Byggahus.se
Hej
Jag har pelletsbrännare för värme i huset o ungefär 20,000kr per år köper pellet, nu tänker jag att köpa 2 stc luftvärmepump Panasonic eller Mitsubishi istället , är det rimligt att göra det o vet ni hur mycket blir elpriset på vintermånad om 2st luftvärmepump 24 timmar vara på (ungefär).Huset är 2 plan o 110 kvm.
Tack på förhand

• 83B1D3F1-4F02-4A6E-9264-063E8681EAB4.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att säga när man inte vet isoleringsmängd eller var huset är någonstans.
Din planlösning är ganska instängd så det är svårt att få ut värmen från innedelen till alla rum. Du kommer få behålla befintligt system för att bara stötta med lufvärmepumpen.

Jag rekommenderar att köpa en med flera innedelar istället för 2st separata. Men i ditt fall kanske det är lämpligare med en luft-vatten värmepump.

• Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är svårt att säga när man inte vet isoleringsmängd eller var huset är någonstans.
Din planlösning är ganska instängd så det är svårt att få ut värmen från innedelen till alla rum. Du kommer få behålla befintligt system för att bara stötta med lufvärmepumpen.

Jag rekommenderar att köpa en med flera innedelar istället för 2st separata. Men i ditt fall kanske det är lämpligare med en luft-vatten värmepump.
Måste vara en rejäl luftvärmepump om den ska orka med 2 innedelar, betydligt mer effekt med 2st, vet inte hur det ser ut prismässigt?

20000kr i pellets är väl ca 40000kwh..? Sen beroende på verkningsgrad mm..

• Gilla
Tomy12
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:

^^ det här. För att kunna utnyttja en Luft-luft behöver du en mer öppen planlösning. Om du redan har vattenburen värme i huset, använd den istället med en luft-vatten -pump.

Jag har ingen aning om hur priset på pellets är eller hur effektiv en sådan är jämfört med en LVP (Luft-Vatten-Pump) men för en LVP får du ut ca 5kW värme för varje kW tillförd el.

• Gilla
Tomy12
  • Laddar…
Jag använder både och
Bästa komforten utan jämförelse är pellets
luft luft är och kommer alltid att bli en kompromiss för de fattiga

A andost skrev:
^^ det här. För att kunna utnyttja en Luft-luft behöver du en mer öppen planlösning. Om du redan har vattenburen värme i huset, använd den istället med en luft-vatten -pump.

Jag har ingen aning om hur priset på pellets är eller hur effektiv en sådan är jämfört med en LVP (Luft-Vatten-Pump) men för en LVP får du ut ca 5kW värme för varje kW tillförd el.
Kanske vid +7gr, men redan vid 0gr så har det fallit rejält..pellets bekvämt motför ved, men ändå massa jobb jämförelse med värmepump..

• Gilla
Tomy12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.