Byggahus.se
ricebridge ricebridge skrev:
Precis exakt samma problem som här, fast skillnaden är att jag var den som satte in dem som nybliven husägare för knappt ett decennium sen. Men då hade jag levt större delen av livet med vanliga svenska lägenhetsdörrar, och de var sannerligen inte mycket bättre de. Som knappt 20-åring och nyss flyttad hemifrån funderade jag många gånger på om det ginge att fylla lägenhetsdörrarna med något, så att de skulle bli tysta.
Man får väll vänta ett decennium till och byta till bättre kvalla :D

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
"core values" Är väl olika starka för olika företag och kan förändras över tid.
Och företags ägarförhållanden över tid är sånt som kan få styrelsen att justera lite på såna värden. Är Assa samma företag idag som för 50år sedan?
Byta bergsäker kvalitet mot några års kortsiktig vinst har hänt förr.

Ofta arbetar större företag väldigt nära och ihop med leverantörerna för att optimera vitala delar till den tilltänkta produkten.
Extremt vanligt i fordonsindustrin!
Det är därför tex en koppling, en automatlåda, en turbo, en AC-kompressor eller en styrservopump från ett och samma företag och med samma "familjenamn" kan vara väldigt olika konfigurerad och med olika toleranser och materialval.
Som ger olika livslängd för att passa olika applikationer och marknader. Ofta ställer man väldigt detaljerade och noga valda krav och de som uppfyller de får eventuellt leverera sin komponent.
Visst är det så.
Har 30+ års erfarenhet från bilkonstruktion.
Min kommentar var mest riktad mot just lås.
Även i bilindustrin finns problemet som sagt med usla lås.
Och ofta kommer någon på i efterhand att det visst gick att kroka upp den vägen eller att en lås cylinder inte håller måttet etc.
Också får man sätta dit ett extra skydd där för dyra pengar.
Om jag jämför med andra områden då är det helt andra saker som brukar kräva omkonstruktion.
En lev håller inte måttet. En tolerans har missats. Inte att man struntat helt i att prova själva grundfunktionen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
ASSAs evolution serie var framtagen för att dela så mycket delar som möjligt mellan olika varianter och nyheten var en modulär konstruktion.
Att utvecklingen drevs av ekonomiska och produktionstekniska beslut kan knappast ifrågasättas.
ASSA var i en period där det skulle sparas pengar i produktion vilket ledde till att även beprövade produkter fick delar av andra material men de fungerade inge bra och det gamla återinfördes.
ASSAs evolution var ett riktigt sorgebarn och jag bytte ut betydligt fler än jag sålde (ville helst inte sälja en produkt som inte fungerade bra), inget fungerade som man förväntade sig och var leverans hade ett nytt revisionsnummer.
Det var först när ASSA ändrade om 2002 helt och det blev mer likt äldre låshus än evolutions modultänk som de började fungera.
De tänkta "ekonomiska besparingarna" måste ha varit väldigt kostsamt för ASSA.
Förutom att spara pengar i själva produktionen så flyttades produktion och montering till billigare länder.
Däremot kan inte dagens låshus 2002 jämföras med de som fanns för 11 år sedan för där är inget likt, jag tror inte en endaste detalj är den samma i låshusen men det är möjligt att någon skruv till ovansidan (deckel) eller stolpen är lika.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
1 123abc skrev:
ASSAs evolution serie var framtagen för att dela så mycket delar som möjligt mellan olika varianter och nyheten var en modulär konstruktion.
Att utvecklingen drevs av ekonomiska och produktionstekniska beslut kan knappast ifrågasättas.
ASSA var i en period där det skulle sparas pengar i produktion vilket ledde till att även beprövade produkter fick delar av andra material men de fungerade inge bra och det gamla återinfördes.
ASSAs evolution var ett riktigt sorgebarn och jag bytte ut betydligt fler än jag sålde (ville helst inte sälja en produkt som inte fungerade bra), inget fungerade som man förväntade sig och var leverans hade ett nytt revisionsnummer.
Det var först när ASSA ändrade om 2002 helt och det blev mer likt äldre låshus än evolutions modultänk som de började fungera.
De tänkta "ekonomiska besparingarna" måste ha varit väldigt kostsamt för ASSA.
Förutom att spara pengar i själva produktionen så flyttades produktion och montering till billigare länder.
Däremot kan inte dagens låshus 2002 jämföras med de som fanns för 11 år sedan för där är inget likt, jag tror inte en endaste detalj är den samma i låshusen men det är möjligt att någon skruv till ovansidan (deckel) eller stolpen är lika.
OK. Man stod och skrek och smällde dörrar(!, i mötesrummen), när konstruktörerna inte fick gehör för sina varningar?
Som det var nere på Mercedes på 90-talet.
Isåfall tar jag tillbaka mina anklagelser mot Assas ingenjörer.

K karlmb skrev:
OK. Man stod och skrek och smällde dörrar(!, i mötesrummen), när konstruktörerna inte fick gehör för sina varningar?
Som det var nere på Mercedes på 90-talet.
Isåfall tar jag tillbaka mina anklagelser mot Assas ingenjörer.
Om jag ska gissa så tror jag de struntade i vad ingenjörerna sa då det nya modulära låset var beslutat.
Att det modulära låset inte fungerade i praktiken gjorde knappast saken bättre.
När jag ser det nya ASSA 2002 låshuset så upplever jag att ingenjörerna äntligen fått gehör för sina invändningar men det är även vad de flesta i branschen ville ha.
Jag vill minnas tidigt 2000-tal innan evolution kom ut på marknaden och jag var på ASSA i Eskilstuna och det var en introduktion av ASSA evolution och det vi alla frågade oss var "hur ska detta fungera och hålla", redan då framförde jag mina protester.
Nu kallas dom inte evolution längre utan connect.

Postar 2st bilder så de som är intresserade kan se skillnaden mellan nya och äldre 2002.
Nytt fungerande ASSA 2002
50024079_grande.jpg

Äldre 2002 med massor av bekymmer.
0.jpg

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kan bara säga att jag känner igen scenariot till 110% efter mina dryga 20år i olika teknikföretags utvecklingsavdelningar.
De som är framgångsrika långsiktigt är de som lyssnar på de som är tekniskt insatta och inte tar "styrelsebeslut" och trycker neråt.

Samtidigt måste det vara en balans också.
Ingen glömmer väl Erikssons mobiltelefonutveckling under 90-talet.
Man tog fram världens (tekniskt sett) bästa telefoner till en marknad som mer och mer lutade åt amatörkonsumenthållet med fallande priser och helt andra önskemål.
Balla färger, byta skal, spela spel, inbyggd antenn osv..

Att Erikssonluren hade separata mottagar och sändarenheter, bäst ljud i normala och svåra miljöer och bäst mottagning osv var inget annat en felsatsning.
Här skulle ingenjörerna kanske haft lite mindre att säga till om.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om jag ska gissa så tror jag de struntade i vad ingenjörerna sa då det nya modulära låset var beslutat.
Att det modulära låset inte fungerade i praktiken gjorde knappast saken bättre.
När jag ser det nya ASSA 2002 låshuset så upplever jag att ingenjörerna äntligen fått gehör för sina invändningar men det är även vad de flesta i branschen ville ha.
Jag vill minnas tidigt 2000-tal innan evolution kom ut på marknaden och jag var på ASSA i Eskilstuna och det var en introduktion av ASSA evolution och det vi alla frågade oss var "hur ska detta fungera och hålla", redan då framförde jag mina protester.
Nu kallas dom inte evolution längre utan connect.

Postar 2st bilder så de som är intresserade kan se skillnaden mellan nya och äldre 2002.
Nytt fungerande ASSA 2002
[bild]

Äldre 2002 med massor av bekymmer.
[bild]
Fast går det fortfarande att knacka upp själva cylindrarna..?

K karlmb skrev:
Fast går det fortfarande att knacka upp själva cylindrarna..?
Beror på vad det är för låscylinder.
Gege löste till exempel problemet med magnetiskt överstift.
Detta finns på nätet men ingen jag ser i verkligheten då det inte fungerar lika bra i praktiken på låscylindrar som varit monterade ett tag med lite skräp i kanalerna.
En del låscylindrar med hårdare fjädrar och stor skillnad i stifthöjd är extremt svåra samt att vi ofta har fler stiftkanaler i Sverige gör att det inte fungerar lika lätt samt att det ser lättare ut än det är i verkliga förhållanden.
I verkligheten är det inte ett problem då inbrott vanligtvis inte går till på det sättet.

1 123abc skrev:
Beror på vad det är för låscylinder.
Gege löste till exempel problemet med magnetiskt överstift.
Detta finns på nätet men ingen jag ser i verkligheten då det inte fungerar lika bra i praktiken på låscylindrar som varit monterade ett tag med lite skräp i kanalerna.
En del låscylindrar med hårdare fjädrar och stor skillnad i stifthöjd är extremt svåra samt att vi ofta har fler stiftkanaler i Sverige gör att det inte fungerar lika lätt samt att det ser lättare ut än det är i verkliga förhållanden.
I verkligheten är det inte ett problem då inbrott vanligtvis inte går till på det sättet.
OK tack för info.
Förlåt om jag kapar tråden, men gällande alternativ så känns det ändå som det börjar bli dags att överge nyklar..
En del kritik mot Assa har fått mig att titta runt lite, vad säger en låssmed om ID-lock?
https://www.kjell.com/se/produkter/...s/id-lock-150-elektroniskt-dorrlas-vit-p50055

K karlmb skrev:
OK tack för info.
Förlåt om jag kapar tråden, men gällande alternativ så känns det ändå som det börjar bli dags att överge nyklar..
En del kritik mot Assa har fått mig att titta runt lite, vad säger en låssmed om ID-lock?
[länk]
De vissa klagar på med ID-lock är hög batteriförbrukning.
Nej det är inte dags att överge nycklar än, även elektroniska lås dras med svagheter.
Däremot kan elektroniskt och mekaniskt kombineras beroende på vad man vill uppnå.

1 123abc skrev:
De vissa klagar på med ID-lock är hög batteriförbrukning.
Nej det är inte dags att överge nycklar än, även elektroniska lås dras med svagheter.
Däremot kan elektroniskt och mekaniskt kombineras beroende på vad man vill uppnå.
Det som kan vara en nackdel med helelektroniskt som jag ser det är förstås om elektroniken fallerar. Kanske trots allt Danalock på insidan är den bästa kompromissen. Blir ju halva priset och väldigt litet designingrepp om man tex har gammal stil på tryckena.
Dock verkar inte Danalock vara SSF-klassade öht. Varför?

Det finns en övertro till att elektroniskt media är bättre än fysiskt media vilket inte alltid är sant.
Allt ifrån osäkert öppningsmedia till sårbar kommunikation eller mekaniska svagheter, däremot talas det mindre om svagheter i elektroniska lås.
Elektroniska lås behöver inte vara bättre än mekaniska.
Angående klassningar så måste produkten provas och uppfylla de krav normen ställer vilket inte alla gör.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Avsaknaden av elektronik gör ju att det känns mer robust. Fast det är smidigt utan nyckel ;)

1 123abc skrev:
Det finns en övertro till att elektroniskt media är bättre än fysiskt media vilket inte alltid är sant.
Allt ifrån osäkert öppningsmedia till sårbar kommunikation eller mekaniska svagheter, däremot talas det mindre om svagheter i elektroniska lås.
Elektroniska lås behöver inte vara bättre än mekaniska.
Angående klassningar så måste produkten provas och uppfylla de krav normen ställer vilket inte alla gör.
Har tittat lite mer på Danalock idag.
Jag tror inte de behöver ngn klassning eftersom de enbart ersätter en människa på insidan som vrider på låsvredet.
Fast det är klart , man vill ju inte att det ska gå att hacka sig in via mobilen eller liknande.
Finns det någon som vet hur pass säkra Danalock är egentligen?
Jag gillar både koncept, design och prislapp. ..
Jag hoppar över hit:
https://www.byggahus.se/forum/threads/danalock-v3-nagon-som-taenkt-prova.298762/

Redigerat:
K karlmb skrev:
Har tittat lite mer på Danalock idag.
Jag tror inte de behöver ngn klassning eftersom de enbart ersätter en människa på insidan som vrider på låsvredet.
Fast det är klart , man vill ju inte att det ska gå att hacka sig in via mobilen eller liknande.
Finns det någon som vet hur pass säkra Danalock är egentligen?
Jag gillar både koncept, design och prislapp. ..
Jag hoppar över hit:
[länk]
Om du vill ha danalocks lösning så köp den, någonstans så väljer man vad som är lämplig lösning.
Oavsett vad du har för lösning så kommer ett inbrott troligtvis ske via ett fönster eller en uppbruten dörr.
Jag ser inga hinder så länge ditt försäkringsbolag inte ställer krav på låsning, är det okej med försäkringsbolag så är det bara att installera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.