Några riktiga guldkorn har jag inte tips på, men Woodcraft och Rockler finns där i varje fall. Tyvärr är ingen av dem i min mening på topp när det gäller handverktyg som hyvlar, stämjärn o dyl, men de har en del annat godis.Masses skrev:
Woodcraft finns på många orter, brukar själv handla där. De har ett hyfsat sortiment av lite allt möjligt som en trägnagare uppskattar, inkl Festool (allmänna tillbehör samt förbrukningsmaterial som slippapper och sågklingor är betydligt billigare där än här hemma - en halv väska motsvarar ganska många tusenlappars besparing). De har även en del Veritas, som tex sågar och märkverktyg, men just hyvlar slutade de med för en tid sedan. Andra saker jag köpt där är tex DMT diamantbrynen, bandsågstillbehör, jig-tillbehör, Incra pryttlar, Titebond lim, div Kreg-produkter och Bessey tvingar. Det är heller inga problem att köpa en Dust Deputy där och knöla ner den i resväskan. Den väger inget men tar stor plats. Det går dock bra att fylla DD:n med kläder mm så att den i praktiken inte tar upp så mycket plats
Just när det gäller Bessey kan det vara värt att ta en sväng förbi Lowe's. Priserna hos Woodcraft är ok med våra mått mätt, men Lowes ligger en bra bit under. Deras sortiment är dock inte lika omfattande som hos WC, så kolla deras websida först. Home Depot har också Bessey, men Irwin och Jorgensen har en tendens att dominera på butikshyllorna.
Sant, men Sales Tax är oftast så låg att det knappt lönar sig. Ofta ligger skatten på runt 7%, i vissa stater på 9%, men det är sällynt med så hög skatt. Oregon är trevligt med 0%!agehall skrev:
Sedan har vissa stater ingen moms på kläder, vill minnas att det var så i New Jersey när jag bodde där för länge sedan. Home Depot har för övrigt ibland mycket prisvärda arbetskläder av hög kvalité.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den är inte så hög, men oftast är det ju enkelt (och billigare!) att beställa från någon annan handlare via Amazon och då slipper man ju skatten. Det gör ändå viss skillnad...
NY har tagit bort sales tax på kläder under $100 (eller är det $150?) och NJ har gjort detsamma ojmr. Sedan har även NJ sänkt sales tax i vissa områden, bara för att göra saker mer komplicerade. Är man i NYC/NJ-området, så är Newport Mall ett bra ställe att handla på. Går man sedan tvärs över stora gatan utanför så ligger det ett gigantiskt Homedepot där...
Värt att notera är att Louisiana, som enda delstat, har infört ett system där utlänningar kan få tillbaka sales tax precis som om det vore VAT/moms.
NY har tagit bort sales tax på kläder under $100 (eller är det $150?) och NJ har gjort detsamma ojmr. Sedan har även NJ sänkt sales tax i vissa områden, bara för att göra saker mer komplicerade. Är man i NYC/NJ-området, så är Newport Mall ett bra ställe att handla på. Går man sedan tvärs över stora gatan utanför så ligger det ett gigantiskt Homedepot där...
Värt att notera är att Louisiana, som enda delstat, har infört ett system där utlänningar kan få tillbaka sales tax precis som om det vore VAT/moms.
När jag nyligen var på en home depot i Austin och frågade efter arbetskläder fick jag ett väldigt blankt uttryck till svar. Det har vi inte, menade han, "möjligtvis om du kollar på målaravdelningen". Det berodde alltså inte på att han inte förstod vad jag var ute efter, utan han inte trodde arbetskläder fanns.mycke_nu skrev:
Poängen med storyn är inte att man inte kan köpa arbetskläder på HD. Snarare kan man antagligen det mycket väl (hade inte tid att springa runt mer där inne, så jag vet inte om han hade rätt), men lärdomen är att man inte alltid på denna typ av etablissemang kan lita på kompetensen hos personalen.
Jag köpte för övrigt tigersågsblad och skyddshanskar på HD. Det är bra priser på sådant upplever jag.
Ytterligare en sak jag ska köpa nästa gång jag kommer dit (förhoppningsvis i sommar) är dessa: http://www.squeakyfloor.com/counter-snap.html Förhoppningsvis blir våra golv mindre knarriga efter det...
Tack för tips och allt...
Lutar åt att det blir lite online köp och få skickat till hotellet (hoppas det går btw)
Har tittat på
Woodpecker
http://www.woodcraft.com/
http://www.eagleamerica.com/
Vad jag sett så har iallafall Woodcraft några butiker i stan...
Lutar åt att det blir lite online köp och få skickat till hotellet (hoppas det går btw)
Har tittat på
Woodpecker
http://www.woodcraft.com/
http://www.eagleamerica.com/
Vad jag sett så har iallafall Woodcraft några butiker i stan...
Aha, jag fattade inte att du skulle åka... Nåja - jag vill gärna ha tips om du hittar nåt bra!
Minnesota har ju ingen moms/skatt på kläder så mitt tips blir nog den stora Outletbyn norr om Minneapolis som heter "Albertville premium outlets". Om man nu handlar annat än verktyg det vill säga.
Minnesota har ju ingen moms/skatt på kläder så mitt tips blir nog den stora Outletbyn norr om Minneapolis som heter "Albertville premium outlets". Om man nu handlar annat än verktyg det vill säga.
Jättegammal tråd men tänkte endå fråga hur det gick?D Dadde skrev:Tackar för alla svar!
Tack för tipset på butiker. Lowes verkar vara lite billigare än The home depot. Båda ställena verkar ligga ganska nära där vi skall bo.
Jag har en Dewalt skruvdragare hemma med tillhörande batteriladdare DE9118. Men den skruvdragaren är bara på 12V. Kommer den fungera att ladda 18V batterierna från USA i den?
Alla jag har hört som provat USA-import på framförallt elverktyg/powertools är riktigt missnöjda för att styrkan och kvalitén är sämre där (varför vet jag inte) men det verkar vara en stor skillnad iaf.
Sen är det en riktig djungel att handla i där Amerikanerna har en hel massa tex Dewalt som är budget och inte ens går att köpa i Sverige dessa är också riktigt kassa.
Detta kan ha ändrats dom senaste åren men det har jag inte koll på.
Dessutom varför gjorde Dewalt som dom gjorde med 708an som istället blev 780 som enligt mig och många snickare är mycket sämre än den tidigare 708an.
Jag har en hel rigg med Dewalt som jag tycker är otroligt bra (ja har en dw708qs) och dom har ju blivit kvalitetsmaskiner igen efter att ha varit Black&Decker en stund pga deras köp av Dewalt.
Sen hade jag Hitachi tidigare vilket också var bra men dom gick och bytte batteristandarden gång för mycket så jag tröttnade på att inte kunna uppdatera utan att ha olika laddare för olika maskiner.
Festool är bra kvalité men mycket krångel med konstiga lösningar vilket gör massa köp av extra grejor sen priset är för högt
Största problemet med amerikanska elverktyg är att de har 110 volt 60 hertz medan vi har 230 volt 50 hertz.
Jag skulle inte experimentera med sådant.
Däremot ser det ut att finnas en del intressanta handverktyg där borta.
Jag skulle inte experimentera med sådant.
Däremot ser det ut att finnas en del intressanta handverktyg där borta.
Batteridrivna verktyg funkar väl om man köper en 220V laddare?
Absolut, eller en nätomvandlare likt denna: https://www.clasohlson.com/se/Mellantransformator-konverter-230-110-V/36-3534RompisKompis skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Jag har kört Senco Fusion laddaren samt en Hitachi NiCd laddare på den utan problem, men vad dom "kräver" vet jag inte.R Robert-san01 skrev:
Finns säkert kraftigare att köpa. Vill minnas att det är den där "Vanson" som jag driver laddarna med.
Äsch, I call BS.Henke203 skrev:
Klart det finns skräp i USA på samma sätt som det finns skräp här. Enda skillnaden är att utbudet av verktyg oftast är större där än här.