De skruvarna lossar du lättast med en spetstång och en vanlig platt skruvmejsel i lämplig storlek.
Om det inte går så kan du borra loss skruvskallarna med ett 5-6mm borr.
Använd vanliga klippbara cylinderskruv.
Envägsskruvarna brukar jag skruva fast behöret/handtaget med.
Ok.. fattar ändå inte riktigt. Har skaffat en sådan nu och använder den största av den sorten i kitet, men inget vidare grepp..
man får trycka och vrida samtidigt det blir ju inga hela varv man skruv utan en liten bit i taget,får man ut skruven en liten bit så kan man ev använda en spetstång
prova alla 4 varianterna av bitsen
Om jag inte kunnat lossa med en spetstång så hade jag drivit runt dom lite först med en flat skruvmejsel och en hammare.
Det är metriska gängor så dom blir lösa nästan direkt och är de envägsskruv som är lättast att lossa.
jag brukar resa den flata skruvmejseln och sätta den mot ena "skidbacken" och hålla den i lämplig vinkel och sedan knacka lite med en hammare så man driver runt skruven, vissa föredrar att använda ett drivdon andra körnare istället för en flat skruvmejsel.
När du fått rörelse på skruvarna så kan du använda en spetstång, fingrar eller en skruvmejsel för att gänga ur skruvarna.
Har lyckats få loss åbäket nu. Min granne och jag hamrade loss plast-passningsbiten där skruvarna spände... Sen kom de loss. Jag hade missat att sätta passningen på lås-sidan, därav satte den sig.
Fick "vanliga" skruvar av grannen men de är.för korta för att tillåta passningsbit så jag får köpa längre.
För nära de där djävulens påfund, envägsskruvar, tänker jag ej gå igen.
Du kan använda envägsskruvar till behöret då de är lättare att få loss men montera allt med vanliga skruv först och testa funktionen innan du monterar envägsskruven.
Du kan använda envägsskruvar till behöret då de är lättare att få loss men montera allt med vanliga skruv först och testa funktionen innan du monterar envägsskruven.
Enligt min nyvunna erfarenhet så var det inte särskilt lätt att få loss envägsskruvarna.
Enligt min nyvunna erfarenhet så var det inte särskilt lätt att få loss envägsskruvarna.
De i behöret borrar du lättast ut genom nippeln från utsidan med en 4,5mm borr.
Därefter köper du nya nipplar, skruvarna går oftast att återanvända om man borrat rätt.
De envägsskruvarna du hade är inte speciellt svåra då det var metriska gängor, de är oftast betydligt svårare med träskruv som inte varit förborrade.
Ok förstår inte riktigt "men"et där då du skriver envägsskruv på båda. Menar du att det försäkringsmässigt ej gäller om man inte har envägsskruv i låset?
Som att en bov skulle ta sig tid att försöka skriva loss låset på en glasaltandörr..
Ok förstår inte riktigt "men"et där då du skriver envägsskruv på båda. Menar du att det försäkringsmässigt ej gäller om man inte har envägsskruv i låset?
Som att en bov skulle ta sig tid att försöka skriva loss låset på en glasaltandörr..
Om ditt försäkringsbolag har krav på godkänd låsning så krävs envägsskruv (man brukar tala om kontrollerbar demontering).
"men" avser att det är bättre att fästa behöret än låscylindrarna med envägsskruv.
Vad ditt försäkringsbolag kräver framgår av det avtal ni ingått när försäkringen tecknades, var försäkring är unik.