203 192 läst · 122 svar
203k läst
122 svar
Kom hem till detta! (Rördragning radiatorer)
Ja nej då är det ingen pardon som gäller.
Verkar hänga snett också om inte bilden luras.
Verkar hänga snett också om inte bilden luras.
Radiatorer ska hänga lite snett så blir de lättare att avlufta... eller hur var det? Hoppas bilden luras men tror tyvärr något annat. De har inte städat heller, om du vill ga mer på fötterna, tror dock inte du kommer behöva ta upp detta.TotalControl skrev:
Just i källare är det ju inte ovanligt att man ser radiatorer hänga en bit upp på väggen.
Så är det gjort i mitt gamla hus. De på ovanvåningen sitter på lägre höjd under fönstren.
Blir lika förvånad varje gång jag läser att folk inte stämmer av med hantverkare hur de vill ha saker...
Så är det gjort i mitt gamla hus. De på ovanvåningen sitter på lägre höjd under fönstren.
Blir lika förvånad varje gång jag läser att folk inte stämmer av med hantverkare hur de vill ha saker...
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 30 inlägg
Se bara till att det är plats för en robotdammsugare att komma under, sänk dem inte för mycket 
Det gäller väl bara installationer utan cirkulationspump?Huddingebo skrev:
Eller hur det är väl proffsen som ska kunna tala om för kunden hur man kan göra, bör göra och vad de tycker är bäst? Jag som kund tar ju in en hantverkare för att jag själv inte vet/kan/får göra det själv. Jag litar på att de gör jobbet korrekt enligt de rekommendationer som finns och frågar mig om det finns oklarheter.-RB- skrev:
TS jag tycker du ska ta in en prisuppgift på vad det kostar att återställa väggen från en målare, och då snackar vi inte spackla och måla utan hela våden ska bytas och ersättas så det ser ut som innan. Det borde VVS firman sedan kompensera dig för, så kan du själv välja vad du lägger de pengarna på i efterhand.
Eller som jänkarna brukar uttrycka det: "Assumption is the mother of all F... Ups".
Men, det är såklart svårt att definiera vad man vill/inte vill ha gjort som lekman, då det ligger i sakens natur att det är mkt man inte känner till.
Men, det är såklart svårt att definiera vad man vill/inte vill ha gjort som lekman, då det ligger i sakens natur att det är mkt man inte känner till.
Ser inte klokt ut. Man drar väl ledningarna under elementen i nivå med golvlisten? Sen ser man tydligt hål i väggen och gipspulver på golvet. Dessa s.k. hantverkare borde få en rejäl tillrättavisning, och givetvis ska allting åtgärdas och snyggas till kostnadsfritt, inklusive spackling och målning av vägg.
Som lekman är det svårt att veta vad som är "standard" och inte. Är man som hantverkare det minsta osäker så antingen kör man standard vad som är snyggt (borde fungerat i detta fall) eller så ringer man upp/avtalar att kund ska vara på plats så man kan gå igenom jobbet först.
/S
Som lekman är det svårt att veta vad som är "standard" och inte. Är man som hantverkare det minsta osäker så antingen kör man standard vad som är snyggt (borde fungerat i detta fall) eller så ringer man upp/avtalar att kund ska vara på plats så man kan gå igenom jobbet först.
/S
Det är enastående dåligt utfört.
Det märkliga är att de ändå bemödat sig att bocka rören som kom ut från väggen. Men åt fel håll! Hade de riktat dem nedåt hade allt varit frid och fröjd.
Så kallad termosifon cirkulation. Det som vanligt dödliga kallar för "självcirkulation". För att den skall fungera måste elementen vara högre placerade än pannan. Dessutom kopplades de, tillsammans med eventuellt badrum, på en separat, oshuntad slinga.
Det märkliga är att de ändå bemödat sig att bocka rören som kom ut från väggen. Men åt fel håll! Hade de riktat dem nedåt hade allt varit frid och fröjd.
Japp.D Daniel 109 skrev:
Så kallad termosifon cirkulation. Det som vanligt dödliga kallar för "självcirkulation". För att den skall fungera måste elementen vara högre placerade än pannan. Dessutom kopplades de, tillsammans med eventuellt badrum, på en separat, oshuntad slinga.
I mitt fall sitter de för lågt för att det ska fungera. Botten på elementen är under original kokspanna.D Daniel 109 skrev:
Även i hus nyare än mitt kan man se element med rejäl marginal från källargolvet.
Syftet har jag dock aldrig förstått.
Edit,Huddingebo skrev:
-RB- var före
Jag blir förvånad varje gång hantverkare inte frågar beställaren hur de vill ha det och istället väljer att gissa och/eller göra efter eget tycke. Det är ju hantverkarna som vet vad som är möjligt i form av materialval, placering o.s.v. Kunden kan ju inte begära något som inte går eller veta vad som finns, t.ex. typer av rör.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Ja, vad kan vara orsaken till att sätta radiatorerna så högt?Huddingebo skrev:
Alltså när det finns cirkulationspump, och dessutom anslutningen i väggen sitter lägre.
Är det för att montören skall slippa kröka rygg så mycket eller vad?
För rent tekniskt, ur uppvärmningssynpunkt, borde det väl vara bättre att radiatorerna sitter lågt?
Inte läst alla inlägg men håller med om att det ser för jävligt ut.P Patrick Blomstrand skrev:Hej på er.
Mitt första inlägg (men en flitig läsare av detta forum)
Anlitade en större vvs firma för uppsättning, rördragning och uppkoppling av radiatorer i vårat nyrenoverade rum i källaren. Vad jag möttes av när jag kom hem var en smärre chock då dom dragit rören i stort sett "mitt på väggen"
Radiatorerna är uppsatta på 270mm höjd och rören på 300mm. Det ser rent av förjävligt ut.
Nu skulle jag vilja ha er expertis när det kommer till denna installation, har själv varit i kontakt med 3 oberoende rörkrökare som drömmer ut installationen och menar att rördragningen skulle gjorts efter golvlist samt sänkt radiatorerna.
Jag har fortfarande inte tagit upp detta med berörd firma, men skulle vilja ha lite rekommendation och råd inför kommande samtal.
Ps.
Har haft behörig elinstallatör på plats som satt uttag och nätverk på avsed höjd.
Mvh
Patrick
Varför har man valt kopparrör och inte järn/mässing/aluminium eller vad man nu använder för rör men det ser hemskt ut.