Byggahus.se
Hej alla!
Min våtrum/vvs (vet inte vem jag ska skylla på) har missat i samband med renovering tätskiktat bakom väggen där två rörkopplingar finns (varm o kallt vatten) de har inte heller satt dit en skvallerrör/utloppsrör som avslöjar om det läcker där. De har dessutom placerat inspektionsluckan rätt så högt vilket gör det svårt att öppna den o försöka ta in armen o pensla/rulla med tätskikt mot "golvet". Jag ville lösa detta själv då ingen tog ansvar.

Nu till huvudfrågan jag hällde, genom inspektionsluckan, flytspackel från bauhaus så att golvet höjdes med 3cm precis så att man kan nå "golvet" bakom väggen (bredd ca 70 cm på utrymmet) dock var det ändå svårt o nå, pensla/rulla. Så jag hällde i tätskiktet genom inspektionsluckan(köpte den mest "flytande" tätskikt. Förvånadsvärt nog så spred sig tätskiktet över hela "golvet". Problemet att jag idag 5dagar efter uthällningen av tätskiktet läste på flytspackelns påse att torktid är mellan 1-3 dygn innan tätskitet ska appliceras. Jag väntade 1dygn. Fortfarande inom det angiva spannet men med tanke på att området inte är så luftigt (luft kommer bara genom inspektionsluckan) så borde jag vänta fler dygn? Flytspackeln var hård men tänker att d kan finnas fukt som inte tatt sig ur. Är lite orolig att om det finn fukt kvar så tar den sig neråt istället, mot betongen, Vad säger ni?

Inspektionsluckan
20190818_121658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom inspektionslucka (bild mot det tätskiktade "golvet")
20190822_230001.jpg
Skapa konto

Fast vad har hänt hantverkare eller en atombomb? Hur ska du få det där tätt tänker du?

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Varför ska du ha tätskikt där inne? Tanken är väl att ha luckan för att du ska kunna inspektera efter läckor?

S SvanteC skrev:
Varför ska du ha tätskikt där inne? Tanken är väl att ha luckan för att du ska kunna inspektera efter läckor?
Jag tror jag borde ställa frågan lite mer tydligt, my bad. Om ni glömmer allt jag skrev o bara svara på frågan: jag har flytspacklat i ett området o låtit torka i 1 dygn. Sedan täskiktat. O sen läser jag på flytspackelns påse så står det torktid 1-3 dygn innan tillsättning av tätskikt. Det innebär att flytaspackeln kanske inte hann torka ut innan jag tätskiktade. Tror ni det finns någon risk att fukt e kvar som inte kan ta sig ur pga tätskiktet. O va kan hända om så e fallet Tacksam för Svar

S Sami Al skrev:
Jag tror jag borde ställa frågan lite mer tydligt, my bad. Om ni glömmer allt jag skrev o bara svara på frågan: jag har flytspacklat i ett området o låtit torka i 1 dygn. Sedan täskiktat. O sen läser jag på flytspackelns påse så står det torktid 1-3 dygn innan tillsättning av tätskikt. Det innebär att flytaspackeln kanske inte hann torka ut innan jag tätskiktade. Tror ni det finns någon risk att fukt e kvar som inte kan ta sig ur pga tätskiktet. O va kan hända om så e fallet Tacksam för Svar
Det enda det kan påverka är vidhäftningen av tätskiktet, i det här fallet spelar det ingen roll alls.
Eventuell fukt som finns kvar i spacklet kan väl torka ut nedåt?
Du har väl inte tätskikt under?
Jag hade stoppat in någon typ av fuktsensor i det där utrymmet, https://shop.anticimex.com/vatten-och-fukt/grohe-sense-fuktavkannare

Peter2400 Peter2400 skrev:
Det enda det kan påverka är vidhäftningen av tätskiktet, i det här fallet spelar det ingen roll alls.
Eventuell fukt som finns kvar i spacklet kan väl torka ut nedåt?
Du har väl inte tätskikt under?
Jag hade stoppat in någon typ av fuktsensor i det där utrymmet, [länk]
Tack för svar! Det är det jag fruktar att fukten går neråt. Om det går neråt, går den ner mot betongen, är inte detta skadligt?

Bästa svaret

S Sami Al skrev:
Tack för svar! Det är det jag fruktar att fukten går neråt. Om det går neråt, går den ner mot betongen, är inte detta skadligt?
Den otroligt lilla mängd vatten där skulle kunna vara kvar i den lilla mängden flytspackel är absolut ingen fara.

Men som andra skriver så är det ju nästintill omöjligt att få det tätt därinne i den röran och oavsett har du ju inget skvallerrör ut så Peter2400 kommer med det bästa tipset.... stoppa in ett larm och inspektera med ögonen lite då och då genom luckan.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Den otroligt lilla mängd vatten där skulle kunna vara kvar i den lilla mängden flytspackel är absolut ingen fara.

Men som andra skriver så är det ju nästintill omöjligt att få det tätt därinne i den röran och oavsett har du ju inget skvallerrör ut så Peter2400 kommer med det bästa tipset.... stoppa in ett larm och inspektera med ögonen lite då och då genom luckan.

Åhh va skönt o höra!!

Hela "golvet" är täckt med tätskikt. O nu kommer jag borra ett hål som är i samma höjd som tätskiktet där jag kommer placera ett skvaller rör. Så skulle det börja droppa från en koppling så skulle dropparna hamna på "golvet" o sen ut genom hålet. Lyckade även skapa ett fall. innan tätskiktet torkades gick det o forma. Förstår om det låter som mission impossible men de funkar

S Sami Al skrev:
Åhh va skönt o höra!!

Hela "golvet" är täckt med tätskikt. O nu kommer jag borra ett hål som är i samma höjd som tätskiktet där jag kommer placera ett skvaller rör. Så skulle det börja droppa från en koppling så skulle dropparna hamna på "golvet" o sen ut genom hålet. Lyckade även skapa ett fall. innan tätskiktet torkades gick det o forma. Förstår om det låter som mission impossible men de funkar
Då borrar du ju hål genom väggens tätskikt så läckaget går in i väggkonstruktionen... :thinking:

Då borrar du ju hål genom väggens tätskikt så läckaget går in i väggkonstruktionen... :thinking:
Nej väggen som är uppsatt är våtrumsgipskiva som sattes upp efter att vvs hade bilat igenom för att köra sin vvs grej. Dessutom kommer hålet att tätas såklart

Se bild nedan från renoveringen
20181018_203144.jpg
Skapa konto

S Sami Al skrev:
Nej väggen som är uppsatt är våtrumsgipskiva som sattes upp efter att vvs hade bilat igenom för att köra sin vvs grej. Dessutom kommer hålet att tätas såklart

Se bild nedan från renoveringen
[bild]
Ok... och de gråa rörirören är fastsatta enligt reglerna så det går att täta som man ska... ;)
Risken att något ska hända är ju inte så stor då det inte är i duschzonen men det känns lite slarvigt gjort tyvärr.

Ok... och de gråa rörirören är fastsatta enligt reglerna så det går att täta som man ska... ;)
Risken att något ska hända är ju inte så stor då det inte är i duschzonen men det känns lite slarvigt gjort tyvärr.
Så såg det ut efter tätskikt
Vad är det mer exakt som du tycker e slarvigt, (förutom att de glömde bort drän 20181025_104634.jpg
Skapa konto
eringen aom jag lyfter i tråden)? Tacksam för svar

S Sami Al skrev:
Så såg det ut efter tätskikt
Vad är det mer exakt som du tycker e slarvigt, (förutom att de glömde bort drän[bild] eringen aom jag lyfter i tråden)? Tacksam för svar
Tydligare bild
20181023_132643.jpg
Skapa konto

Det var nog mest att det såg rörigt ut i lådan och jag förstår inte varför man drar ut 2 nya rörirör men behåller de andra gamla...

Det var nog mest att det såg rörigt ut i lådan och jag förstår inte varför man drar ut 2 nya rörirör men behåller de andra gamla...
De gamla rören är elementrör och vår styrelse totalvägrade att stänga av element cirkulationen. Och rören är nära stammen så det blir svårt med att frysa nära stammen för propp. Därför blev vvsn tbungen o ha kvar en sädan bit av gammal elemnt rör.. didnt have any other choise just då

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.