12 739 läst · 18 svar
13k läst
18 svar
Lämpligt golv för sovrum
Kalla golv är inget jag själv har problem med då jag kokar inombords större delen av året, men Emma däremot fryser en hel del, men det är ju inte jobbigare än att hon tar på sig fårskinnstofflor
Jag föredrar nog enhetlighet då jag upplever att det annars kan få något av rummen att se slitnare ut än de andra, med undantag på golv som skiljer sig helt då, tex parkett i ett rum och matta i ett annat.
Vi har inte fått tillträde till huset riktigt än så har inte kunnat mäta om det är möjligt att lägga 14mm parkett utan en massa ingrepp på dörrar etc. Så det styr ju lite, men om det är möjligt så blir det nog parkett
Tack för all hjälp!
/Jimmy och Emma
Jag föredrar nog enhetlighet då jag upplever att det annars kan få något av rummen att se slitnare ut än de andra, med undantag på golv som skiljer sig helt då, tex parkett i ett rum och matta i ett annat.
Vi har inte fått tillträde till huset riktigt än så har inte kunnat mäta om det är möjligt att lägga 14mm parkett utan en massa ingrepp på dörrar etc. Så det styr ju lite, men om det är möjligt så blir det nog parkett
Tack för all hjälp!
/Jimmy och Emma
J Jarlsgård skrev:Tjena!
Vi håller just nu på och försöka planera vad vi vill lägga in för golv i huset men är extremt kluvna.
Jag har hela tiden haft ögonen på laminat då priset är bra (169kr/kvm) samt att det inte bygger allt för mycket på höjden.
Men efter att ha pratat med farsan så hyllar han vinylgolv i klickform då det enligt honom är ännu lättare att lägga, bygger mindre och dämpar bättre, men kostar lite mer.
Dock så har jag börjat fundera på om man inte skulle ta och lägga in riktigt parkettgolv? Bäst i test är ju byggmax parkett och det kostar marginellt mer än vad vinylgolv gör.
Så min fråga är kort och gott vad ni valt att lägga för golv i era sovrum, hur nöjda ni är och vad ni skulle rekommendera.
Mvh Jimmy och Emma
Jag svarar väldigt många år efter du/ni skrev, men ska man uttrycka sig lite klyschigt så är det att man får vad man betalar för. Golv är något man exponeras för mer eller mindre varje dag. Jag skulle personligen undvika plast på något man utsätter sig för ofta. Allt man vidrör etc. absorberar man ämnen osv av till viss del. Det är en sanning man inte kan komma ifrån. Har man golv baserat på plast så ska man veta att råmaterialet för att göra plast är råolja. (Plaster och dess uppbyggnad är en vetenskap i sig). Av det jag vet, så används oftast plaster i golv numera som innehåller ftalater (ja det stavas så). Ftalater har visat sig förstöra fortplantingsförmåga, och om jag inte missförstått faktan, så ökar det risken för sterilitet osv för nyfödda.J Jarlsgård skrev:Tjena!
Vi håller just nu på och försöka planera vad vi vill lägga in för golv i huset men är extremt kluvna.
Jag har hela tiden haft ögonen på laminat då priset är bra (169kr/kvm) samt att det inte bygger allt för mycket på höjden.
Men efter att ha pratat med farsan så hyllar han vinylgolv i klickform då det enligt honom är ännu lättare att lägga, bygger mindre och dämpar bättre, men kostar lite mer.
Dock så har jag börjat fundera på om man inte skulle ta och lägga in riktigt parkettgolv? Bäst i test är ju byggmax parkett och det kostar marginellt mer än vad vinylgolv gör.
Så min fråga är kort och gott vad ni valt att lägga för golv i era sovrum, hur nöjda ni är och vad ni skulle rekommendera.
Mvh Jimmy och Emma
Mängden av exponering är nog rätt okänd för att öka risken för detta dock. Men då sovrummet är ett rum man går i relativt ofta. Minst 1 gång om dagen så att säga.
Summan av kardemumman från mig är iaf att köra på trägolv i den mån det går. Det håller i regel bättre och är snyggare

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
Då svarar även jag såhär 4 år senare 
Vi valde att lägga laminat i samtliga utrymmen förutom våtrummen och sällskapsrummen (vrum, allrum) där det istället blev klinker respektive parkett istället
Laminqtgolvet har ännu inte visat några tendenser på slitage, detta trots 2 små huliganer! Kan inte säga det samma om parketten i v-rummet som fått ta en hel del stryk vilket också syns
Så vi är väldigt nöjda med vårt val av golv! Blev pergo classic för den som undrar
Vi valde att lägga laminat i samtliga utrymmen förutom våtrummen och sällskapsrummen (vrum, allrum) där det istället blev klinker respektive parkett istället
Laminqtgolvet har ännu inte visat några tendenser på slitage, detta trots 2 små huliganer! Kan inte säga det samma om parketten i v-rummet som fått ta en hel del stryk vilket också syns
Så vi är väldigt nöjda med vårt val av golv! Blev pergo classic för den som undrar