Byggahus.se
Ska byta cirkulationspump och blev plötslig osäker på hur jag mäter upp rätt dimension på kopplingen. Tycker att jag har en väldigt stor dimension för en cirkulationspump i en vanlig villa.
IMAG1016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får dimensionen på kopplingen till 1 3/4 " men det verkar inte finnas på vanliga standard pumpar. Tänker jag fel nånstans?

Lite svårt att se men kan inte yttermåttet vara 42mm vilket isåfall är 1 1/4 tum

Så borde det nog vara. Märkningen av pumpen ger inte mig någon ledtråd i alla fall.
IMAG1013.jpg
Skapa konto

Efter lite mer mätning har jag nog kommit fram till att det är 48mm, dvs 1 1/2". Det motsvarar väl 25 i de flesta tillverkares beteckningar?

Var på pumpen mäter du?

• Gängguide.jpg
    Skapa konto
Försöker möte på insidan av den stora gröna muttern, för att få utvändigt mått på gängan. Hittade också tabellen på rinkaby :)

Krilleman
Hur är din pump tillverkad? Det ser inte ut att vara en "standard"-variant?

Eller har den som installerat pumpen och linat anslutningsgängorna istället för att använda unionskopplingar?! :thinking::thinking:

Normalt sitter ju en cirkulationspump med någon form av unionskoppling, med eller utan avstängning för att enkelt kunna byta pumpen på julafton när hela tjocka släkten är på besök!

För det är ju som vanligt, kan det strula till sig så gör det så oftast när det är som sämst, julafton, nyårsafton, midsommar osv...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Murphys_lag

Normalt är att installera kopplingar tex såhär så pumpen kan tas loss med enkelhet med två lekande muttrar och planpackning mot pumpen:

Cirkulationspumpe-SE.png

kulavstangningsventil-g40xg20.jpg

Krilleman, det är bara bilden som lurar dig. Den gröna är en unionskoppling (som gissningsvis kom med den gröna pumpen för att matcha), men precis innan sitter en bussning för att komma upp i dimension, den är ju dragen med lin precis som vanligt.

Krilleman
Jaha, då är det ju antagligen en 25-pump.

Alltså 40-gänga på pumen (ca 48mm utvändigt på gängan)

Vad har du för byggmått på pumpen?

130mm eller 180mm?

180. Så jag lurar på en Grundfos alpha1 25/40-180, som jag tror borde passa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.