Byggahus.se
Kan väl bli ganska varmt med så stora glasytor...

/ATW

Det kommer bli olidligt varmt med glasytorna så tänk till ordentligt gällande solavskärmning!

Sen tycker jag hallen ser lite trång ut, skulle gärna justera så att trappan inte kommer ner direkt innanför dörren. Det kommer in mycket grus och skit som det är skönt att slippa trampa i.
Byta plats på toaletterna så du får klädhängning närmare ytterdörren? Och även kan använda entretoan inne från huset

• Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
BirgitS
Stoppa in ett litet fönster på gästtoaletten också, det kan vara bra att kunna vädra, dels själva toan och dels få till korsdrag när man ska få in kylan på sommarkvällarna/nätterna.

Det är för liten avställningsyta mellan hällen och kylen, man behöver ju kunna ställa allt som man tar ut från kylen och frysen inför tillagningen där och/eller ha plats för en fryslåda.

Det är praktiskt att ha tvättmaskin och torktumlare direkt bredvid varandra så att det är lätt att flytta kläderna emellan,och få en större sammanhängande yta för att vika tvätt och liknande. Värmepannan ska man inte till så ofta så den kan man längre bort från halldörren så att man kan få närmare till det man använder oftast (tvätt, tork och städ).

Badrumsdörren där uppe bör hängas åt andra hållet så att inget halvsovande barn på väg till eller från toan på natten tar ett felkliv och snubblar nerför trappan.

• Gilla
gullegrizen och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur kommer det sig att ni kan bygga dörr till balkongen om takkupor inte är tillåtna?
Jag begriper inte vitsen med dessa skottgluggor ni har till badrum uppe och en del rum på nedervåningen. Är det en modegrej? Hade jag köpt huset någongång så hade jag öppnat upp ordentligt där. Jag vill inte sitta i ett mörkt badrum när jag har havstomt.
Vi bygger kupan som en Attefallsåtgärd efter att huset är färdigt, då är det inga problem. Gällande skottgluggen på badrummet där uppe så vill jag inte ha ett fönster i duschhörnan, sen tycker jag inte det är så viktigt med sjöutsikt just när jag sitter på toaletten. Men smaken är som baken...

Anna_H Anna_H skrev:
Ser fint ut även om jag hade valt att inte ha öppet mellan övervåning och nedervåning (ljudstörningar och mycket förlorad yta), samt att ha balkongdörren från allrummet istället för sovrummet, så att fler kan använda den.
Vi har funderat i dessa banor också men landat ut i att vi vill ha det så här. Och då löser vi inte balkongdörr från allrummet, men man kan ju inte få allt.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det kommer bli olidligt varmt med glasytorna så tänk till ordentligt gällande solavskärmning!

Sen tycker jag hallen ser lite trång ut, skulle gärna justera så att trappan inte kommer ner direkt innanför dörren. Det kommer in mycket grus och skit som det är skönt att slippa trampa i.
Byta plats på toaletterna så du får klädhängning närmare ytterdörren? Och även kan använda entretoan inne från huset
Eftersom familjen alltid använder groventren så behövs inte mer klädhängning i hallen, endast gäster som kommer in den vägen. Av samma anledning blir inte heller gruset vid foten av trappan något stort problem.

BirgitS BirgitS skrev:
Stoppa in ett litet fönster på gästtoaletten också, det kan vara bra att kunna vädra, dels själva toan och dels få till korsdrag när man ska få in kylan på sommarkvällarna/nätterna.

Det är för liten avställningsyta mellan hällen och kylen, man behöver ju kunna ställa allt som man tar ut från kylen och frysen inför tillagningen där och/eller ha plats för en fryslåda.

Det är praktiskt att ha tvättmaskin och torktumlare direkt bredvid varandra så att det är lätt att flytta kläderna emellan,och få en större sammanhängande yta för att vika tvätt och liknande. Värmepannan ska man inte till så ofta så den kan man längre bort från halldörren så att man kan få närmare till det man använder oftast (tvätt, tork och städ).

Badrumsdörren där uppe bör hängas åt andra hållet så att inget halvsovande barn på väg till eller från toan på natten tar ett felkliv och snubblar nerför trappan.
Fönstret på wc har funnits i ett tidigare alternativ, men det blev inte riktigt bra. Avställningsytan bredvid kylen kanske får bli lite större i detaljplaneringen av köket. TT och TM har redan fått komma närmare varandra av precis den anledningen du beskriver. Bra synpunkt om dörrhängningen uppe!

A ArneTW skrev:
Kan väl bli ganska varmt med så stora glasytor...

/ATW
Ja, men då är det ju skönt med sjön 20 m bort att svalka sig i!

G gullegrizen skrev:
Eftersom familjen alltid använder groventren så behövs inte mer klädhängning i hallen, endast gäster som kommer in den vägen. Av samma anledning blir inte heller gruset vid foten av trappan något stort problem.
Är inte det väldigt märkligt och lite gammeldags att bygga en separat entre som bara gästerna ska ta? Bygg en ordentlig entre istället som duger till alla

Ja, det är kanske gammeldags med 2 entréer till ett hus, men det är också väldigt få nya hus som byggs utan en groventre, så någon nytta finner visst majoriteten av alla husbyggare med groventren. För vår del handlar det mer om att få ihop familjepusslet med olika idrottsaktiviteter etc. som innebär att det jämt och ständigt ligger träningskläder, sportutrustning m.m. i den entré som vi och barnen använder. Hur fint det än ser ut i entréerna i diverse inredningsmagasin så är det en omöjlighet åtminstone för oss. Därav vill vi kunna stänga till dörren till vår groventre i de fall vi får gäster, oavsett om det kan uppfattas gammaldags eller inte.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag saknar då både groventré och tvättstuga i min villa....

• Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
BirgitS
I så fall kanske inte tvättrummet är tillräckligt stort för där finns ju inte mycket golvutrymme för sportutrustning.

BirgitS BirgitS skrev:
I så fall kanske inte tvättrummet är tillräckligt stort för där finns ju inte mycket golvutrymme för sportutrustning.
Nä, men där finns fler betydligt fler garderober än vad vi har idag så möjligheterna är större till ett ordnat kaos på den lilla yta som finns. Hade gärna haft en större tvättstuga/groventre, men man kan inte få allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.