Byggahus.se
IMG_3325.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett fritidshus där det finns ett smalt dräneringsrör (Ø 50mm), som leder bort regnvatten under ett stuprör (Ø 87mm). Men, när det regnar så blir det dock ändå för mycket vatten som rinner ut på gräsmattan, istället för ned i röret.

Hur får jag in allt dagvatten i dräneringsröret på ett "snyggt" sätt, samtidigt som jag kan få bort löv och barr innan det åker med ned i dräneringsröret?

Finns det t.ex. någon lövsil/lövrens som kan kopplas på stupröret uppe i luften? (jag har inget hårt markrör att sätta fast lövsilen på, vilket ju är det vanliga annars) Och hur får jag smidigt ned vattnet i det gula röret? Har aldrig sett nån slang med övergång mellan 90-50 mm. OBS, att byta ut det gula dräneringsröret är inte ett alternativ, det är inte värt besväret.

Alla tips är välkomna!

Kapa slangen ca 1 dm under stupröret, skjut upp ett omlottsrör, trä på en bit 110-rör och slå ner det i backen över elslangen, kapa slangen i ovankant, montera nippel 110–>50 i röret på slangen, montera en lövsiv, skjut ner omlottsröret.

tttomten TomasJor skrev:
Kapa slangen ca 1 dm under stupröret, skjut upp ett omlottsrör, trä på en bit 110-rör och slå ner det i backen över elslangen, kapa slangen i ovankant, montera nippel 110–>50 i röret på slangen, montera en lövsiv, skjut ner omlottsröret.
Tack för tipset, men var hittar jag en sådan nippel 110-> 50? Har inte sett det någonstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.