Byggahus.se
Hej hej,

Jag har en byggnad på vårt torp som jag inte kommer in i då nyckeln har varit borta i ca 20 år.

Låset ser ut såhär:
las.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyckeln tror jag ser ut ungefär såhär
nyckel (1).png
Skapa konto

Och slutligen tror jag att låset på andra sidan ser ut ungefär såhär:
insdia.png
Skapa konto

Har ni någon ide på hur jag enklast tar mig in i byggnaden? Lära sig att dyrka lås eller ta dit en låssmed?

Mvh Jonas

De gamla låsen har inge direkta spärrelement så de brukat gå att öppna med en bockad kraftig ståltråd så länge den kommer förbi det som utgör nyckelns profil.
Efter det är öppet så bör en låssmed kunna tillverka en passande nyckel, en del kan tillverka en nyckel utan att låset öppnas först men alla besitter inte den kunskapen men det kräver att han har ett ämne att utgå ifrån med sig.

1 123abc skrev:
De gamla låsen har inge direkta spärrelement så de brukat gå att öppna med en bockad kraftig ståltråd så länge den kommer förbi det som utgör nyckelns profil.
Efter det är öppet så bör en låssmed kunna tillverka en passande nyckel, en del kan tillverka en nyckel utan att låset öppnas först men alla besitter inte den kunskapen men det kräver att han har ett ämne att utgå ifrån med sig.
Tack så jättemycket för svaret! Jag kan få tag i ståltråd och bocka den. Hur gör jag sedan? Tack för hjälpen

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Beror lite på hur låset är konstruerat.
Ibland går det att använda precis som en nyckel och dra in kolven direkt medans andra kräver att man samtidigt lyfter en spärr.
Svetstråd kan ibland vara lämplig då den är grövre än en tunn ståltråd.

L
Spännande! Ett hus som inte beträtts på 20 år - vad kan finnas därinne?

Hur ser gångjärnssidan ut? Uthusdörrar har ju ofta utanpåliggande gånggärn, så det kanske är lika lätt att lossa dörren från gångjärnen som att lära sig dyrka upp ett gammalt, kanske ihoprostat lås.

1 123abc skrev:
Beror lite på hur låset är konstruerat.
Ibland går det att använda precis som en nyckel och dra in kolven direkt medans andra kräver att man samtidigt lyfter en spärr.
Svetstråd kan ibland vara lämplig då den är grövre än en tunn ståltråd.
Ok tack för svaret! Jag ska testa

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur ser gångjärnssidan ut? Uthusdörrar har ju ofta utanpåliggande gånggärn, så det kanske är lika lätt att lossa dörren från gångjärnen som att lära sig dyrka upp ett gammalt, kanske ihoprostat lås.
Mycket bra svar, jag ska ta en bild nästa gång jag är där och ladda up :)

Eller kanske "bryta sig in" en annan väg som är lätt att ta sig in igenom och laga efteråt för att från insidan kunna skruva los låset?

Tänk på att andra nycklar mycket väl kan passa ett så här gammalt lås.
Har du inga andra liknande nycklar på gården?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack så mycket för all hjälp! Det som tillslut lyckades lösa problemet var att jag hittade en insexnyckel som passade precis i skarven mellan dörr och dörrporten och jag kunde på så sätt "trycka tillbaks" låset! Väldigt tillfredsställande när jag tillslut lyckades.

Om någon är intresserad så spelade jag in en youtube video med lösningen:

Tack för all hjälp!

• Gilla
  • Älska
malohl1 och 10 till
  • Laddar…
C cheddarost skrev:
Tack så mycket för all hjälp! Det som tillslut lyckades lösa problemet var att jag hittade en insexnyckel som passade precis i skarven mellan dörr och dörrporten och jag kunde på så sätt "trycka tillbaks" låset! Väldigt tillfredsställande när jag tillslut lyckades.

Om någon är intresserad så spelade jag in en youtube video med lösningen:
[media]
Tack för all hjälp!

Riktigt spännande film

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.