Byggahus.se
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver förstå principen för det som kallas fast pris. Det handlar i grunden om att flytta risk mellan köpare och säljare, och köparen betalar mer för att slippa den risken.
Ofta handlar det inte om risker utan att få ett arbete utfört till rätt pris och tid. Vet ingen av mina företagarkollegor som tar extra betalt för eventuella risker eller fel. Man räknar på det man ska utföra och materialkostnader med ca 10% vinst/materialpåslag, Ett jobb på 25 000 :- ink moms är inte mycket vinstmarginal. Kund har ju fortfarande fått det dom blivit extrafakturerade för, något som missades i offert. Reglarna behövdes ju för att fortsätta, inget konstigt med det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skickade firman två st fakturor tro?
Antagligen lades kunden i bokförings/anbudsprogram, där offert blir färdig faktura som man skickar med ett klick.
Gör själv likadant ibland när anställdas tidrapporter kommer in någon vecka sent där dom noterat ÄTA-tid samt material, Lite dumt men kan bli så ibland av farten.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
simpa96 simpa96 skrev:
..... Men att ts försöker kasta skit på byggaren som om att det är lurendrejeri är det jag reagerar på......
TS försöker inte kasta skit, TS frågar om det är rimligt att skicka en extra faktura utöver fast pris. Vilket det inte är på det sätt det gjorts.

För övrigt tror jag inte det är någon i tråden som skulle säga emot dig i att firman borde få betalt för extra arbete och material, självfallet förutsatt att de inom rimlig tid - helst innan åtgärden genomfördes - hade meddelat kunden vad som behövdes göras och att det skulle medföra extra kostnader.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
På sätt och vis blir det ju lurendrejeri, även om det inte är avsiktligt. Tänk om TS tagit in tre offerter, och denna firman fick jobbet för att de inte tagit höjd för eventuella problem. Så smäller de på den kostnaden i efterhand i stället.

M MartinP666 skrev:
På sätt och vis blir det ju lurendrejeri, även om det inte är avsiktligt. Tänk om TS tagit in tre offerter, och denna firman fick jobbet för att de inte tagit höjd för eventuella problem. Så smäller de på den kostnaden i efterhand i stället.
Faktiskt, Ofta detta som händer i kommunala upphandlingar, Många företag lämnar billiga offerter och sedan tung ÄTA fakturering.

Du har rätt, Vid vattenskador/försäkringsärenden bör man alltid jobba efter kostnadsförslag, istället för offert.

Ett lämnat kostnadsförslag, är en offert.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Fairlane
Som redan nämnts så är den extrafakturan galen. Jag funderar dock lite på några extra reglar för 5000 kronor...
Materialkostnaden för några extra reglar i detta sammanhang bör vara rätt liten, vilket betyder att en person var där en dag mer än beräknat? Hur många reglar kan det röra som om egentligen?

simpa96 simpa96 skrev:
Ofta handlar det inte om risker utan att få ett arbete utfört till rätt pris och tid. Vet ingen av mina företagarkollegor som tar extra betalt för eventuella risker eller fel. Man räknar på det man ska utföra och materialkostnader med ca 10% vinst/materialpåslag, Ett jobb på 25 000 :- ink moms är inte mycket vinstmarginal. Kund har ju fortfarande fått det dom blivit extrafakturerade för, något som missades i offert. Reglarna behövdes ju för att fortsätta, inget konstigt med det.
Fast pris handlar bara om risk, risk i ett skenande slutpris. Den som inte tar betalt för att ta den risken gör ”fel” och man får hoppas att det är medvetet. Detta är det mest grundläggande säljprinciperna så man får hoppas att alla har iallafall lite insikt om det.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som redan nämnts så är den extrafakturan galen. Jag funderar dock lite på några extra reglar för 5000 kronor...
Materialkostnaden för några extra reglar i detta sammanhang bör vara rätt liten, vilket betyder att en person var där en dag mer än beräknat? Hur många reglar kan det röra som om egentligen?
Ja de verkar mycket, om man ändå rivit bort ytskikt och isolering borde de vara 1 max 2 timmars arbete + reglarnas kostnad..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi vet ju fortfarande inte hur offerten såg ut så det finns två scenarion som TS kan reda ut:

1. Offerten var allmänt skriven gällande arbetet. Då ingår med all sannolikhet uppsättning av dessa reglar - att byta några skadade reglar är vad man kan förvänta sig vid en vattenskada. Då har företaget helt felfakturerat när de skickat den andra fakturan för jobbet är redan betalt i sin helhet.

2. Offerten beskriver exakta arbetsmoment och exakt material. Byte av reglar finns inte med i offerten. Då har företaget brutit mot konsumenttjänstlagens krav att informera TS innan arbetet utförs. Jag är osäker på vad konsekvensen av detta är, det låter t ex orimligt att företaget inte alls får betalt för arbetet. Jag gissar att de ska ha skäligt betalt eftersom TS ju vill ha de där reglarna uppsatta.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Har man betalt det man kommit överens om, hur tusan kan man sen efteråt komma på och fakturera för extra arbete som man inte ens kan bevisa att det är utfört.. känns som extra saltning av faktura efteråt. Rimligen borde man ringt och sökt kunden och berättat om tilläggsjobbet att byta reglar som inte var inräknade i offert. Och den extra kostnad som det innebär. Att komma dragande med en faktura på tilläggsjobb i att bara skicka på en faktura skulle iaf jag bestrida som felaktig och inte enligt avtal. Dags att hantverkare lär sig räkna och att man får betalt för det man offererat. Ingen annan bransch skulle ens försöka fakturera lite till efteråt och hoppas få betalt. Dags att hantverkare lär sig att offert är det man får betalt , extrajobb utöver offert skall godkännas innan Eller iaf i närhet av utförandet. Inte 3-7 veckor senare..

• Gilla
backstad
  • Laddar…
Jag tror ju de försöker blåsa TS på 5kkr. Hur vet han ens att det stämmer hur ska han kunna kolla det? Bara löjligt, oseriöst i mina öron..

Ännu en gång, bestrid fakturan, å anlita dem inte igen.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi vet ju fortfarande inte hur offerten såg ut så det finns två scenarion som TS kan reda ut:

1. Offerten var allmänt skriven gällande arbetet. Då ingår med all sannolikhet uppsättning av dessa reglar - att byta några skadade reglar är vad man kan förvänta sig vid en vattenskada. Då har företaget helt felfakturerat när de skickat den andra fakturan för jobbet är redan betalt i sin helhet.

2. Offerten beskriver exakta arbetsmoment och exakt material. Byte av reglar finns inte med i offerten. Då har företaget brutit mot konsumenttjänstlagens krav att informera TS innan arbetet utförs. Jag är osäker på vad konsekvensen av detta är, det låter t ex orimligt att företaget inte alls får betalt för arbetet. Jag gissar att de ska ha skäligt betalt eftersom TS ju vill ha de där reglarna uppsatta.
Nja.

Jaf föreslår att den information som saknas (?) är om arbetet utförs på löpande räkning eller till fast pris. Det är grunden.

Därefter avgör man om man i fallet löpande räkning har lämnat ett uppskattat pris och avslutningsvis tittsr man på hur arbetets omfattning specificeras. Dock ska det till extremt tydliga friskrivningar för att ruttna reglar inte ska ingå vid reparation av en vattenskada.

Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Nja.

Jaf föreslår att den information som saknas (?) är om arbetet utförs på löpande räkning eller till fast pris. Det är grunden.

Därefter avgör man om man i fallet löpande räkning har lämnat ett uppskattat pris och avslutningsvis tittsr man på hur arbetets omfattning specificeras. Dock ska det till extremt tydliga friskrivningar för att ruttna reglar inte ska ingå vid reparation av en vattenskada.
Hm, jag tolkade trådstartens "Offerten låg på 25000 kr med ROT-avdrag och specificerar material, resor och arbetstid." som en offert på ett fast pris.

Ja det KAN ju vara så, men vad står det i offerten? Ingen ide att spekulera om det. När både beställare och leverantör saknar förmåga att teckna korrekta avtal blir det stökigt tillslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.