Byggahus.se
H hempularen skrev:
Jag tänkte att, OK att det kan rinna en massa fett ur fläkten vid dåliga förutsättningar. Men även OM det lyckas ta sig in i skåpet, så borde det runnit utefter de vertikala ytorna i skåpet. Hur har det lyckats ta sig in och hamna mitt i ett fat, och ett lock?

Om man däremot råkat spilla något när skåpet är öppet, och karusellen är ute.
Men jag hade ju märkt om jag spillde den mängden fett ☺ När karusellen är ute hade ju fettet bara hamnat på enstaka grytor. Här är det spritt här och var. Skumt.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Jag har spillt diverse som blivit en otrevlig överraskning långt senare, inte alltid man märker. Men detta att det tydligen finns på många ställen gör ju skillnad. Hur är det på insidorna av skåpet? I taket av skåpet?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Bara fett. Känner inget blött och fettet är segt och... Ja... Fettigt haha.
Tänker att vattnet avdunstat och att det nu är fettet kvar.

Det som är skumt är just att fettet verkar spridas runt i skåpet och hamna på lock/pannor etc. Det ser tex ut som att det har droppat mitt på locket vilket gör att det borde droppa från insidan av stommens ovansida.
Ev kan det finnas hål på kanalen så att när grannens och/eller din fläkt körs så trycks fett in i skåpet samt rinner innanför kakel/vägg in i stommen.
Du bör anmäla detta till hyresvärden för åtgärd.

Ser ju nästan ut som det joxet som samlas runt ventilen från ugnen efter ett tag, alltså den avlånga svarta grejen längst bak på spisen, där det brukar komma en massa ånga ur när spisen är igång. Det kan inte vara så att den ångan på något sätt letar sig in i skåpet istället för upp i fläkten...? Jäkligt långsökt, jag vet, men varm fet ånga från ugnen skulle kunna förklara spridningen i skåpet...

edit: Varm fet ånga kan förvisso komma även från fläkten, så teorin med att fläkten läcker in i skåpet på något sätt funkar ju också. Så länge luften är tillräckligt varm sprider sig fettet lätt i luften och sätter sig överallt.

Men jag hade ju märkt om jag spillde den mängden fett
Och det är ingen annan som använt köket eller åtminstone varit där och kunnat råka drälla?

Hur ser det ut bakom spisen om du drar ut den?

kanske ide att ta ner slangen och rengöra den oxså

I köket i min lägenhet sitter en kolfilterfläkt.
I underskåpet bredvid spisen har det plötsligt börjat se ut så här!

Jag har inte sett det förrän nu eftersom jag har en sån där rondell till kastrullerna så jag böjer mig inte ner o ser längst in i skåpet så ofta.
Märkte detta då jag upptäckte fettstänk på grytor och lock. Även på de som inte legat i närheten av samma vägg där fett har runnit.

Till och med i en stekpanna jag inte använt på länge som står längst ner på motsatt sida har det samlats en hel pöl med fett.

Jag har inte tappat ut någonting som kan ha runnit bakom köksbänken och in i skåpet.

Ser inte in bakom skåpet om där sitter någon ventilation eller nåt.
Fördelen med hyresrätt bara ringa å felanmäla. Men det där verkar rätt klurigt min tanke är att kanalen antagligen går till höger ovan skåpet och är full med fett och läcker i en skarv kan kanske även vara grannarnas fett också som rinner tillbaka om det är dåligt rensat och kommer in till dig. Skruva bort slangen och be om en ny den brukar man inte rensa. Stoppa in handen om det går och känn om det står massa fett i kanalen (inget mysigt jag vet). Ser faktiskt ut som att det rinner bakom kaklet å in i skåpet. Taket i skåpet ser ju rent ut så kanske fettet följer med karusellen och droppar på lite olika ställen? Det ska även vara en mjukfog mellan kakel och bänkskiva ovan.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har sett att vissa som lagar mycket fet mat har fläktfilter med mycket fett. Om det är så kan man köpa metallfilter istället för plastfilter och diska av det en gång i veckan. Det blir betydligt billigare i långa loppet.

Mitt metallfilter kör jag i diskmaskinen, riktigt smidigt. Man snäpper bara loss det och lägger det i diskmaskinen direkt med spännen och allt, den som designade det filtret tänkte till. Och eftersom filtret lutar 45 grader så rinner fettet ut i bakkant på spisen (ca 7cm från väggen) istället för över maten. Invändigt i bakkant så finns en plåt som gör så att eventuellt fett där inte hamnar i belysningen eller mot väggen utan också leds ut 7cm från väggen. De som designade min fläkt i Slovenien (?) tänkte verkligen till så att konstruktionen skulle fungera praktiskt. De gjorde dock en miss, kablarna till armaturerna går genom plåten så att den inte går att ta loss och den är även svår att torka av där den är (bakom glaskåpan). Men man kan inte få allt...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Detta är alltså inte en kolfilterfläkt. Det ser mer ut som en enkel kåpa med fettfilter, spjäll och belysning.
Är kaklet riktigt kakel eller bara en kakelmönstrad skiva? Om det är kakel, har du tryckt på plattorna och kollat om de sitter fast stumt. Är det en skiva kan den tänkas svikta och ha ett mellanrum bakom.

Jag gissar att utsuget är dåligt så det bildas en blandning av fett och kondens. Det måste naturligtvis kollas upp ordentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.