8 380 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Golvet i köket, vad ska man välja?
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Massivt parkettgolv (fiskbensmönster, ek) som gäller för mig. Håller betydligt bättre än typ 3-stavs parkett där hårdträt bara är 2-3 mm. Behandla med hårdvaxolja så stöter det ifrån vätskor bra. Dessutom lätt att bättra vid behov (till skillnad från lack).
Har en del bekanta samt släkt som lagt diverse laminat och klickvinyl osv och många har problem med att de släpper och reser sig i kanterna efter några år.
Har en del bekanta samt släkt som lagt diverse laminat och klickvinyl osv och många har problem med att de släpper och reser sig i kanterna efter några år.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Gångmatta, hallmatta, gallerimatta. En övermönstrad orientalisk matta fungerar bra i kök, såvida stilen i övrigt passar hemmet. Lämnas in på (vattentvätt) efter ca 15 år. Det är inte så svårt att finna lämplig längd/bredd. Står emot en hel del spill då ullytan i sig är ganska smutsavvisande. Jag har en lång sådan på mitt betonggolv. Med barnbarn och hundar blir det mjukt för rygg och ljuddämpande.
Vävda persiska/orientaliska mattor typ kelim fungerar också men ligger inte lika stabilt som en på bomullsbotten knuten matta. Sedan har vi ju våra röllakanmattor som också är smutsavvisande men ofta inte så mönstrade. En högkvalitativ trasmatta behöver inte heller vara fel och är lättare att tvätta själv. En sådan kan vara mycket snygg i ett modernt hus.-RB- skrev:
Har nyss totalrenoverat köket (inkl lagt in golvvärme). För mig föll valet på vinylmatta. Skönt att gå på. Håller bra och lätt att torka av. Och helt knarr o gnisselfritt oavsett hur många år som går. Har knarriga ekparkett golv i nästan hela huset. Samt ett knarrigt klickgolv i hallen. Klinkers är så hårt och blir halkigt om det kommer vatten på (har klinker i hela källaren) Hus rör på sig. Även om man har tegelhus med betonggolv mellan källare och markplan.