217 933 läst · 3 373 svar
218k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Just nu har ju M och KD profilerat sig högre i den frågan.
Men jag vill minnas att det var lite av typ en icke-fråga året före senaste valet, typ att ingen ville röra tidigare fattade beslut.
Jag kanske minns fel ...
edit:
Nu har jag läst den i #644 länkade artikeln i Ny teknik, så ja det verkar som att svängningen hos dessa partier kom före valet.
Jag minns väl fel.
edit2:
Men det var ju ändå lite bra, då behöver jag ju inte slå av huvudbrytaren i enlighet med #642
Men jag vill minnas att det var lite av typ en icke-fråga året före senaste valet, typ att ingen ville röra tidigare fattade beslut.
Jag kanske minns fel ...
edit:
Nu har jag läst den i #644 länkade artikeln i Ny teknik, så ja det verkar som att svängningen hos dessa partier kom före valet.
Jag minns väl fel.
edit2:
Men det var ju ändå lite bra, då behöver jag ju inte slå av huvudbrytaren i enlighet med #642
Redigerat:
Under veckan rest genom kolkraftens förlovade land (Tyskland) en hel del vindkraftverk men knappast det man el-försörjer landet med. För få och glest.
Kolkraften kommer nog härska länge där och därifrån kommer vi få importera elkraft när vi (idioter) stänger av kärnkraften utan att ha nya verk att ersätta den med.
Vi kommer sätta oss i beroende av andra länder och med skitig energi.
Vilka jävla idioter vi är.
Du som läser detta, är du medskyldig så, skäms på dig.
Tro inte dina små fjuttiga solpaneler på taket gör någon skillnad. Endast ett populistiskt knep att få bort fokus på verkliga problemet.
Vi är körda, tok-körda, se bara på valutan så förstår du allt.
Kolkraften kommer nog härska länge där och därifrån kommer vi få importera elkraft när vi (idioter) stänger av kärnkraften utan att ha nya verk att ersätta den med.
Tro inte dina små fjuttiga solpaneler på taket gör någon skillnad. Endast ett populistiskt knep att få bort fokus på verkliga problemet.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Tack vare ASEA/ABB och Vattenfall i formen på 50-80-talet. Inget finns kvar värt namnet. Och ändå var dom utpräglade kapitalister.J Jehu skrev:
https://goodnewsmagazine.se/artikel/fornybar-energi-rekord-i-tysklandoptimum skrev:
Under veckan rest genom kolkraftens förlovade land (Tyskland) en hel del vindkraftverk men knappast det man el-försörjer landet med. För få och glest.
https://www.energivarlden.se/artikel/sa-hanterar-tyskland-vindkraftens-utmaningar/
https://www.nyteknik.se/energi/fornybara-energikallor-gar-om-kol-i-tyskland-6943727
Nu är det ju inte riktigt sant de du skriver....
Dock är den ena planerbar och den andra svårare att planera.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Nej, ett par fjuttiga paneler gör ingen skillnad. Men om man gör som i Tyskland, att lägga paneler på otroligt många tak, samt bygger så många vindkraftverk att det finns knappt plats kvar för fler, det gör skillnad. Nämligen att Tyskland nu har lyckats att ha över 30% förnybar el (den exakta siffran har jag inte i huvud). Men Tyskland har fortfarande en väg framför sig.optimum skrev:
Om Sverige skulle sätta paneler på 100000 tak så skulle man kunna stänga ett kärnkraftblock. Jag vet, solen skiner inte om natten. Men Sverige har den jävla turen att förfoga över snabbreglerad vattenkraft.
Thomas: Tyskland värmer till stor del med gas, så de har inte samma förbrukningstopp på vintern.
Sverige ligger klart högre än 30% förnybart.
Men efter som solkraften inte ger något när det är som högst behov, och vettenkraften redan går för fullt. Så medför inte solkraft att man kan stängs kärnkraft. Möjligen resulterar den i det, efter som kärnkraften inte bär sig om den inte behövs hela året. Men då måste vi komplettera med något annat på vintern.
Sverige ligger klart högre än 30% förnybart.
Men efter som solkraften inte ger något när det är som högst behov, och vettenkraften redan går för fullt. Så medför inte solkraft att man kan stängs kärnkraft. Möjligen resulterar den i det, efter som kärnkraften inte bär sig om den inte behövs hela året. Men då måste vi komplettera med något annat på vintern.
Som redan är fullt utnyttjad som reglerkraft. Vi måste importera reglerkraften till solpaneler och vind som byggs nu.T Thomas_Blekinge skrev:Nej, ett par fjuttiga paneler gör ingen skillnad. Men om man gör som i Tyskland, att lägga paneler på otroligt många tak, samt bygger så många vindkraftverk att det finns knappt plats kvar för fler, det gör skillnad. Nämligen att Tyskland nu har lyckats att ha över 30% förnybar el (den exakta siffran har jag inte i huvud). Men Tyskland har fortfarande en väg framför sig.
Om Sverige skulle sätta paneler på 100000 tak så skulle man kunna stänga ett kärnkraftblock. Jag vet, solen skiner inte om natten. Men Sverige har den jävla turen att förfoga över snabbreglerad vattenkraft.
Edit. Eftersom kärnkraften stängs ned.
"Förnybara energikällor stod i fjol för strax över 40 procent av Tysklands elproduktion, enligt en forskningsrapport från organisationen Fraunhofer."
Elproduktion, varför pratar de om elproduktion och inte elkonsumtion?
Kan det vara samma orsak som varför vissa vill prata energi (Wh)?
För visst Tyskland kan producera el. Jättebra, men finns det något behov för elen eller dumpar de den bara på sina grannar?
Problemet är varken produktion eller energi. Problemet är rätt effekt (W) vid rätt tid.
För hur produktionsläget var i oktober 2017 hjälpte föga mot effekttoppen i februari 2018.
Nej, vattenkraften är inte svaret på alla frågor. För 16,2 GW installerad effekt räcker inte till när effektbehovet är 16,9 GW (nu kl 08:55) eller 25,2 GW (som det var 30 januari 17-18).
Elproduktion, varför pratar de om elproduktion och inte elkonsumtion?
Kan det vara samma orsak som varför vissa vill prata energi (Wh)?
För visst Tyskland kan producera el. Jättebra, men finns det något behov för elen eller dumpar de den bara på sina grannar?
Problemet är varken produktion eller energi. Problemet är rätt effekt (W) vid rätt tid.
För hur produktionsläget var i oktober 2017 hjälpte föga mot effekttoppen i februari 2018.
Nej, vattenkraften är inte svaret på alla frågor. För 16,2 GW installerad effekt räcker inte till när effektbehovet är 16,9 GW (nu kl 08:55) eller 25,2 GW (som det var 30 januari 17-18).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Nej, du har inte övertygat eftersom du fortsatt vägrar att slå upp ens den enklaste statistik samt göra triviala överslagsräkningar.A Alexn72 skrev:
Hur många har eldriven VV-beredare? (Jag har det inte...) Hur mycket energi drar dessa? Hur stor effekt är dessa på? Hur snabbt tappar de värmen? (Kom ihåg att det bara lönar sig att inte värma upp något om det tappar snabbt i värme. Välisolerade hus, eller vad det vara må, där tjänar man platt och intet). Vad skulle besparingen i effekt bli?
Vidare, vad blir påverkan på nätet m.m. när alla varmvattenberedare slår på samtidigt eftersom det nu finns effekt att tillgå? Finns det andra effekter liknande denna? Hur skall du förhindra att man byter till annan teknik (exv. gas) om ditt förslag leder till upplevda nackdelar? (Kom ihåg exemplet från Göteborg där man fick avbryta försöket med att folk kunde styra sin inomhustemp i lägenheten själva mot avdrag på hyran. Det ledde till ökad förbrukning eftersom folk hellre betalade någon hundralapp extra och fick varmt inne, än gick och frös i lagstadgad temperatur.)
Och om temperaturen nu skulle gå ner så mycket att det blir värt besväret; vad blir hälsorisken/påverkan? Rekommendationerna för att förhindra legionella varierar, men 60C verkar vara en bra kompromiss.
Så vi är inte på långa vägar överens om att det skulle funka. Det kanske skulle göra det, men det är långt ifrån självklart.
Nu svarar du väl som du brukat här, med att jag bara är negativ, och man måste se mööööjligheter osv. Men jag är inte ute efter att "bevisa" att din idé är dum eller ogenomförbar. Jag vill bara påpeka att man på fem minuter enkelt kan komma på flera intressanta frågor, och att man på femton minuter kan slå upp lite statistik, göra några enkla modeller och överslag och faktiskt komma någon vart och formulera något som åtminstone ger en fingervisning om det är värt att gå vidare med.
Tills du ens gör det enklaste av det så övertygar du inte mig, och jag hoppas innerligt ingen annan heller...
Du missar hela poängen.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, du har inte övertygat eftersom du fortsatt vägrar att slå upp ens den enklaste statistik samt göra triviala överslagsräkningar.
Hur många har eldriven VV-beredare? (Jag har det inte...) Hur mycket energi drar dessa? Hur stor effekt är dessa på? Hur snabbt tappar de värmen? (Kom ihåg att det bara lönar sig att inte värma upp något om det tappar snabbt i värme. Välisolerade hus, eller vad det vara må, där tjänar man platt och intet). Vad skulle besparingen i effekt bli?
Vidare, vad blir påverkan på nätet m.m. när alla varmvattenberedare slår på samtidigt eftersom det nu finns effekt att tillgå? Finns det andra effekter liknande denna? Hur skall du förhindra att man byter till annan teknik (exv. gas) om ditt förslag leder till upplevda nackdelar? (Kom ihåg exemplet från Göteborg där man fick avbryta försöket med att folk kunde styra sin inomhustemp i lägenheten själva mot avdrag på hyran. Det ledde till ökad förbrukning eftersom folk hellre betalade någon hundralapp extra och fick varmt inne, än gick och frös i lagstadgad temperatur.)
Och om temperaturen nu skulle gå ner så mycket att det blir värt besväret; vad blir hälsorisken/påverkan? Rekommendationerna för att förhindra legionella varierar, men 60C verkar vara en bra kompromiss.
Så vi är inte på långa vägar överens om att det skulle funka. Det kanske skulle göra det, men det är långt ifrån självklart.
Nu svarar du väl som du brukat här, med att jag bara är negativ, och man måste se mööööjligheter osv. Men jag är inte ute efter att "bevisa" att din idé är dum eller ogenomförbar. Jag vill bara påpeka att man på fem minuter enkelt kan komma på flera intressanta frågor, och att man på femton minuter kan slå upp lite statistik, göra några enkla modeller och överslag och faktiskt komma någon vart och formulera något som åtminstone ger en fingervisning om det är värt att gå vidare med.
Tills du ens gör det enklaste av det så övertygar du inte mig, och jag hoppas innerligt ingen annan heller...
Ingen kommer märka något
Och om de märker något så har de redan problem idag. Det är ändå möjligt att införa det.
Om du tror att jag inte har räknat på de så är det fel.
Tänk dig följande senario
Kl 07.00 duschas det. Totalt mängd använd energi 5kwh. Nästa gång det duschas är kl 18.00. Samma där 5kwh. Nu ska alltså 2 gånger 5 kWh återföras vvbn. Om det görs mellan kl 08-11 eller 11-15 eller 15-18 spelar ingen roll.
Samma sak på kvällen. Duschar man sista gången kl 18 så kan värmningen starta kl 03.00. Den måste inte starta under tiden du duschar.
Är det däremot så att det nu är 15 st som ska duscha så finns det ändå nån som duschar sist och man kan då förflytta denna värmning till bättre tidpunkt.
Värmare i en vvb brukar inte vara avsedda för direkt drift dvs värme när det behövs utan de jobbar upp ett förråd av värme.
Ännu enklare som många kan göra idag är att enbart koppla om så vvbn går på lägsta effekt. En så enkla åtgärd underlättar också för nätet.
Förlusterna blir mindre än idag om än knappt märkbara. Men man får topparna kapade.
Om jag gissar att det finns 5miljoner villor idag.
Antar att 1miljon av dem innehåller människor som ska till jobbet enligt normal arbetstid.
500tusen av dessa antar jag har vvb.
Och 250tusen av dessa antar jag är pytteliten intresserad. Sen drar vi bort 150tusen för de har 15st som ska duscha efter varandra.
Då har vi kvar 100tusen st som rimligen duschar på morgonen men för att inte vara för optimistiska så drar vi av så vi har 10%kvar av den.
Till slut har vi då 10tusen som rimligen detta skulle fungera att räkna på..
Minsta vvb är rimligen på 1kw och största 3kw.
En ganska normal dusch gör av med 3kwh energi.
Då har vi alltså 30megawattimmar att förflytta från en topp till en lugnare period. Vilket just idag skulle innebära en förflyttning till efter 12. Om vi nu antar att alla är 1kw vvb så har vi spridit ut värmningen mellan 12-15. Eller mellan 12- 13 om alla är 3kw vvb.
Detta är en sak som går att förflytta....
Under ”eldningssäsong” så blir ju ”spillvärmen” från VVBn tillförd värme till rummet/fastigheten där VVBn står.lars_stefan_axelsson skrev:
Så om det verkligen är outnyttjad värme som går till spillo eller om det är nyttovärme är en sak att räkna på.
Dessutom så värms inte VVB i en FLVP eller BVP direkt, kompressorn värmer löpande under en lång tid och om inte denna värme räcker till inom en rimlig tid (olika i olika pannor) så tillkommer ett värmetillskott vid en senare tidpunkt.
Andra hushåll har fjärrvärme till varmvattnet, det värms då momentant.
Ytterligare en del har en ren VVB. Många av dessa går idag att ställa in effekten på, exempelvis så har mina föräldrar en sådan i sin sommarstuga (där vattnet ändå inte används vid peakarna) och den är ställd på lägre effekt för att säkringen inte skall lösa ut.
Så ditt scenario finns inte ens i de flesta hushåll då lägenheter är rätt många också.
Vad som däremot finns och som drar mycket mer el, det är att alla skall rosta bröd samtidigt, koka kaffe samtidigt, slå på ugnen samtidigt, körs micron osv. Titta på TV mm. Detta är orsaken till att toppen i elförbrukningen numera ligger på morgonen och kvällen istället för på dagen.
Andra hushåll har fjärrvärme till varmvattnet, det värms då momentant.
Ytterligare en del har en ren VVB. Många av dessa går idag att ställa in effekten på, exempelvis så har mina föräldrar en sådan i sin sommarstuga (där vattnet ändå inte används vid peakarna) och den är ställd på lägre effekt för att säkringen inte skall lösa ut.
Så ditt scenario finns inte ens i de flesta hushåll då lägenheter är rätt många också.
Vad som däremot finns och som drar mycket mer el, det är att alla skall rosta bröd samtidigt, koka kaffe samtidigt, slå på ugnen samtidigt, körs micron osv. Titta på TV mm. Detta är orsaken till att toppen i elförbrukningen numera ligger på morgonen och kvällen istället för på dagen.
Redigerat:

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Grafen ovan är för elområde SE4. Här i SE3 slipper vi kvällstoppen idag (får en mycket mildare variant av den) och i SE1 och 2 är det nästan ingen variation över dygnet alls. Dvs, just nu är det kapaciteten i överföringen mellan SE2 och 3 respektive SE3 och 4 som bestämmer priset i söder.