Hej. Vi har köpt en gård där det fanns ett gammalt snickeri med tillhörande remdrivna maskiner och funderar nu på intresset hos någon att köpa/ta över dessa maskiner. Finns i Ockelbo.
De maskiner som finns är (med reservation för att jag inte har full koll på användningsområdet):
1. Planhyvel (E V Beronius Eskilstuna)
2. Bandsåg
3. Klingsåg/vedklyvningsmskin (Såg med klinga, 3 st klingor finns)
4. Nån typ av stor slipmaskin
5. Svarv
6. Nån annan typ av slip där också remdriften från en av motorerna finns
Två motorer finns till dessa maskiner varav den ena är en Asea tre-fas motor
De maskiner som finns är (med reservation för att jag inte har full koll på användningsområdet):
2. Bandsåg
5. Svarv
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
-
Wow.
Den ASEA motorn är från sent 30- tal, lägg märke till hakkorset på märkskylten upp till höger.
Den ASEA motorn är från sent 30- tal, lägg märke till hakkorset på märkskylten upp till höger.
Du vet att nazisterna inte skapade hakkorset va? Det är en väldigt gammal symbol som dom la beslag på, jag vill minnas att den står för sol, lycka, framgång/liknande.L Leif i Skåne skrev:
Symbolen på motorn behöver således inte vara negativ...
En kap med flera klingor är sannolikt för att såga gengaskubb.
Finns detta kvar?N nanne_s skrev:Hej. Vi har köpt en gård där det fanns ett gammalt snickeri med tillhörande remdrivna maskiner och funderar nu på intresset hos någon att köpa/ta över dessa maskiner. Finns i Ockelbo.
2. Bandsåg
5. Svarv
Verktygstokig
· Halland
· 7 191 inlägg
Ser ut att vara en verkligt bra rikthyvel förutsatt att man skulle byta kutter till någonting modernare och säkrare och sätta dit ett kutterskydd. Skulle jag inte redan ha en rikthyvel skulle jag vara intresserad.
Liknande trådar
-
Snickeriproffset Daniel_N håller kurser i handöverfräs, vertikalfräs, säkerhet för snickerimaskiner och att tillverka egen limfog
Artikelkommentarer -
Forum - Snickerimaskiner
Möbelsnickeri -
Snickerimaskiner
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Snickerimaskiner
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Remdrift gamla snickerimaskiner
Verktyg, Maskiner & Fordon