167 350 läst · 1 803 svar
167k läst
1,8k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Det är helt ok att klaga på folks liv på internet på internet med andra ord. Dock inte att hänga där i största allmänhet.N Nerre skrev:
Rkarlsson , sitt lugnt o båten. Jag resonerar som Du och har ungefär samma behov av internet i min firma som skötts hemifrån och privat. Har inte känt mig begränsat ett dugg med 4G mobilt, utan fiber men sparat hittills på 4 år 15000 +450*48/månad =nästan 40.000. Och sparar varje månad 450 kr jämfört med grannar som skaffade fiber . Så ”om 30 år” som många här tar som argument för fiber blir besparingen 15.000 + 450*360=177.000 kr , förutsatt att fiber bolagen inte höjer abonnemang vilket är mycket tveksamt. Och att tro på att ledningsbunden (!) kommunikation som ju fibern trots allt är i tid då det det är trådlöst kommunikation som utvecklas snabbast (3G, 4G, 5G , ???) på bara 7 år ett för mig en märklig tolkning av verkligheten....R Rkarlsson skrev:Fiber kan ju vara ett känsligt ämne. Har ett par frågor som kanske kan besvaras här =)
Efter en diskussion med en före detta kollega som var enkelriktigt som bara kallade mig för en idiot för att jag inte ansåg att det var värt för min del att installera fiber.
Mitt behov är ju lite surf på lite diverse enkla sidor, bygghandel, bildelar och kanske en och annan babblarna nu för tiden. Musik lite med. Film var 6e månad. Så jag har idag mobilt Telia för 249 kr kommer ej ihåg hur mycket förbrukning man får, och 6 gb på luren för under 200 kr
Ja frågorna då.
1. Hur mycket höjer installationen värdet på huset?
(Mitt argument var att om jag ska installera något som jag inte kommer använda på kanske 30 år som jag tänkt bo här är det en onödig avgift och fibern är ute när jag säljer)
2. Vad motiverar ens att installera när ens förbrukning är så minimal? Kostnaden för installationen lär aldrig att betala sig för min del. Ja det kanske gå snabbare. Men min lösning är ju inte ala ibm 486.
Jag tackade nej såklart =) Har inte ens koppartråd in i huset för att vad jag tror så grävde de av den ute i vägen när de bytte avlopp i gatan.
Eller att en del av oss har relativt god kunskap om både branschen och tekniken
Även vi gissar men gör det då oftast utifrån fakta och erfarenheter, vilket för det mesta ger den bästa träffbilden.
Och för vissa passar mobilt alldeles utmärkt, men för flera passar fiber bättre.
Se statistiken i tråden vilket ger ett visst belägg för mitt påstående.
Även vi gissar men gör det då oftast utifrån fakta och erfarenheter, vilket för det mesta ger den bästa träffbilden.
Och för vissa passar mobilt alldeles utmärkt, men för flera passar fiber bättre.
Se statistiken i tråden vilket ger ett visst belägg för mitt påstående.
Redigerat:
Så ni har inget extra mobilt bredband utan använder bara det som finns i mobilabonnemangen?M Michael_P skrev:Rkarlsson , sitt lugnt o båten. Jag resonerar som Du och har ungefär samma behov av internet i min firma som skötts hemifrån och privat. Har inte känt mig begränsat ett dugg med 4G mobilt, utan fiber men sparat hittills på 4 år 15000 +450*48/månad =nästan 40.000. Och sparar varje månad 450 kr jämfört med grannar som skaffade fiber . Så ”om 30 år” som många här tar som argument för fiber blir besparingen 15.000 + 450*360=177.000 kr , förutsatt att fiber bolagen inte höjer abonnemang vilket är mycket tveksamt. Och att tro på att ledningsbunden (!) kommunikation som ju fibern trots allt är i tid då det det är trådlöst kommunikation som utvecklas snabbast (3G, 4G, 5G , ???) på bara 7 år ett för mig en märklig tolkning av verkligheten....
Ni skulle alltså ligga kvar med samma mobilabonnemang även om ni hade fast bredband via fiber?
Om ni har ett mobilt bredband som ni inte behöver om ni hade fast bredband via fiber och/eller om ni hade gått ner på mobilabonnemangen om ni hade fast bredband via fiber så stämmer inte din uträkning.
Vad avser summorna i inläghet ovan?M Michael_P skrev:Rkarlsson , sitt lugnt o båten. Jag resonerar som Du och har ungefär samma behov av internet i min firma som skötts hemifrån och privat. Har inte känt mig begränsat ett dugg med 4G mobilt, utan fiber men sparat hittills på 4 år 15000 +450*48/månad =nästan 40.000. Och sparar varje månad 450 kr jämfört med grannar som skaffade fiber . Så ”om 30 år” som många här tar som argument för fiber blir besparingen 15.000 + 450*360=177.000 kr , förutsatt att fiber bolagen inte höjer abonnemang vilket är mycket tveksamt. Och att tro på att ledningsbunden (!) kommunikation som ju fibern trots allt är i tid då det det är trådlöst kommunikation som utvecklas snabbast (3G, 4G, 5G , ???) på bara 7 år ett för mig en märklig tolkning av verkligheten....
Ska försöka svara på alla kritiska synpunkter om mina inlägg i ämnet;
1. Att prata om teknikens konsekvenser och säljarnas/producenternas påverkan för att köpa/skaffa tekniken är inga ”pekpinnar” utan ett legitim sätt att delta i diskussionen förutsatt att man hanterar andras val med respekt , vilket entydigt framgår av mina inlägg om man inte läser dessa som ”fan läser bibeln”
2. Precis som nästan alla andra som har ”intelligenta” mobiltelefoner har jag 4 G internet i min mobil, med försumbar extra avgift utöver avgiften för fria samtal och sms. Det är lååångt ifrån 450 kr/mån för ett vägguttag i mitt hem och ger mig möjlighet att sköta mitt företag överalt i hela EU för samma kostnad liksom alla mina privata ärenden.
3. Jag anser att denna sajt ör mycket värdefullt och gav mig tips på flera användbara lösningar i mitt hem därför läser jag den regelbundet och ibland deltar i olika frågor eller ställer själv frågor. Allt detta tak vare min mobila 4G internet i mobilen . Dock tänker jag inte spendera mer tid än ”nöden kräver” här utan ska nu gå på en 9km vandring i naturen med några vänner, för det är lördag och jag har min kvalitetstid
Och sist men inte minst tack alla ni andra som uttryckt gillande av mina synpunkter
1. Att prata om teknikens konsekvenser och säljarnas/producenternas påverkan för att köpa/skaffa tekniken är inga ”pekpinnar” utan ett legitim sätt att delta i diskussionen förutsatt att man hanterar andras val med respekt , vilket entydigt framgår av mina inlägg om man inte läser dessa som ”fan läser bibeln”
2. Precis som nästan alla andra som har ”intelligenta” mobiltelefoner har jag 4 G internet i min mobil, med försumbar extra avgift utöver avgiften för fria samtal och sms. Det är lååångt ifrån 450 kr/mån för ett vägguttag i mitt hem och ger mig möjlighet att sköta mitt företag överalt i hela EU för samma kostnad liksom alla mina privata ärenden.
3. Jag anser att denna sajt ör mycket värdefullt och gav mig tips på flera användbara lösningar i mitt hem därför läser jag den regelbundet och ibland deltar i olika frågor eller ställer själv frågor. Allt detta tak vare min mobila 4G internet i mobilen . Dock tänker jag inte spendera mer tid än ”nöden kräver” här utan ska nu gå på en 9km vandring i naturen med några vänner, för det är lördag och jag har min kvalitetstid
Och sist men inte minst tack alla ni andra som uttryckt gillande av mina synpunkter
M Michael-i-Malmö skrev:Ska försöka svara på alla kritiska synpunkter om mina inlägg i ämnet;
M Michael-i-Malmö skrev:
Det är väl ingen som pratar om 30 år? Vår fiber var i princip betald efter 3 år.M Michael_P skrev:
Och att tjänsteleverantörerna skulle höja priserna för bredband via fiber är rätt osannolikt, priserna har hela tiden sjunkit.
Det skulle vara intressant att höra vad du betalar för ditt mobila bredband som anser att du sparar så mycket.
Vi är fyra stycken i familjen, att skaffa fri surf till fyra abonnemang kostar mer än vad vi betalar för bredbandet via fibern.M Michael-i-Malmö skrev:2. Precis som nästan alla andra som har ”intelligenta” mobiltelefoner har jag 4 G internet i min mobil, med försumbar extra avgift utöver avgiften för fria samtal och sms. Det är lååångt ifrån 450 kr/mån för ett vägguttag i mitt hem och ger mig möjlighet att sköta mitt företag överalt i hela EU för samma kostnad liksom alla mina privata ärenden.