4 480 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
ljusbågsdetektorer, AFDD? Vill veta mer.
Som nämnts tidigare får man se dem som skydd för enskilda grupper och då såna man realistiskt kan bedöma riskerna för. Inget att likt JFB sätta före delar tex en central. USA fallet som witten skrev ursprung i lägre spänning högre strömmar och andra kontakttyper tex de typiska flatstiften.snuttjulle skrev:
Konstigt att det verkar vara många som ser alla nackdelar och svårigheter med en sådan produkt när det enligt artikeln och vad jag minns används till stor del i USA sedan många år och tydligen inte är så dålig.
Och om nu Tyskland är med på spåret borde priset på dessa inte vara hutlöst högt.
Säger inte på nått sett att det är en bra sak eller kanske helt bortkastade pengar men är nyfiken på hur den fungerar och hur de ser ut i de länder där den används. Är det något som används lika ofta som ett fullt överspänningsskydd?
Beteendet för såna skydd med frånkoppling vid missad självdiagnostik mm är inget man vill ha på mer än enstaka grupper. Kostnaden är och blir hög för nischprodukter som i stort tillför onödig komplexitet där den inte krävs eller tillför speciellt mycket.
Blir gärna som elmont skrev dyra plåster och grunden är som alltid att se till att installationer är korrekt utförda för att sen i någon punkt dessutom ses över och underhållas. Den enkla regeln följd så försvinner behovet av det mesta annat likt temat här. Nu är det ju bedömt tex av trådar här på forumet ibland svårt att få till bra installationer oavsett hempul eller firmor men plåster är knappast boten på det.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
fast med det sättet att resonera så behöver man ju ingen jordfelsbrytare, eller skyddsjord heller. Är anläggningen välskött, utan fel. Så behövs inga skyddsfunktioner....GK100 skrev:
Som nämnts tidigare får man se dem som skydd för enskilda grupper och då såna man realistiskt kan bedöma riskerna för. Inget att likt JFB sätta före delar tex en central. USA fallet som witten skrev ursprung i lägre spänning högre strömmar och andra kontakttyper tex de typiska flatstiften.
Beteendet för såna skydd med frånkoppling vid missad självdiagnostik mm är inget man vill ha på mer än enstaka grupper. Kostnaden är och blir hög för nischprodukter som i stort tillför onödig komplexitet där den inte krävs eller tillför speciellt mycket.
Blir gärna som elmont skrev dyra plåster och grunden är som alltid att se till att installationer är korrekt utförda för att sen i någon punkt dessutom ses över och underhållas. Den enkla regeln följd så försvinner behovet av det mesta annat likt temat här. Nu är det ju bedömt tex av trådar här på forumet ibland svårt att få till bra installationer oavsett hempul eller firmor men plåster är knappast boten på det.
Men om de här produkterna kan antas ha hög andel "falsklarm" och dessutom är dyra, så är det sannolikt bättre att skippa dem.
För den som orkar och vill gräva ner sig i en mycket lång diskussion om den tyska tillämpningen (de har en strängare formulering av 427.1) så kan man läsa här efter översättning i Google Translate:
https://www.bundesbaublatt.de/artik...er_in_der_neuen_DIN_VDE_0100-420_2995142.html
Tyska arbetsgruppen för elektroteknik i statlig och kommunal förvaltning (fritt översatt) har ungefär samma syn som @GK tycker jag.
https://www.bundesbaublatt.de/artik...er_in_der_neuen_DIN_VDE_0100-420_2995142.html
Tyska arbetsgruppen för elektroteknik i statlig och kommunal förvaltning (fritt översatt) har ungefär samma syn som @GK tycker jag.
Men är inte dessa normalt optiska? Vad jag har fattat så är dessa elektroniska? Viss skillnad då de optiska löser ut om du använder blixt när du fotograferar.E elmont skrev:
Risken med "glappkontakter" är väl ökande med ökad ström, vilket det blir för att ha samma effekt med halva matningsspänningen.
Har av egen erfarenhet även sett att det i nordliga delstater, där klimatet kan vara väl så bistert som vi är vana vid, men där man fortfarande kör värmen i luftkanaler, där var det vanligt med elektrisk värmefilt eller värmedyna i sängen på vintern. Jag är helt enig om att man kan ha mycket skyddstänk runt en elmadrass, med sitt slitage och sina risker. De kör också en hel del sängtextilier i blandmaterial polyester/bommul, och just polyestern känns inte bra mot gnista/brand.
Längst norrut (Wi) kördes dock värmen vattenburen i lite modernare hus, även om många hävdar att det är omodernt.
Luftburet har sina begränsningar i att få fram effekt, och många vill spara genom att hålla huset svalare, då blir det en elkamin i sovrummet också.
Har av egen erfarenhet även sett att det i nordliga delstater, där klimatet kan vara väl så bistert som vi är vana vid, men där man fortfarande kör värmen i luftkanaler, där var det vanligt med elektrisk värmefilt eller värmedyna i sängen på vintern. Jag är helt enig om att man kan ha mycket skyddstänk runt en elmadrass, med sitt slitage och sina risker. De kör också en hel del sängtextilier i blandmaterial polyester/bommul, och just polyestern känns inte bra mot gnista/brand.
Längst norrut (Wi) kördes dock värmen vattenburen i lite modernare hus, även om många hävdar att det är omodernt.
Luftburet har sina begränsningar i att få fram effekt, och många vill spara genom att hålla huset svalare, då blir det en elkamin i sovrummet också.
Ja de är optiska. Men om man vill dra någon parallell kan man isf jämföra ljusbågsvakten i ställverk med säkringar, JFB, skyddsjord, plastisolering i normalinstallationer dvs ett viktigt grundläggande skydd i respektive sammanhang. AFDD kan man då para ihop med ljusbågseliminerare för ställverk dvs något för speciella fall med värderade risker.snuttjulle skrev:
Jo, de krävs av denna förordning i offentliga byggnaders (förvaltningars?) sov- och uppehållsrum. Man nämner särskilt daghem, äldre- och handikappboenden. Man nämner också "tunga belastningar som ansluts med stickpropp" i samma beoenden, och räknar upp tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin.Pen skrev:
För den som orkar och vill gräva ner sig i en mycket lång diskussion om den tyska tillämpningen (de har en strängare formulering av 427.1) så kan man läsa här efter översättning i Google Translate:
[länk]
Skall sitta på "sista säkring", och man säger tom i förordningen att om anläggningen av detta fördyras med miljonbelopp, eller i vissa fall tiotals miljoner (SEK) så har man projekterat fel och skall tänka om i gruppindelning - jag tolkar det så att färre AFDD-skydd skall behövas.
Personligen funderar jag på hur dessa skydd skall provas, och hur ofta, för att säkerställa önskad funktion. Att provningen skall dokumenteras och journalföras är självklart (för den typen av byggnader).
För, ärade läsare, vist har Du provat dina jordfelsbrytare enligt tillverkarens instruktion (3/6/12 månader) den sista tiden, och skrivit upp på en journal med signatur vilket datum det var? Att inte prova dem är som att ha ett reservdäck i bilen, som man aldrig pumpat...)
Jag fick det till (i den översättning jag fick) att arbetsgruppen avfärdar behovet av AFDD i de flesta fall - eftersom kraven i 427.1 tillgodoses på andra sätt:S Soltorp40 skrev:
Ett konsekvent genomförande av dessa krav garanterar en hög skyddsnivå i offentliga byggnader och säkerställer skydd för personer och egendom i allmänhet i rum och platser enligt avsnitt 421.7 i DIN VDE 0100-420: 2016-02. I detta avseende finns det från AMEV: s synvinkel i princip inget behov av att använda AFDD: er. Tilläggskostnaderna för AFDD: er, som kan vara på den femsiffriga, och i vissa fall inom det 6-siffriga sortimentet, för berörda offentliga byggnader är i de flesta fall orättfärdiga och ogrundade.
Fotnot: AMEV är arbetsgruppen för elektroteknik i statlig och kommunal förvaltning.
Det var en bra länk du kom in med tidigare med en rejäl uppräkning av de åtgärder som i de flesta fall täcker in skydd som denna komponenten alternativt kan ge. Återstår de fall där den kan vara berättigad men de är nog inte så frekventa i de domäner vi brukar röra oss kring här på BH.Pen skrev:
Jag fick det till (i den översättning jag fick) att arbetsgruppen avfärdar behovet av AFDD i de flesta fall - eftersom kraven i 427.1 tillgodoses på andra sätt:
Ett konsekvent genomförande av dessa krav garanterar en hög skyddsnivå i offentliga byggnader och säkerställer skydd för personer och egendom i allmänhet i rum och platser enligt avsnitt 421.7 i DIN VDE 0100-420: 2016-02. I detta avseende finns det från AMEV: s synvinkel i princip inget behov av att använda AFDD: er. Tilläggskostnaderna för AFDD: er, som kan vara på den femsiffriga, och i vissa fall inom det 6-siffriga sortimentet, för berörda offentliga byggnader är i de flesta fall orättfärdiga och ogrundade.
Fotnot: AMEV är arbetsgruppen för elektroteknik i statlig och kommunal förvaltning.
Dessutom en lisa att få läsa fackmässiga argument och inte likt här i SE trams kring "fulel", "hempul" osv i Elinstallatören med en okunnig tönt kommenterande med armarna i kors myndigt över bröstet.
Jag har för mig att jag läst om att elektroniska ljusbågsdetektor används för strängar i en solcellsanläggning. Där är det i en seriekopplad sträng med ca 20 paneler likströmmar på ca 10 A och uppåt 900 Volt. Får man glappkontakt och ljusbåge blir det en duktig svetslåga och kan uppstå brand i byggnaden som följd.
Liknande trådar
-
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Värmepumpar -
11 grader inomhus i villa. Hur energieffektivisera?!
Värme allmänt -
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus -
Vill byta korgen till diskmaskin
Kök -
Hur monterar jag front på villboda diskmaskin? IKEA
Kök