3 232 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Få kan tänka sig hyra ut sin bostad
På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Nu börjar många studenter nya utbildningar men det är svårt att hitta bostad på ny ort, få vill hyra ut och ännu färre gör det.
Du kan läsa artikeln här: Få kan tänka sig hyra ut sin bostad
Du kan läsa artikeln här: Få kan tänka sig hyra ut sin bostad
Hur många av de som svarat Nej gör det för att det inte finns någon praktisk möjlighet att hyra ut i den nuvarande bostaden?
Jag hyrde ut ett rum när jag bodde i lägenhet, men skulle inte vilja hyra ut en del av huset vi bor i nu. "I princip ja, fast nej", liksom.
Jag hyrde ut ett rum när jag bodde i lägenhet, men skulle inte vilja hyra ut en del av huset vi bor i nu. "I princip ja, fast nej", liksom.
Själva vitsen med att bo i villa försvinner ju om man har någon främmande boende i huset eller på tomten.
Sedan kan man ju fråga sig hur många studenter som är intresserade att bo någon längre tid i ett attefallshus i en villaträdgård?
Sedan kan man ju fråga sig hur många studenter som är intresserade att bo någon längre tid i ett attefallshus i en villaträdgård?
Räcker ju med att läsa trådar på flashback, byggahus, familjeliv för att inse att risken är stor att bostaden far illa.
Sen är ju det en annan sak om det är en bostad avsedd för uthyrning som är anpassad för slitage och ovarsamma gäster.
Men hyra ut det egna boendet.... Nej
Sen är ju det en annan sak om det är en bostad avsedd för uthyrning som är anpassad för slitage och ovarsamma gäster.
Men hyra ut det egna boendet.... Nej
Fast du får ju välja hyresgäst själv... Och i dagens bostadsmarknad kan man verkligen välja. Har man svårt att läsa av människor så kanske Man kan få riktiga rötägg.
Men Sverige är ett skatteparadis när det gäller privatuthyrning.
Men Sverige är ett skatteparadis när det gäller privatuthyrning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Vi bygger 45kvm lägenhet på gården, blir en ”egen” tomt totalt åtskilt från vårt hus med egen bilplats,Z ZipLock skrev:
Mycket hög standard, 100mbit fiber, Telias stora tv-utbud mm, stor altan mm, jag skulle absolut bo där..!! Och har inga problem att nån bor där heller, givetvis väljer man vem som ska bo där..
Vi har en liknande situation.H Husqvarna220Ac skrev:
Köpte gammalt hus med omfattande renoveringsbehov - renoverade först uthuset på ca 50m2 och bodde där 1 1/2 år, medan vi själva med stöd av hantverkare renoverade huvudhuset.
Sedan stod uthuset tomt några år. Användes totalt kanske fem gånger av övernattande gäster. Hustrun föreslog hyra ut, men jag trodde inte det skulle gå att hitta hyresgäst (som vill betala mer än en spottstyver).
Vi bor på landet, ca 10km från Lund.
Huset har en egen trädgård och även om husen bara ligger 13m ifrån varandra på närmaste punkten kännd det privat och bra. Bla få och små fönster mot varandra och förskjutna huskroppar
Nu hyr vi ut sedan några år tillbaka - månadshyra på 6600:-
Hittills nästan enbart positiva erfarenheter.
-Lätt att hyra ut (både till studenter och "riktiga" människor).
-Gott om extra pengar i plånboken
-Mycket liten störning i privatlivet
-Mycket lite löpande jobb.
Rekomenderas
/ Fredrik
Det är lite beroende på var man har det man ska hyra ut.
Är det egen "lägehet" i källare / attefallshus på tomten man bor själv på .... kanske.
Att hyra ut ett hus som är på landet (8 mil från där man bor).... been threre. wont ever do it agin.
Tog kreditupplysning och refrens på tjejen som skulle hyra ... men vad hjälpte det ... henns kille var nån pundare .... de hade brytit upp golvet på övervångingen, dragit utan att betala och sen 3 månader senare brytigt sig in i ett huset fastän de hade nycklar..... (fick dessutom veta att killen hade ett antal drog domar mot av polisen då de utredde inbrottet )
Nä , ska man hyra ut ska det vara till studenter / hyfsat nära sin egen bostad så man han fixa problem som uppstår utan att behöva betala en förmögenhet till hantverkare
Är det egen "lägehet" i källare / attefallshus på tomten man bor själv på .... kanske.
Att hyra ut ett hus som är på landet (8 mil från där man bor).... been threre. wont ever do it agin.
Tog kreditupplysning och refrens på tjejen som skulle hyra ... men vad hjälpte det ... henns kille var nån pundare .... de hade brytit upp golvet på övervångingen, dragit utan att betala och sen 3 månader senare brytigt sig in i ett huset fastän de hade nycklar..... (fick dessutom veta att killen hade ett antal drog domar mot av polisen då de utredde inbrottet )
Nä , ska man hyra ut ska det vara till studenter / hyfsat nära sin egen bostad så man han fixa problem som uppstår utan att behöva betala en förmögenhet till hantverkare
För några år sedan så bodde jag ett större hus, där vi hyrde ut ett eller ibland två rum till studenter (även tyska och nederländska) Det var kul, de var i samma ålder som våra barn, de åt med oss och en del har jag kontakt med fortfarande, Man fick träna sin engelska och lära sig saker om andra länder
Liknande trådar
-
Takomläggning resultat, fackmannamässigt utfört?
Tak & Vind -
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov -
Hjälp, fackmannamässigt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tvist om Fackmässigt - bästa sättet?
Juridik -
Nyborrad brunn, knasiga värden på vattnet och färg som inte kan bestämma sig.
Vatten & Avlopp