11 003 läst · 26 svar
11k läst
26 svar
Fel kvar att åtgärda, men vill aldrig mer se entreprenören
Nybyggare
· Stockholm
· 352 inlägg
Det stämmer. Husleverantören blev tagna på sängen när jag visade dem all dokumentation på fel och brister, men trots de försöker de slingra sig från allt ansvar.B breakman skrev:
En gedigen redogörelse för hela projektet kommer som sagt att komma inom kort.
Nybyggare
· Stockholm
· 352 inlägg
Jag har pratat med konsumentverket och dess lokala motsvarighet i kommunen idag, och får lite otydliga svar. Och ena sidan verkar jag ha gott om själ att häva kontraktet, och andra sidan har besiktningsmannen godkänt huset (med anmärkningar) vilket kan göra det betydligt svårare.
Eftersom de dykt upp fler fel efter besiktningen, och entreprenören har misslyckats att fixa några av anmärkningarna så ska jag höra med besiktningsmannen om det är läge för en ny besiktning/genomgång.
Eftersom de dykt upp fler fel efter besiktningen, och entreprenören har misslyckats att fixa några av anmärkningarna så ska jag höra med besiktningsmannen om det är läge för en ny besiktning/genomgång.
Är det allvarliga fel som gör att ni inte kan vänta två månader? Annars hade jag tagit kontakt med en jurist som har erfarenhet av liknande problem och under tiden avvakta att ta kontakt med entreprenören som ni inte vill ha med att göra.
För att göra advokatens arbete lättare så bör ni förbereda ett sammanställning av de fel och skäl som ni har för att häva avtalet och samtidigt lista de krav (böter) som ni har på entreprenören.
För att göra advokatens arbete lättare så bör ni förbereda ett sammanställning av de fel och skäl som ni har för att häva avtalet och samtidigt lista de krav (böter) som ni har på entreprenören.
Nybyggare
· Stockholm
· 352 inlägg
Det är allvarliga fel, men vi kan absolut vänta. Jag ska höra med besiktningsmannen och ta det därifrån.B basseman skrev:Är det allvarliga fel som gör att ni inte kan vänta två månader? Annars hade jag tagit kontakt med en jurist som har erfarenhet av liknande problem och under tiden avvakta att ta kontakt med entreprenören som ni inte vill ha med att göra.
Förslag:
Börja med att kolla med jurist om du redan nu kan skicka det där brevet som ger dem exv 3 veckor att åtgärda resten av punkterna och om de inte gör det låta annan entreprenör göra det på deras kostnad. Alltså om du kan ställa det kravet innan de 2 månaderna gått ut. (De 3 veckorna löper ju ut EFTER de 2 månaderna så det låter ju logiskt att kunna ställa kravet redan nu, men allt är ju tyvärr inte logiskt i juridiken...)
När du än kan skicka det där brevet skulle jag göra en extremt tydlig lista på VAD som ska åtgärdas, samt ställa som villkor att samtliga åtgärder skall kontrolleras och godkännas av besiktningsman inom tidsfristen. Allt som INTE är färdigt och går att kontrollera, eller som inte godkänns av besiktningsman INOM tidsfristen, för det kommer du ta in annan entreprenör på den nuvarandes bekostnad. Detta för att undvika den fallucka som hempularen är inne på i inlägg #12.
Även ovanstående bör du kolla med jurist om det håller såklart.
Börja med att kolla med jurist om du redan nu kan skicka det där brevet som ger dem exv 3 veckor att åtgärda resten av punkterna och om de inte gör det låta annan entreprenör göra det på deras kostnad. Alltså om du kan ställa det kravet innan de 2 månaderna gått ut. (De 3 veckorna löper ju ut EFTER de 2 månaderna så det låter ju logiskt att kunna ställa kravet redan nu, men allt är ju tyvärr inte logiskt i juridiken...)
När du än kan skicka det där brevet skulle jag göra en extremt tydlig lista på VAD som ska åtgärdas, samt ställa som villkor att samtliga åtgärder skall kontrolleras och godkännas av besiktningsman inom tidsfristen. Allt som INTE är färdigt och går att kontrollera, eller som inte godkänns av besiktningsman INOM tidsfristen, för det kommer du ta in annan entreprenör på den nuvarandes bekostnad. Detta för att undvika den fallucka som hempularen är inne på i inlägg #12.
Även ovanstående bör du kolla med jurist om det håller såklart.
Jurist, jurist, jurist.
Det finns stora fallgropar i detta om man väljer att försvåra för entreprenören att åtgärda felen och vill bryta avtalet. Det kan i de flesta fall leda till att entreprenören får rätt i en process. Oavsett hur dum denne 'är.
Så kontakta jurist och se till att få det rätt gjort när du är så arg. I en konflikt eller stämning kommer ALLT du gjort vändas mot dig.
Det finns stora fallgropar i detta om man väljer att försvåra för entreprenören att åtgärda felen och vill bryta avtalet. Det kan i de flesta fall leda till att entreprenören får rätt i en process. Oavsett hur dum denne 'är.
Så kontakta jurist och se till att få det rätt gjort när du är så arg. I en konflikt eller stämning kommer ALLT du gjort vändas mot dig.
Satt i liknande situation bygget drog över 7 månader och vitet tickade duktigt! Hett tips är att sitta lugnt i båten och låta kvarnarna mala! Betala inget!!! Ta in en bra jurist för entreprenören kommer att hota med rättegång och allt annat han kan men har knappast något att komma med. Finns många bra trådar i ämnet.
Juristen kommer att vilja få timmarna att ticka på i början. Men jag rekomenderar att ni inte har några utläggningar alls! Svara kort: typ bygge X ej färdigt i tid avvikelser enl bes protokoll YY ej åtgärdade innom tidsvrist. Skall vara färdigt XXZZ. Annars sker åtgärd på entreprenörs bekostnad.
När entreprenören inte har åtgärdat (vilket de troligen inte kommer att göra) och sedan kommer och vill ha betalt bestrid bara med hänvisning till kommunikation. All korespondans from nu måste gå med rekbrev.
Juristen kommer att vilja få timmarna att ticka på i början. Men jag rekomenderar att ni inte har några utläggningar alls! Svara kort: typ bygge X ej färdigt i tid avvikelser enl bes protokoll YY ej åtgärdade innom tidsvrist. Skall vara färdigt XXZZ. Annars sker åtgärd på entreprenörs bekostnad.
När entreprenören inte har åtgärdat (vilket de troligen inte kommer att göra) och sedan kommer och vill ha betalt bestrid bara med hänvisning till kommunikation. All korespondans from nu måste gå med rekbrev.
Och vilken hustillverkare är det?
Även om de inte har direkt fel i den uppkomna situationen, så har de dels rekommenderat byggaren, dels skitit i sin kund när det sen krånglar, man förtjänar att bli uthängd då. Annars åker nästa, och nästa och nästa husköpare dit.
Även om de inte har direkt fel i den uppkomna situationen, så har de dels rekommenderat byggaren, dels skitit i sin kund när det sen krånglar, man förtjänar att bli uthängd då. Annars åker nästa, och nästa och nästa husköpare dit.
Nybyggare
· Stockholm
· 352 inlägg
Den här mardrömmen pågår fortfarande, tyvärr.BiFuel skrev:
Jag kommer redogöra för hela det här projektet när det är över, men det får bli i (lång) artikelform. Jag har stora mängder dokumentation, inklusive bilder, från då projektet startade och håller på att sammanställa detta. Jag har även träffat och pratat med andra kunder som drabbats av samma husleverantör och entreprenör. Det är samma visa där - mängder av fel, brister, brutna löften, förseningar, flykt från ansvar osv.Mikael_L skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Hurpass mycket kontroller av referenser gjorde du innan bygget? Hur hittade du dessa referenser i efterhand?
Jag tror att det skulle kunna hjälpa många andra att lära sig hur man hittar referenser. och då kanske framförallt sådana som firman inte själv skickar fram.
Jag tror att det skulle kunna hjälpa många andra att lära sig hur man hittar referenser. och då kanske framförallt sådana som firman inte själv skickar fram.
Nybyggare
· Stockholm
· 352 inlägg
Jag hade hört en del positivt om husleverantören innan och fick bra känsla för säljaren. De var väldigt tillmötesgående och flexibla vad gällde mina egna önskemål. Jag tittade också på två visningshus, varav ett (skulle det visa sig) byggherren aldrig flyttade in i på grund av en massa brister och konflikter. Det andra såldes också i samband med att det var klart men det berodde tydligen på skilsmässa. Vad gäller entreprenören så var dum nog att lita på säljaren/husleverantören. Han sa att de hade byggt flera hus åt dem och var jättebra vilket kändes tryggt.H hempularen skrev:
Kommer som sagt en redogörelse senare, men mitt råd är tråkigt nog att inte lita på folk. Ibland känns snarare som man bör vara närmast paranoid och utgå från att folk vill lura dig. Dokumentera allting som sägs genom att exempelvis skriva minnesanteckningar efter varje telefonsamtal.
Liknande trådar
-
Hur fixar jag min tvättmaskin Elektro-Helios TF1280E:s felkod E10?
Tvättstuga -
Hur gå till väga, fryst vatten, dolt fel?
Vatten & Avlopp -
Fel på bänkskiva kvartkomposit
Kök -
Exempel på lyckade ersättningar vid "Dolda fel"
Försäkringar -
Felkod E15 Siemens diskmaskin. Vatten kvar i och på golvet, vad har hänt?
Kök