Byggahus.se

Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 749 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 430
kisumisu
N Nerre skrev:
1414/månad.

Fyra mobiltelefoner (två Telenor, två Tele2), fiber (100/100) och IP-telefoni för hemtelefonen. Det blir 1335 om vi drar av hemtelefonen, d.v.s. skiljer 90% från Telenor obegränsat. Och med Telenor obegränsat, vad ska vi köra för nåt för nätverket hemma? De fasta datorerna etc?

Det är dock nu under sommaren då vi tenderar att göra av med mer data på mobilerna, sambon och jag har kontantkort och tankar 10 GB idag (men förra året klarade vi oss på 5 GB), ungarna har abonnemang för 20 GB (betalar för 15, men Tele2 har lagt på 5 GB nyligen).

Har funderat på att byta till Hallon, för där kan kan spara surfpott upp till 100 GB tror jag, då kan man kompensera för årsvariationen i förbrukning utan att behöva betala mer vissa perioder.

Jag kör nuförtiden bara WiFi hemma, för jobbets gästnätverk strulade så mycket, men de har kanske fixat till det idag. Skulle jag köra WiFi även på lunchen (när jag ofta sitter och kollar på Youtube) skulle jag nog spara en del data.
Precis du betalar mer och måste tänka på hur du konsumerar din data när du inte är hemma!
På resande fot behöva vara beroende av hotellens wifi nät osv.
Sommarstugan behöva antingen där ha ett till fast abb eller tänka på konsumtion av mobildata.

Själv betalar jag 249kr/mån för 250/250.
Jag har fri telefon via min arbetsgivare som jag ringer med även privat gratis (där är dock data begränsat hastigheten stryps efter 2Gb) och barnen har sina surfplattor inga mobiler än så inga stora behov av mobilabb.

Har även en finsk kontantkort där jag kan ha fri 4G data...innan vi hade fiber så körde jag "tethering" från mobilen. Fungerade helt okej för att kunna uppdatera barnens surfplattor och kunna streama youtube mm på andra enheter än själva mobilen.
Enda problemet där att om jag behövde ha mobilen med mig blev ju resten av familjen utan.

Men och åter men, har du barn som har egna mobiler måste du ändå ha någon sorts av kort där till dom, då kan dom i sin tur sätta en hotspot från sina mobiler till sin dator och andra enheter.

kisumisu kisumisu skrev:
Precis du betalar mer och måste tänka på hur du konsumerar din data när du inte är hemma!
Nej, jag betalar inte mer, eftersom även om vi hade ett familjeabonnemang med obegränsad surf skulle vi dessutom behöva bredband hemma, för de stationära prylarna. Även om ingen av oss är hemma så behöver datorerna som står hemma ha tillgång till internet.

1414 per månad var inklusive hemtelefoni och inklusive bredband hem.

M Markarbetaren skrev:
Tack! Helt sjukt att man i samma hushåll ska behöva betala extra för att se kanalerna på en annan tv.
Dom flesta vad kag vet löser det med streaming.
Tex som vi har Telenor tv-abonrmangt via fiber.
Vi har boxen vid tv i vardagsrummet men för att se på fler tv/skärmar så har Telenor en streaming tjänst som visar samma kanaler som man har i sitt utbud på boxen.
På så sätt slipper du extra box och tvillingkort (dom kostar)
Du behöver möjligtvis köpa en Chromecast men det är ju en spottstyver :)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
Nej, jag betalar inte mer, eftersom även om vi hade ett familjeabonnemang med obegränsad surf skulle vi dessutom behöva bredband hemma, för de stationära prylarna. Även om ingen av oss är hemma så behöver datorerna som står hemma ha tillgång till internet.

1414 per månad var inklusive hemtelefoni och inklusive bredband hem.
Ja då är det ju en helt annan sak ;)

Jag själv har ju inget sådant i mitt hem.
Styr inget via internet förutom då jag är hemma.

Så har egentligen ingen behov av wifi så och hemtelefoni behöver jag inte alls. Då jag använder mobil med gratissamtal :thinking:

Men jag förstår alla har vi olika behov och behoven kan givetvis ändras också.

Vi har några grejer hemma som vill kunna koppla upp sig dagligen, t.ex. för att hämta hem uppdaterade TV-tablåer (för att kunna spela in rätt program) eller värdeprognoser.

Sen vill vi såklart kunna komma åt kameraövervakningen när vi inte är hemma.

Fast jag får nog säga att min främsta aversion mot att använda mobilen för internetåtkomst är batteriförbrukningen, jag måste krångla med att ta upp den ur fickan och koppla in en laddare om inte batteriet ska ta slut på ett par timmar. Det blir helt enkelt för omständlig.

Samtidigt är det ju nu konkurrens ifrån hela världen, själv har jag ett "alla kanaler " abb från Baltikum och i det har jag rätt att titta från tror jag 6 enheter utan extrakostnad.
Men inga svenska kanaler förstås där. .

K karlmb skrev:
Samtidigt är det ju nu konkurrens ifrån hela världen, själv har jag ett "alla kanaler " abb från Baltikum och i det har jag rätt att titta från tror jag 6 enheter utan extrakostnad.
Men inga svenska kanaler förstås där. .
De flesta av dessa "abonnemang" är piratlösningar, de har inte tillåtelse att distribuera kanalerna.
Finns en tråd om dessa redan:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kreativa-iptv-leverantoerer.349653/

N Nerre skrev:
De flesta av dessa "abonnemang" är piratlösningar, de har inte tillåtelse att distribuera kanalerna.
Finns en tråd om dessa redan:
[länk]
Dock inte min. Och jag undrar om det är så många egentligen, upptäktsrisken är väl rätt stor?

Dessa tjänster brukar ligga i länder där polisen inte bryr sig så mycket om den typen av brott.

Som skrivs i den där tråden så använder de som driver tjänsten antagligen helt vanliga konsumentabonnemang (via bulvaner), det är extremt svårt för TV-bolagen att lista ut vilka av deras miljontals abonnemang som används till detta, så de kan inte "stänga av" dessa utan måste försöka få till stånd ett rättsfall mot dem. Antagligen sitter inte heller själva mottagarna på samma ställe som servern står, de har antagligen utspridda noder som sitter på ett VPN. Plockas huvudservern ner sätter de bara upp en ny nånstans.

N Nerre skrev:
Dessa tjänster brukar ligga i länder där polisen inte bryr sig så mycket om den typen av brott.

Som skrivs i den där tråden så använder de som driver tjänsten antagligen helt vanliga konsumentabonnemang (via bulvaner), det är extremt svårt för TV-bolagen att lista ut vilka av deras miljontals abonnemang som används till detta, så de kan inte "stänga av" dessa utan måste försöka få till stånd ett rättsfall mot dem. Antagligen sitter inte heller själva mottagarna på samma ställe som servern står, de har antagligen utspridda noder som sitter på ett VPN. Plockas huvudservern ner sätter de bara upp en ny nånstans.
OK, kanske överdrev när jag skrev "alla", detta är frågan om samma paket som Lettlands stats tv säljer lokalt i landet.
Mkt rysk skit och annars dubbat till Lettiska... men några ej dubbade engelska kanaler finns det, TV1000, discovery etc

Frågan är ju som sagt var om de faktiskt har rättigheterna att distribuera det utanför Lettland. Det här med sändningsrättigheter brukar vara rätt strikt.

Finns en bra lösning - sluta titta på TV! Själv tittar jag enbart på YT och surfar på sidor som intresserar mig. I övrigt pular jag med huset. Får man brist på idéer går jag och lägger mig.

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
Vi har några grejer hemma som vill kunna koppla upp sig dagligen, t.ex. för att hämta hem uppdaterade TV-tablåer (för att kunna spela in rätt program) eller värdeprognoser.

Sen vill vi såklart kunna komma åt kameraövervakningen när vi inte är hemma.

Fast jag får nog säga att min främsta aversion mot att använda mobilen för internetåtkomst är batteriförbrukningen, jag måste krångla med att ta upp den ur fickan och koppla in en laddare om inte batteriet ska ta slut på ett par timmar. Det blir helt enkelt för omständlig.
Som sagt alla har vi nog olika behov.

Min tv går på sattelit och de flesta kanaler har 1 veckas EPG som hämtas från sattelit och behövs inget internet för det. Räcker för mig :)

Men det där med batteri håller jag med är väl den främsta nackdelen och även om man har bara 1 mobil med fri surf.

Den största fördelen med fiber är ju hög upload hastighet.
Perfekt om man vill kunna ladda upp stora datamängder snabbt eller för den delen ladda hem.
Tyvärr begränsar en hel del fiberbolag uploaden. Men jag har ju som sagt 250 och skulle få även högre om jag vill.

Begränsar uploaden?

kisumisu kisumisu skrev:
Som sagt alla har vi nog olika behov.

Min tv går på sattelit och de flesta kanaler har 1 veckas EPG som hämtas från sattelit och behövs inget internet för det. Räcker för mig :)

Men det där med batteri håller jag med är väl den främsta nackdelen och även om man har bara 1 mobil med fri surf.

Den största fördelen med fiber är ju hög upload hastighet.
Perfekt om man vill kunna ladda upp stora datamängder snabbt eller för den delen ladda hem.
Tyvärr begränsar en hel del fiberbolag uploaden. Men jag har ju som sagt 250 och skulle få även högre om jag vill.
Utveckla vad du menar det fetstilta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.