56 172 läst · 158 svar
56k läst
158 svar
Bulvan/fusk - vad tror ni?
På Våra hus i Stockholm vi säljer så är det väldigt vanligt med små höjningar och också stora som ett par hundra tusen.Hemmakatten skrev:
Men ingen ifrågasätter låga bud här.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Kan ju ligga statistiska variabler bakom det, som att den som höjer med obetydliga belopp sällan vinner en budgivning då andra inte tycker att ett bud till över dem är så dyrt. Så att det alltså inte testas så ofta i praktiken om dutthöjarna oftare förkastas av säljare.
Men har du insyn i på vilka grunder budgivare faktiskt förkastas av säljare vore det intressant.
Själv har jag numera som princip att alltid höja till närmaste tusental jämnt delbart med 47 eller, när jag närmar mig mitt max, 23.
Men har du insyn i på vilka grunder budgivare faktiskt förkastas av säljare vore det intressant.
Själv har jag numera som princip att alltid höja till närmaste tusental jämnt delbart med 47 eller, när jag närmar mig mitt max, 23.
Men varför hetsa upp sig för att en budgivare har 1 bud på 1000kr när alla andra bud denna lagt är högre?Sockerhög skrev:
Hur resonerar du då? Vilka merkostnader. I exemplet var det ju små men snabba bud.Sockerhög skrev:
Jag skulle aldrig kicka en budgivare ur budgivningen, men skjlle det skilja sig lite mellan 1 och 2, är det absolut inte sagt att jag väljer ettan.
Eller, nu jag tänker efter, gör jag det kanske i alla fall. 2:an vet jag ligger på smärtgränsen, ettan har troligtvis inte nått där än.
Eller, nu jag tänker efter, gör jag det kanske i alla fall. 2:an vet jag ligger på smärtgränsen, ettan har troligtvis inte nått där än.
Jag hängde inte med alls här. Är det du eller din bekant som budade? Var det en bulvan utöver grannen som var granne till fastigheten som skulle säljas? Du skriver att "vi tog risken och slutade buda", men var det inte din bekant som budade? Många frågetecken här!S Saxdaling skrev:En bekant råkade ut för vad vi tog för givet var en bulvan. På den tiden lyckades vi av mäklaren få namnet på budgivaren. Det var tre som bjöd. Den tredje var en granne till fastigheten som var till salu och som vi var bekanta med. Han hoppade av och tyckte att min bekant skulle få köpa. Därefter trissade bulvanen upp priset med några hundra tusen. Vi tog risken och slutade buda. Mycket riktigt hoppade bulvanen av och min bekant erbjöd sig att köpa för det bud då den bekanta grannen hoppade av.
Bulvanen hörde inte av sig!
Sensmoral: är man säker på att någon är bulvan och man bara är två som bjuder bör man ta risken och hoppa av. Bulvanen tackar nej och mäklaren återkommer varpå ens läge är ganska starkt.