1 561 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Frånluftvärmepump
Medlem
· Södra Dalarna
· 271 inlägg
Hej!
Vi har ett äldre hus med självdrag som vi skall bygga ut till våren och jag tänkte då också installera en FVP för att förbättra luftkvaliteten i hela huset och för att klara BBR reglerna enklast i utbyggnaden (Tilluften kommer förvärmas genom värmebatteri. Vi värmer huset med en kökspanna i övrigt.
Min fundering är hur man beräknar hur mycket effekt som pumpen gå plus om man räknar bort ventilationsförlusterna ? Dvs om pumpen via ventilationen förbrukar X Kw hur många Kw får jag till mitt värmesystem?
mvh
Vi har ett äldre hus med självdrag som vi skall bygga ut till våren och jag tänkte då också installera en FVP för att förbättra luftkvaliteten i hela huset och för att klara BBR reglerna enklast i utbyggnaden (Tilluften kommer förvärmas genom värmebatteri. Vi värmer huset med en kökspanna i övrigt.
Min fundering är hur man beräknar hur mycket effekt som pumpen gå plus om man räknar bort ventilationsförlusterna ? Dvs om pumpen via ventilationen förbrukar X Kw hur många Kw får jag till mitt värmesystem?
mvh
FLVP passar i moderna välisolerade och täta hus där tilluften tas in genom vissa ventiler eller kanaler. I sådana hus utgör ventilationsförlusterna en relativt stor andel av de totala energiförlusterna. Eldar man i ett hus med FLVP måste man säkerställa att kaminen är helt lufttät inåt och att all förbränningsluft tas direkt utifrån via en särskild kanal. I äldre hus passar det bra med t.ex. bergvärme, jordvärme, sjövärme eller luftvattenvärmepump.
Medlem
· Södra Dalarna
· 271 inlägg
Så långt är jag med... Men i fallet frånluftvärmepump så förbrukas två olika energikällor. 1: Elen som skälva pumpen förbrukar. 2: Energiinnehållet i luften som tas inifrån... COP-talet är väll bara förhållandet mellan Elförbrukningen och avgiven effekt eller har jag missat något?Lulaua skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 271 inlägg
I samband med utbyggnaden kommer vi att tilläggsisolering huset så isolerings mässigt och lufttätheten kommer vara relativt bra. Kökspannan tar luft via en uteluftkanal så påverkar inte ventilationen. Alternativet till FLVP är att installera FTX men det känns som ett större ingrepp med flera kanaler mm som är svårt i den äldre delen av huset... FLVP vore "enkelt" att ansluta med frånluft i varje rum och tilluft på några strategiska platser med förvärmning av inkommande luft via elementslingan...J Josth skrev:FLVP passar i moderna välisolerade och täta hus där tilluften tas in genom vissa ventiler eller kanaler. I sådana hus utgör ventilationsförlusterna en relativt stor andel av de totala energiförlusterna. Eldar man i ett hus med FLVP måste man säkerställa att kaminen är helt lufttät inåt och att all förbränningsluft tas direkt utifrån via en särskild kanal. I äldre hus passar det bra med t.ex. bergvärme, jordvärme, sjövärme eller luftvattenvärmepump.
Bästa svaret
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 727 inlägg
Precis så mäter man cop på värmepumpens värmeproduktion/eleffekt och tar inte hänsyn till att uppvärmd luft måste ersättas med ny luft som ska värmas upp. Så en anläggning med frånluftsvärmepump har lite högre effektbehov än något utan ventilation eller med återvinning av ventilation t.ex. FTX.
Medlem
· Södra Dalarna
· 271 inlägg
OK, men hur beräknar man hur mycket spillvärme som ventileras bort? (Om jag skulle installera FTX istället så växlas ju 90% av frånluften energi till tilluften...) Så för att räkna "rättvist" mellan alternativ så måste spillvärmeförlusten också räknas med...Erik_Hansson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 727 inlägg
Man får räkna på hela systemen och då beror det på värmebehov, storlek på hus och klimatzon
Medlem
· Södra Dalarna
· 271 inlägg
OK tack för alla klargöranden hur FLVP COP beräknas, hittade uppgifter om hur mycket luft som FLVP kräver i timmen för att fungera! Så kan nu beräkna den faktiska energiförbrukningen (El + Spillvärme förluster) för olika utomhustemperaturer och kan jämföra mera rättvist...Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 727 inlägg
Du får väl räkna på 0,35l/h×m2 som flöde