått helvetesgränsen är det ett bra val.![]()
Har en god vän som är målare och han skakar på huvudet varenda sommar när han får måla om hus åt folk som borde målats flera år tidigare med följden att hans arbete blir betydligt mer omfattande och betydligt dyrare för kunden.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 101 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 101 inlägg
Moderna färger flagnar förr eller senare, övermålas färgen innan den flagnar så har den gamla färgen inte fått nytt fäste och processen fortsätter och i värsta fall lossnar stora sjok av den nya färgen
Ja, det jag menar är förstås inte första ommålning utan när man når gränsen när man måste skrapa ned färgen. Slamfärgen har inte detta dilemma.
Beroende på tidsperspektiv och hur eget arbete värderas får man förstås olika resultat på underhållskostnaden. På kort och mellanlång sikt kan jag förstå att den moderna färgen ofta vinner...
Beroende på tidsperspektiv och hur eget arbete värderas får man förstås olika resultat på underhållskostnaden. På kort och mellanlång sikt kan jag förstå att den moderna färgen ofta vinner...
Ja, man bygger hus utan luftspalt för det behövs ej om man inte vill plasta in sitt hus.
Så frågan är.... Har ni luftspalt bakom panelen? Då är det lugnt, annars kommer panelen ruttna upp.
Så, stoppa in fingrarna under panelen o känn efter
Så frågan är.... Har ni luftspalt bakom panelen? Då är det lugnt, annars kommer panelen ruttna upp.
Så, stoppa in fingrarna under panelen o känn efter
G guggen skrev:
Alltså, du sprider felaktig information. Detta stämmer inte. Visst panelen kan torka bättre utåt om den är målad med slamfärg. Men luftspalten bakom panelen har man inte bara för att panelen skall torka upp, man har den även därför att utifrån inträngande vatten skall kunna torka upp och inte fukta upp isoleringen och bakomliggande konstruktion. Faktum är att detta är den största anledningen till luftspalt och det behövs även med slamfärg.
Hastigheten varpå fukt torkar ut igenom trät är mycket långsam, även för helt obehandlad panel.
Plastfilmen hindrar eller bromsar vatten från att tränga in i trät (och tränga ut också till viss del). Det gör inte slamfärg. Dock är det så att fukten kommer in i trät i vätskefas men den lämnar alltid i ångfas.
J JohanLun skrev:Ja, det jag menar är förstås inte första ommålning utan när man når gränsen när man måste skrapa ned färgen. Slamfärgen har inte detta dilemma.
Ok men när är det? Andra om ommålningen efter 40 år eller tredje efter 60?
Ja, säg det, jag har bara hört från bekanta och observerat i kvarteret att hus som sett helt ok ut visuellt inte bara kan målas om utan detta moment måste till (och ibland byts ju hela eller delar av panelen). Dessa har helt klart varit under 40år, men visst det kanske är tidigare slarv som föranlett det.MathiasS skrev:
Jag hade aldrig gått med på den utseendemässiga nedraderingen med att gå från röd slamfärg till akryl. Jag hade bytt all panel oavsett vem som står för fiolerna.