Byggahus.se
Ska koppla in blandaren i köket och ville bara säkerställa att jag tänkt rätt om jag sätter in sakerna i ordning enligt bilden, eller ska jag skippa klämringen??
När det är dags att dra åt, om jag förstår det hela rätt så ska jag höra ett "knäpp" från förminskningen och DÄREFTER drar jag åt 1,25 varv enligt tabellen nedan (https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf).
Låter detta vettigt? Kulventilen är en vatette Dy 12 (är jag 99,9% säker på), blandaren är en Mora Cera K5, så jag antar att detta är en ganska vanlig inkoppling.
20190820_113409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20190807_175939.jpg
Skapa konto
chrome_2019-08-20_12-25-51.png
Skapa konto

jag tror ordningen är fel mutter borde vara överst och klämmringen är jag tveksam om den skall användas

men avvakta till de mer kunniga dyker upp

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Som sagt vänta på någon mera kunnig. Men förminskaren skall nästan säkert sitta under muttern, och troligen vänd åt andra hållet. men jag har aldrig använt en sådan.

Vad satt det förut mot ballofixen? Är det en ballofix för konisk koppling/tätning? Ofta sitter blandare med en halvkoppling, som då inte använder en koniskt tätning mot undre röret. Kopplingen skall antingen vara avsedd för konisk klämring eller inte, man kan inte blanda.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…

Bästa svaret

Lägg bort den undre mässingsfärgade klämringen och stoppa dit förminskningen istället.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt vänta på någon mera kunnig. Men förminskaren skall nästan säkert sitta under muttern, och troligen vänd åt andra hållet. men jag har aldrig använt en sådan.

Vad satt det förut mot ballofixen? Är det en ballofix för konisk koppling/tätning? Ofta sitter blandare med en halvkoppling, som då inte använder en koniskt tätning mot undre röret. Kopplingen skall antingen vara avsedd för konisk klämring eller inte, man kan inte blanda.
Det är en "ballofix" (kulventil av märket vatette, om man ska vara petnoga) där det medföljde en klämring på varje sida.
Det satt ingenting där förut, jag har själv satt dit den på kopparrören enligt instruktion från nån på Hornbach som kunde detta. Det undre röret (inkommande vatten) sitter MED klämring och det funkade jättebra! Samma person förklarade detta sista steg, men jag blev osäker nu när det kom till kritan =) Men nu har det klarnat lite och jag är ganska säker på att han sa att klämringen INTE skulle användas på blandarsidan (förminskningen sköter det jobbet... eller??).

Redigerat:
I iMicke skrev:
Lägg bort den undre mässingsfärgade klämringen och stoppa dit förminskningen istället.
Yes! Det ser ut att passa. Alltså, jag vet inte vad jag tänkte nu i efterhand.... Jeeez. Synd att man inte kan editera så här långt i efterhand, så ingen bara kollar på bilden och får för sig nåt.

Som jag skrev i svar till hempularen så har jag även för mig att snubben på Hornbach sa just detta, nu efter lite minnesförfriskning. Men jag antar att samma "klick" --> 1,25 varv gäller?

Det finns mjuka, halvhårda och hårda kopparrör. Du ska ha stödhylsa i alla mjuka och halvhårda rör. Om du inte vet vad du har för sorts rör så skadar det inte att stoppa in en stödhylsa.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Det finns mjuka, halvhårda och hårda kopparrör. Du ska ha stödhylsa i alla mjuka och halvhårda rör. Om du inte vet vad du har för sorts rör så skadar det inte att stoppa in en stödhylsa.
Oj, förlåt! Jag är ute och cyklar nu. :rolleyes:
Kopparröret är redan fast på kulventilen (där använde jag stödhylsa). Det är ju blandaren jag ska koppla in nu.

Jag kör så som vi sa. Kulventil -> förminskning -> mutter -> blandar-rör och drar åt enligt instruktion --> "Knäck", sen 1,25 varv.

Jag är ju långt ifrån ett proffs på vvs, men det är exakt så jag gjort hemma och det håller tätt.

J Jagheterinteolof skrev:
Oj, förlåt! Jag är ute och cyklar nu. :rolleyes:
Kopparröret är redan fast på kulventilen (där använde jag stödhylsa). Det är ju blandaren jag ska koppla in nu.

Jag kör så som vi sa. Kulventil -> förminskning -> mutter -> blandar-rör och drar åt enligt instruktion --> "Knäck", sen 1,25 varv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.