Behöver köpa en del vanliga elverktyg. Tänker på sånt som skruvdragare, tigersåg, vinkelslip, cirkelsåg, excenterslip, handöverfräs.
Hade inte tänkt köpa några kvalitetsmärken just nu utan börja med billigt, slita ut och se vad de räcker till och allteftersom kanske uppgradera. Ni som känner till och har provat olika budgetmärken, kan ni kanske hjälpa mig rangordna / prioritera lite? Tänker alltså på de stora varuhusens olika budgetmärken såsom: Einhell, Best Tools, Meec, Verto, Toolcraft, Cocraft, Skil, Powerplus, Biltema, Pattfield, Graphite, Ferm, Tectake.
Ja det finns säkert fler märken, bara lägg till i listan.
Alltså: Vilka ska man akta sig för och vilka är helt ok givet priset? Av exempelverktygen ovan ligger alla dessa märken ungefär i prisklassen 300-600 kr.
Hade inte tänkt köpa några kvalitetsmärken just nu utan börja med billigt, slita ut och se vad de räcker till och allteftersom kanske uppgradera. Ni som känner till och har provat olika budgetmärken, kan ni kanske hjälpa mig rangordna / prioritera lite? Tänker alltså på de stora varuhusens olika budgetmärken såsom: Einhell, Best Tools, Meec, Verto, Toolcraft, Cocraft, Skil, Powerplus, Biltema, Pattfield, Graphite, Ferm, Tectake.
Ja det finns säkert fler märken, bara lägg till i listan.
Alltså: Vilka ska man akta sig för och vilka är helt ok givet priset? Av exempelverktygen ovan ligger alla dessa märken ungefär i prisklassen 300-600 kr.
Där du får bäst garanti skulle jag säga.
Jag tror/vet/tycker att det skiljer ganska mycket mellan olika verktyg, något kan hålla ok kvalité medan ett annat är uselt inom samma märke så det är svårt att uttala något generellt. Bästa är nog att klämma och känna på verktygen, se vad som verkar prisvärdast och sedan blanda från olika märken. Batterimaskiner skulle jag undvika helt från de du räknar upp, ska du köpa in dig i ett batterisystem är det bättre att börja med något som har en framtid.
Fundera över vad du har för behov. Skulle själv säga att av de verktyg du räknar opp skulle jag bara överväga budgetvariant med avseende på tigersågen (där hyr jag dock istället, har använt två gånger på 5 år). Många skulle nog anse sig klara sig med budgetvariant av vinkelslip, jag behöver en bra men har valt en mindre. De andra typerna skulle jag vilja gå emot ursprungsfrågan angående och säga "köp bra grejor från början", särskilt handöverfräsen, en dylik budget får en att uppleva evig förtappelse. Det var för övrigt en excenterslip från Skil som fick mig att ta beslutet att köra exklusivt på Makita.
Det stora problemet är inte att de slits ut. Utan att de är halvdåliga på det mesta. Chuckar som inte greppar bra, slippapersklämmor som klämmer dåligt, sticksågar som sågar halvrakt. Det kan vara små detaljer som inte kan klassa maskinen som trasig, men ändå gör den närmast obrukbar. Vill du ändå satsa på dom. Köp Biltemas, eftersom de nästan aldrig knorrar över reklamationer.
Ja jag har ju tänkt på det med de verktyg där jag har kvalitetsmärke redan: slagborr blå bosch t e x, vilken fröjd...
tack för kommentarerna ang ffa fräs och slip men även såg. så många små detaljer som man inte tänker på och som kan gå snett men där det ändå sabbar slutresultatet.
Är dels igång och renoverar ett hus, dels vill jag ge mig i kast med lite snickeriarbete, därav också handöverfräs och slipmaskin tex...
tack för kommentarerna ang ffa fräs och slip men även såg. så många små detaljer som man inte tänker på och som kan gå snett men där det ändå sabbar slutresultatet.
Är dels igång och renoverar ett hus, dels vill jag ge mig i kast med lite snickeriarbete, därav också handöverfräs och slipmaskin tex...
Sant. några löpmeter virke = en ny bosch...
ja precis så jag tänkte!
Vissa av märkena är ju butikskedjornas egna "private labels" och där är jag rätt övertygad om att variationen i kvalitet och prisvärdhet är större eftersom produkterna handlas upp från alla möjliga olika tillverkare. Så där skall man nog inte gå på varumärket i första hand.
Men vad tusan, livet är för kort för att hålla på med skitprylar som knappt klarar av att göra det de skall.
Men vad tusan, livet är för kort för att hålla på med skitprylar som knappt klarar av att göra det de skall.
Tycker ryobi är helt ok. För mig som hobbysnickare i alla fall, fick ett kitt för 3 år sedan i present med skruvdragare, sticksåg, cirkelsåg modell liten och en lampa. Har sen köpt trimmer med batteri. Allt funkar mycket bra och sjukt smidigt med samma batteri till allt. Cirkelsågen är lite klen, men har en nätdriven till de lite större jobben.
Jag köpte "nödvändiga" verktyg - elhyvel, sticksåg och borrmaskin - i samband med en renovering för drygt 30 år sedan. Samtliga fungerar tillfredsställande än (utom elhyveln som jag dödade i somras efter klantigt bytta stål). Har kompletterat sporadisk fram till förra året då jag började byta upp mig. Resonerar som så att de verktyg som jag använder mycket eller där jag anser att precision skall prioriteras köper jag bosch blå, annars blir det bosch grön. Sladdmaskiner genomgående utom en skruvdragare och en slagskruvdragare.
Exempelvis har jag köpt en kantfräs och en stor fräs med två baser - båda blå. Vinkelslip - grön. Sticksåg - blå. Multicutter - grön.
De verktyg som fortfarande fungerar men som jag ändå ersatt tänker jag låta gå vidare till barnen när de köper hus eller annars behöver en borrmaskin/slip/sticksåg...
Exempelvis har jag köpt en kantfräs och en stor fräs med två baser - båda blå. Vinkelslip - grön. Sticksåg - blå. Multicutter - grön.
De verktyg som fortfarande fungerar men som jag ändå ersatt tänker jag låta gå vidare till barnen när de köper hus eller annars behöver en borrmaskin/slip/sticksåg...