hej!
Mitt problem är att vi inte har nåt vidare tryck i våra vattenkranar, endast ca 0,5 bar.
Vi har en egen brunn med hydrofor egen vattenpump etc. vi har haft dåligt tryck innan och då har jag kunnat lufta hydroforen och sen fått tillbaka trycket, dock har jag fått justera ner trycket på tryckströmbrytaren varje gång jag luftat. Igår märkte jag att det var dåligt tryck i kranarna och att pumpen gick hela tiden. Hydroforen var i princip full av vatten. Jag stängde av pumpen och gick och la mig. Idag luftade jag hydroforen men efter det klarar inte pumpen av att bygga upp högre än 0,5 bar. Pumpen bara går och går. Om jag stänger av pumpen så verkar systemet hålla det lilla tryck som finns. Kan det vara pumpen? Eller finns det andra alternativ?
Tack för era tankar kring detta!
/Mattias
Mitt problem är att vi inte har nåt vidare tryck i våra vattenkranar, endast ca 0,5 bar.
Vi har en egen brunn med hydrofor egen vattenpump etc. vi har haft dåligt tryck innan och då har jag kunnat lufta hydroforen och sen fått tillbaka trycket, dock har jag fått justera ner trycket på tryckströmbrytaren varje gång jag luftat. Igår märkte jag att det var dåligt tryck i kranarna och att pumpen gick hela tiden. Hydroforen var i princip full av vatten. Jag stängde av pumpen och gick och la mig. Idag luftade jag hydroforen men efter det klarar inte pumpen av att bygga upp högre än 0,5 bar. Pumpen bara går och går. Om jag stänger av pumpen så verkar systemet hålla det lilla tryck som finns. Kan det vara pumpen? Eller finns det andra alternativ?
Tack för era tankar kring detta!
/Mattias
Om pumpen inte klarar att höja trycket så finns det ett par saker som kan vara fel. Den kan vara igensatt av beläggningar. Den kan vara trasig på något sätt. Den kan gå åt fel håll. Det sistnämnda borde inte vara fallet här eftersom det har uppträtt successivt. Vad är det för typ av pump?
Generellt kan man inte få bättre vattentryck genom att fylla luft i hydroforen. Det gör man för att få längre intervall på pumpen.
Generellt kan man inte få bättre vattentryck genom att fylla luft i hydroforen. Det gör man för att få längre intervall på pumpen.
Jag har ingen manuell luftpåfyllnad på hydroforen men jag har tömt den på vatten och lossat på skruven längst uppe, skruvat dit den igen och fyllt på med vatten. På bilden ser du spec. på min pump.A Avemo skrev:Om pumpen inte klarar att höja trycket så finns det ett par saker som kan vara fel. Den kan vara igensatt av beläggningar. Den kan vara trasig på något sätt. Den kan gå åt fel håll. Det sistnämnda borde inte vara fallet här eftersom det har uppträtt successivt. Vad är det för typ av pump?
Det förändrar ingenting. Den proceduren behöver man göra ibland. Men det ökar inte vattentrycket.O Otfors skrev:
Är det fråga om en grävd brunn och en sugande pump? Om du tappar ut vatten så att trycket sjunker, Kommer det då upp igen till den halva baren? Det jag är ute efter är om det finns luft i pumpen. När det är luft i rören kan den inte suga upp vatten. Men kan den pumpa alls så är det ett annat problem. Troligtvis då igensatt eller trasig.
Ja, det är en grävd brunn med sugande pump. När jag tömde tanken på vattnet så passade jag på att kolla om pumpen hade luft i sig men den pumpade på bra med vatten och jag såg ingen luft.A Avemo skrev:Det förändrar ingenting. Den proceduren behöver man göra ibland. Men det ökar inte vattentrycket.
Är det fråga om en grävd brunn och en sugande pump? Om du tappar ut vatten så att trycket sjunker, Kommer det då upp igen till den halva baren? Det jag är ute efter är om det finns luft i pumpen. När det är luft i rören kan den inte suga upp vatten. Men kan den pumpa alls så är det ett annat problem. Troligtvis då igensatt eller trasig.
Pumpen är ju inte splitter ny precis så pm den slitits ut är det inte så konstigt. Men slits pumpar på det sätter? Att de kan gå men förlorar effekt?
Jag är inte expert på pumpar, men jag kan komma på tre orsaker till dåligt tryck.O Otfors skrev:
1. Pumpen snurrar åt fel håll.
2. Pumpens inre är igenbeckat med avlagringar.
3. Pumpen är sliten. Hur vanligt detta är vet jag inte. Men det verkar inte orimligt.
1. På gaveln av motorn finns ett galler och innanför detta en fläkt. Där kan du se om den snurrar åt rätt håll. Det finns en pil på som indikerar rätt riktning.
2. Om du skruvar av rörvinklarna vid anslutningarna är det möjligt att du kan se in i pumpen och se hur mycket avlagringar där finns. Är det en permanentbostad eller ett fritidshus? Jag tror att risken för avlagringar ökar när den står still mycket.
3. För att avgöra detta måste du gissningsvis öppna pumpen. Gör du det så går det antagligen att avgöra både om den är sliten och om det finns avlagringar i den.
Tack för bra tankar! Den borde snurra åt rätt håll för den funkade innan. Jag tror på alternativ 3. Den har några år på nacken (skulle gissa 90-tal) och den har gått hårt senaste året. Det är ett permanentboende så det är lite kris nu. Jag ska få en bättre begagnad pump av min bror så jag monterar den och ser om det blir bättre.A Avemo skrev:Jag är inte expert på pumpar, men jag kan komma på tre orsaker till dåligt tryck.
1. Pumpen snurrar åt fel håll.
2. Pumpens inre är igenbeckat med avlagringar.
3. Pumpen är sliten. Hur vanligt detta är vet jag inte. Men det verkar inte orimligt.
1. På gaveln av motorn finns ett galler och innanför detta en fläkt. Där kan du se om den snurrar åt rätt håll. Det finns en pil på som indikerar rätt riktning.
2. Om du skruvar av rörvinklarna vid anslutningarna är det möjligt att du kan se in i pumpen och se hur mycket avlagringar där finns. Är det en permanentbostad eller ett fritidshus? Jag tror att risken för avlagringar ökar när den står still mycket.
3. För att avgöra detta måste du gissningsvis öppna pumpen. Gör du det så går det antagligen att avgöra både om den är sliten och om det finns avlagringar i den.