Byggahus.se
Tänkte sätta ny belysning under överskåpen i köket. Idén är att gå på något slags LED-list för 12V/24V med vitt ljus och ha en dimmer som styrs via Z-wave el dyl. Det handlar om tre segment på 80, 60 respektive 50 cm.
Vill ha någorlunda gedigna grejor som skruvas fast, inga självhäftande remsor, mystiska specialkontaktdon eller sånt.
Någon som kan rekommendera ett system i den stilen?

tommib
LIDL säljer just nu en form av LED-list, vet dock inte om den är dimbar. Kostar under en hundring för 60 cm.

Jag kör Hue lister i köket. Kan varmt rekommendera

tommib tommib skrev:
IKEAs färdiga prylari serien TRÅDFRI/OMLOPP? De uppfyller alla kraven, inkl Z-wave. Möjligen kan man argumentera att de har specialkontaktdon men de är inte mer special än andra märken och de kan klippas bort i värsta fall.

[länk]

[länk]
Ikea kör Zigbee, inte Z-wave

• Gilla
tommib
  • Laddar…
IKEAs armatur har jag kikat på, det är något åt det hållet jag söker. Eftersom rubbet skall monteras under skåpen så känns systemet i sin helhet lite klumpigt med stickproppsanslutning och "dongel" på drivdonet. Blir nog i så fall att jag skaffar ett annat drivdon och klipper av anslutningarna till armaturerna till lämplig längd.
Mycket riktigt kör IKEA ZigBee, men det spelar mindre roll i det aktuella fallet.

Dessa satte jag upp nu när jag renoverade köket. Lite bredare men mkt tunnare än de som länkades tidigare. Kan verkligen rekommendera dem.
https://www.ikea.com/se/sv/p/stroemlinje-led-baenkbelysning-vit-90333995/

Klippte dock stickproppen och kopplade drivdonet direkt i eluttaget.
Fördelen med dessa är att du kan koppla ihop dem och slipper en kabel till varje enhet.

tommib
D'oh.....:oops:
Det visste jag ju egentligen, jag har ju till och med köpt en ZigBeedongel och konfigurerat den nyligen.

• Gilla
Lehtin
  • Laddar…
L Lehtin skrev:
Dessa satte jag upp nu när jag renoverade köket. Lite bredare men mkt tunnare än de som länkades tidigare. Kan verkligen rekommendera dem.
[länk]
De verkar trevliga, gillar hur de monteras. I detta fall är vinsten dock liten jämfört med de andra IKEA-listerna. Så som de skulle monteras hos mig blir tillför de dock inget extra, de kommer att ersätta en klassisk lysrörsarmatur med T8-rör innanför en sarg under skåpen.

• Gilla
Lehtin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.